Klær i str. 50?

Lillehvitveis

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Hei!
Jeg lurer på dette med str. på klær, og om flere har vært eller er i samme situasjon som meg.
Jeg selv var 3,4 kg tung og 52 cm lang da jeg ble født. Jeg er 171 cm høy i dag.
Minn mann derimot er født i Afghanistan, og har derfor ingen tall fra da han ble født. Men regner ikke med at han var superlang akkurat! Han er ikke så høy nå i voksen alder. 168 cm.
Jeg hører så mange sier at man egentlig ikke trenger å kjøpe noe i str. 50, fordi de fleste ikke passer det...
Jeg er klar over at dette er veldig individuelt, men det er likevel morsomt å høre andres historier. Det hadde vært fint å lese andres erfaringer før vi om ca 3 uker skal på storhandel til Ullared i Sverige, og planlegger å handle mest mulig der.
:-)

Last edited:
Vesla mi var 4,5 kg og og 54 cm, og hun passet str 50, men hun passet på 56 og til dels 62 også. Hadde ikke så mye i 50, og det var egentlig like greit. Det passet ikke så lenge på henne :D

Vesla mi var 4,5 kg og og 54 cm, og hun passet str 50, men hun passet på 56 og til dels 62 også. Hadde ikke så mye i 50, og det var egentlig like greit. Det passet ikke så lenge på henne :D
Hvordan var du og barets far som nyfødte da? Og hvor høye er dere i dag? :-)

Hvordan var du og barets far som nyfødte da? Og hvor høye er dere i dag? :-)

Jeg var like stor som frøkna. Han var ca 3,5 kg tror jeg. Jeg er 179 cm og han er 193. Frøkna er som jeg var, går i andreklasse nå til høsten, men er så labg at hun fint kan tas for en fjerdeklassing :p

Jeg er født 3,5 uker etter termin og veide ca 3500( skulle egentlig veie 2500) og barnefaren veide rundt 3300. Mini var 49 cm og veide 3530 når han var født. Jeg hadde kjøpt 1 antrekk i str 50. Og det ble mye brukt. Til nestemann tenker jeg å kjøpe to-tre bodyer til i str 50, synes ofte at det blei litt klumpete om alt blir stort og brettes opp i armer og ben :p

Jeg var like stor som frøkna. Han var ca 3,5 kg tror jeg. Jeg er 179 cm og han er 193. Frøkna er som jeg var, går i andreklasse nå til høsten, men er så labg at hun fint kan tas for en fjerdeklassing :p
Altså ganske så lange i forhold til meg og min mann :p
Jeg var og slik som deg og din datter, alltid et hode høyere enn de andre jentene... Men på ungdomskolen stoppet visst litt opp! :p
Det er så vanskelig å vite hvem sin høyde barnet arver. Plutselig får vi en gutt med gener fra meg og sin morfar(og hans slekt, som alle er høye som flaggstenger!) Også har vi handlet mye i 50 og 56 i den tro at baby ikke blir lenger enn 50 :p

1. 2620 gr født i uke 38
2. 2215 gr født i uke 36
3. 2380 gr født i uke 37+4

Mellomste og minste hadde til og med plagg i 44. Men 50 holdt lenge hos oss. Jeg var 3200 gr og mannen 2900 gr, så ingen av oss var svære ;)

Jeg er født 3,5 uker etter termin og veide ca 3500( skulle egentlig veie 2500) og barnefaren veide rundt 3300. Mini var 49 cm og veide 3530 når han var født. Jeg hadde kjøpt 1 antrekk i str 50. Og det ble mye brukt. Til nestemann tenker jeg å kjøpe to-tre bodyer til i str 50, synes ofte at det blei litt klumpete om alt blir stort og brettes opp i armer og ben :p
Ja, helt enig! Det kan ofte bli mye klær på en liten baby hvis de er såpass store at man må brette opp både her og der! Blir fort til at babyen forsvinner i alle klærne, spesielt når de kommer i januar og det er kaldt og man trenger en del klær!

Jeg ble født 2 uker før tiden, og veide 2200gr. Barnefar ca. til termin og rundt 3500gr. Min datter ble født 6 uker før tiden, og veide 1600gr. Jeg personlig brukte 44 og 50 de to første månedene. Min datter begynte med 50 da hun var ca. 2,5 måned gammel, og brukte dette frem til 4,5 måneders alder.

Altså ganske så lange i forhold til meg og min mann :p
Jeg var og slik som deg og din datter, alltid et hode høyere enn de andre jentene... Men på ungdomskolen stoppet visst litt opp! :p
Det er så vanskelig å vite hvem sin høyde barnet arver. Plutselig får vi en gutt med gener fra meg og sin morfar(og hans slekt, som alle er høye som flaggstenger!) Også har vi handlet mye i 50 og 56 i den tro at baby ikke blir lenger enn 50 :p

Jeg var så godt som ferdigvokst på ungdomskolen, jeg igså :p nei, min tanke er at det er lurt p kjøpe 56 og oppover, fordi det er greit med klær som har plass, man kan bare brette ermene på bodyen, for eksempel. Og viser det seg at de klærne blir alt for store, så får man tak i klær også etter fødsel :) så vokser de kjapt, så jeg liker p bestandig handle klær i størrelsen over den de bruker og ha de litt klare, for det virker som behovet for garderobebytte skjer over natta :p

1. 2620 gr født i uke 38
2. 2215 gr født i uke 36
3. 2380 gr født i uke 37+4

Mellomste og minste hadde til og med plagg i 44. Men 50 holdt lenge hos oss. Jeg var 3200 gr og mannen 2900 gr, så ingen av oss var svære ;)
Etter å ha lest dette har jeg en følelse av at t.o.m 50 kan bli for stort! Ender vel opp med å stoppe i en klesbutikk på vei hjem fra sykehuset, for å kjøpe klær i 44! :p :eek:

Jeg ble født 2 uker før tiden, og veide 2200gr. Barnefar ca. til termin og rundt 3500gr. Min datter ble født 6 uker før tiden, og veide 1600gr. Jeg personlig brukte 44 og 50 de to første månedene. Min datter begynte med 50 da hun var ca. 2,5 måned gammel, og brukte dette frem til 4,5 måneders alder.

Ja, sånn er det ofte når de blir født såpass tidlig! Da er de ikke så store
Det er visst store variasjoner, og jeg tror ikke vi vil få noe fasitsvar før i januar

Jeg var så godt som ferdigvokst på ungdomskolen, jeg igså :p nei, min tanke er at det er lurt p kjøpe 56 og oppover, fordi det er greit med klær som har plass, man kan bare brette ermene på bodyen, for eksempel. Og viser det seg at de klærne blir alt for store, så får man tak i klær også etter fødsel :) så vokser de kjapt, så jeg liker p bestandig handle klær i størrelsen over den de bruker og ha de litt klare, for det virker som behovet for garderobebytte skjer over natta :p
Ja, det er sant! Butikkene har fremdeles åpent etter jeg har født og! Dersom det skulle bli helt feil beregninger i forhold til størrelser, får vi handle mer når babyen kommer!

Jeg har fått anbefalt å kjøpe dette i størrelse 50:

- 2 stk pysjamas
- 2 Sparkebukser
- 2-3 stk bukser
- 2-3 stk genserer
- 2-3 stk strømpebukser
- 1-2 stk body ull
- 1-2 stk strømpebukse/stilongs ull

+ sokker og luer.

Det er visst store variasjoner, og jeg tror ikke vi vil få noe fasitsvar før i januar

Nåh, spørs nok på mer enn bare når termin er. Vesla mi kom 5 dager før ul-terminen, tenker stadig på at jeg kunne gått nesten 3 uker til! Da tenker jeg det hadde endt med ks :p

Til min førstemann hadde jeg noen bodyer i 56 og et par stykker i 50. Da har man noe til de første dagene hvis babyen er såpass liten, og så får man heller kjøpe flere om en ser at det trengs. Endte med en plugg på 3910 g og 50 cm og syntes det var greit med i hvert fall et par bodyer som var litt nette.

Fasit får man ikke før den lille er ute i verden :-) Jentene i familien har alle vært små, selv ved termin. En liten sammenheng. Men brått kan det komme en som er større og.

Til min førstemann hadde jeg noen bodyer i 56 og et par stykker i 50. Da har man noe til de første dagene hvis babyen er såpass liten, og så får man heller kjøpe flere om en ser at det trengs. Endte med en plugg på 3910 g og 50 cm og syntes det var greit med i hvert fall et par bodyer som var litt nette.
Ja, det virker som de fleste som har svart her har ventet litt og sett an. At man heller kjøper mer etter at babyen kommer til verden! :p

Haha! :p Det finnes virkelig ingen fasitsvar, bare store variasjoner! :confused:

Men har ofte inntrykk av at man kan sammenligne litt med mødrene sine :) så hvis det stemmer vil ikke jeg gå over termin, og de neste babyene blir litt mindre :p krysser egentlig fingrene :D

Back
Topp