Vektoppgang, snart uke 15

ønskebarn<3

Glad i forumet
*Aprilbaby 2018*
Mailykke 2018
Hei. Da jeg ble veid hos lege rundt uke 10 hadde jeg gått ned 2kg, jeg har nå gått opp disse 2 kg igjen
slik at jeg er på min startvekt før jeg ble gravid.

Bør jeg ha gått opp mer når jeg snart er i uke 15? Har ikke vært plaget med oppkast. Regner med at babyen tar den næringen den skal ha uansett?

Noen med erfaring?

Jeg er 15+0 nå. Hadde gått ned 3 kg frem til uke 10, da fikk jeg nyrebekkenbetennelse og gikk ned ytterligere 2 kg. Jeg har gått opp 2 kg igjen, men ligger fortsatg 3 kg under "startvekta". Det stod i appen min for et par uker siden at mange går ned noen kg det første trimesteret, men at man da burde begynne å legge på seg igjen. Så jeg tenker at så lenge man spiser riktig så bør det være greit når vi nå har startet å gå opp igjen? :)

Jeg er 15+0 nå. Hadde gått ned 3 kg frem til uke 10, da fikk jeg nyrebekkenbetennelse og gikk ned ytterligere 2 kg. Jeg har gått opp 2 kg igjen, men ligger fortsatg 3 kg under "startvekta". Det stod i appen min for et par uker siden at mange går ned noen kg det første trimesteret, men at man da burde begynne å legge på seg igjen. Så jeg tenker at så lenge man spiser riktig så bør det være greit når vi nå har startet å gå opp igjen? :)

Høres fornuftig ut. Takk for svar :)

Høres fornuftig ut. Takk for svar :)

Jeg har gått opp kanskje 1-2 kg siden jeg ble gravid, og jeg har ikke hatt noe vektnedgang i starten heller, er like langt som deg ca.

Dette med 14 kg er jo bare et gjennomsnitt, at du går opp mindre er ikke så nøye, da tror jeg symfysemålet er viktigere. Men et helhetsbilde er jo så klart også viktig, er du normalvektig eller spesielt overvektig gjør det ikke noe at du legger lite på deg. Er du undervektig blir det kanskje noe annet, og man burde ta grep.

Vektoppgang kan også gå i rykk og napp, kommer nok senere, babyen går inn i vekstspurten nå. :)

Jeg er gått ned 8kg til nå, men dette er jo delevis pga ekstremt kvalme og oppkast. Pluss kosthold endringer. Jeg tviler på jeg kommer mye lenger enn til startvekta igjen. Om jeg begynner å legge på meg i det heletatt. Men babyen vokser som den skal. Så den får det den skal ha. Nå har jeg mye å ta av også. Så om jeg fortsetter å gå ned. Så går det greit.

Jeg har gått opp 4 :dead: Fikk helt sjokk hos legen for buksa passer jo haha... Men jeg mistet endel vekt i 2014 som jeg aldri fikk tilbake, så sånn sett er jeg "tilbake til start". Men litt mer forsiktig med sjokoladen har jeg vært ;) Tror ikke man skal stresse sånn med den vekten gravid eller ei så lenge man holder seg i litt aktivitet og stort sett spiser sunt.

Jeg gikk ned forrige svangerskap 4 kg gikk opp litt og deretter ned igjen. Så lå rundt det samme ganske lenge. På slutten gikk jeg opp litt ekstra kg. Vekten din har mer mrd deg selv å gjøre enn fosteret. Fosteret får akkurat det den trenger, mens du går med underskudd..

Jeg har hatt et "plutselig" vekthopp nå den siste uka/halvannen, og har snart gått opp 3 kg! Trøster meg med at jeg spiser sunt og passe mye, samt trener - så det er nok ikke bare fett liksom.. Synes det er litt vanskelig med denne vektøkningen jeg!

Jeg har hatt et "plutselig" vekthopp nå den siste uka/halvannen, og har snart gått opp 3 kg! Trøster meg med at jeg spiser sunt og passe mye, samt trener - så det er nok ikke bare fett liksom.. Synes det er litt vanskelig med denne vektøkningen jeg!

Tror jeg er litt i samme båt der!
Har ikke vekt hjemme så veier meg kun ved kontrollene. Neste kontroll er neste uke, så da får jeg se, men jeg mistenker at jeg har gått opp 2-3 kilo nå ganske plutselig.

Trener også og spiser sunt og variert, så prøver å ikke tenke så mye på det, men synes at det er litt uvant!

Jeg har gått opp 7 (!) kg så langt og er akkurat 15 uker i dag. Gruer meg til hva resten av graviditeten bringer :p Spiser relativt sunt, og heller for lite enn for mye. Buksene passer bortsett fra på magen og puppene har vokst nesten to str så tror mye ligger der :p

Er 16+3 og har gått opp ca 3 kg. Er jo ikke kjempemye, men baby, fostervann og livmor kan da umulig utgjøre alt så tidlig, så mye av det må være meg. Blitt litt mer bevisst på dette nå (og skylder litt på ferie), og skal ignorere sjokoladesuget og begynne å bevege meg mer.

Er 16+3 og har gått opp ca 3 kg. Er jo ikke kjempemye, men baby, fostervann og livmor kan da umulig utgjøre alt så tidlig, så mye av det må være meg. Blitt litt mer bevisst på dette nå (og skylder litt på ferie), og skal ignorere sjokoladesuget og begynne å bevege meg mer.

Puppene mine har vokst i alle fall, det er ett sted som tar noe av vekta. Så øker blodvolumet også, det veier litt, og man får gjerne litt vann i kroppen ellers.

Og ærlig talt så er du jo innenfor normalen, gjennomsnittlig? Men jeg vet jo ikke hva utgangspunktet ditt er og om du bør prøve ekstra å gå opp lite, slik som jeg. Vanskelig med den ekstreme sultfølelsen jeg har for tida, da. Får tenke at det er fordi kroppen faktisk har behov for mye energi nå da.

Puppene mine har vokst i alle fall, det er ett sted som tar noe av vekta. Så øker blodvolumet også, det veier litt, og man får gjerne litt vann i kroppen ellers.

Og ærlig talt så er du jo innenfor normalen, gjennomsnittlig? Men jeg vet jo ikke hva utgangspunktet ditt er og om du bør prøve ekstra å gå opp lite, slik som jeg. Vanskelig med den ekstreme sultfølelsen jeg har for tida, da. Får tenke at det er fordi kroppen faktisk har behov for mye energi nå da.

Puppene mine har ikke vokst en dritt, men det kommer sikkert nærmere fødsel og amming. Hadde gledet meg til å fylle en bh godt, men so far no luck, haha. Men sant det med blodvolum og vannansamling.

Ja, jeg er nok gjennomsnittlig på vektøkningen, har bare fått bittelitt noia fordi jeg plutselig spratt opp 1,5 kg, og jeg VET at jeg har dyttet i meg mye dritt siste tiden :P Er normalvektig, så det gjør jo ikke "så mye" å gå opp noen kg, men håper på minst mulig jobb med å komme meg tilbake til normalvekten min i tida etter fødsel. Som moren min påpeker; det er enklere å unngå det lille ekstra enn å få det vekk igjen etterpå ;)

Hei. Da jeg ble veid hos lege rundt uke 10 hadde jeg gått ned 2kg, jeg har nå gått opp disse 2 kg igjen
slik at jeg er på min startvekt før jeg ble gravid.

Bør jeg ha gått opp mer når jeg snart er i uke 15? Har ikke vært plaget med oppkast. Regner med at babyen tar den næringen den skal ha uansett?

Noen med erfaring?
Jeg gikk ned 7 kg de første 13 ukene, og er nå i uke 25 og gått opp 4 kg. Fortsatt på - 3 kg. Ikke bekymr deg for vekta, babyen tar først så du :)

Den vektoppgangen tar jeg med knusende ro denne gangen oxo :p
Da jeg har ca.10-15 kg overvekt fra før så regner jeg med å ikke gå opp så mye denne gangen heller. Sist veide jeg ca.5 kg mindre ved start og gikk opp 8-10kg totalt i sv.skapet. Satser på kroppen regulerer dette denne gangen oxo. I tillegg fyser jeg mest på sunn mat som fisk, frukt og grønt, så det er tydelig at kroppen sier i fra hva den vil ha her :D
Har blitt lite sjokolade, brus og godis på meg i disse snart 14 ukene og det gir nok oxo resultater;) Og siden jeg har diabetes 2 i tillegg passer jo det perfekt :p

Så jeg tenker man ikke skal tenke så mye på den vekta i sv.skapet, men klart man bør passe på om man fyser på mye usunt da :D Det vanligste er at man går opp mest mot slutten, da det er her barnet vokser seg større i magen og man sikkert også får mer væske i kroppen generelt.

Samme skjedde med meg. Bang 2,5kg opp på 3 uker. Har ikke vekt hjemme. Alltid vært slank og spiser likt som før jeg ble gravid. Dvs jeg spiser frokost fast istedenfor av og til, men likevel... Puppene har vokst 2 str så nie av vekten er nok der. Magen kommer og går. Blir uvant det her kjenner jeg! Så mannen har fått streng beskjed om å lufte meg haha... Endelig fått litt energi :)

16+2 og opp 1kg på 6 uker, så nå har eg bare 1kg igjen til start etter å ha gått ned. Legen var veldig fornøyd med at vekten har snudd. Takker kvalmestillende, mye ritz, chips, godis og sjokomelk for at det endelig går rette veien :-)

I dag hadde jeg plutselig gått ned en halvkilo igjen.. tror jeg har hatt litt vann i kroppen den siste uka.

Uansett.. vi må bare "go with the flow" her! Synes ikke 2,5-3 kg er så verst i uke 15 :) Formen føles bra! Skriver under på det LykkeligGift skriver over her - energien er tilbake for fullt :) Føler for første gang i svangerskapet at det er gøy å trene igjen!

Back
Topp