Utslag glukose!

HappyMom**

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Hvor høyt utslag av glukose har man når man blir diagnostisert med svangerskapsdiabetes?

Jeg fikk 7,9 på første test. Fikk da utlevert måleapparat med beskjed om å måle 2 ganger i uka i 1 mnd. Når jeg leser rundt kalles det nedsatt glukosetoleranse til du er opp mot 9 (?). Tok ny test nå nettopp og fikk 5,9. Så da er visst alt greit :) har du tatt testen?

Jeg fikk 7,9 på første test. Fikk da utlevert måleapparat med beskjed om å måle 2 ganger i uka i 1 mnd. Når jeg leser rundt kalles det nedsatt glukosetoleranse til du er opp mot 9 (?). Tok ny test nå nettopp og fikk 5,9. Så da er visst alt greit :) har du tatt testen?

Takk, det var beroligende! Fikk et brev fra legen i dag der det sto at glukose var på 4,8. Men da er det innafor :) Hun er elendig til å følge opp... Testen er 8 uker gammel og viste utslag på hvite blodceller og ville jeg skulle stikke innom for å levere ny urinprøve. Etter 8 uker!!! Tror jeg hadde merka det om jeg hadde hatt uvi på den tida :P Hadde spor av eggehvite sist jeg var hos jm også, man er nok bare ekstra på oppmerksom mot slutten :)

Takk, det var beroligende! Fikk et brev fra legen i dag der det sto at glukose var på 4,8. Men da er det innafor :) Hun er elendig til å følge opp... Testen er 8 uker gammel og viste utslag på hvite blodceller og ville jeg skulle stikke innom for å levere ny urinprøve. Etter 8 uker!!! Tror jeg hadde merka det om jeg hadde hatt uvi på den tida :P Hadde spor av eggehvite sist jeg var hos jm også, man er nok bare ekstra på oppmerksom mot slutten :)
4,8 er kjempefint blodsukker :) ;)
Uff, synes mange leger er dårlige på oppfølging :/

Du vil få beskjed om noe er unormalt, eller galt, så bare stol på legene, de vet hva de gjør. (Stort sett. ;) )

4,8 er perfekt.

4,8 er kjempefint blodsukker :) ;)
Uff, synes mange leger er dårlige på oppfølging :/

Mitt råd er å alltid spørre på lab'n når prøvene tas om når de forventer at svar foreligger (om det ikke er prøver som analyseres der og da).

Jeg pleier da alltid å ringe den dagen eller dagen etter den de opplyser om for å få svarene "mine" og evt info om referanseverdiene om det er prøver jeg er mer ukjent med.

Hater å gå rundt å ikke vite ting - og vet legen min kan være så opptatt att det kan ta en uke før jeg hører noe men 8(!) uker høres helt på jordet ut! Jeg hadde nok spurt om dette var vanlig eller om det hadde skjedd en glipp!

Jeg ringer og maser hvis jeg ikke får noe svar på prøver. Har hatt to glukosebelastningstester.
Uke 16: 5,2/7,1
Uke 28: 4,8/8,2

Det virker ikke som de behandler med insulin før man ligger på rundt 9, men skal helst være under 7. Nå måler jeg blodsukker 5-8 ganger per dag, og må innrette maten for å unngå høye topper. Det går greit, men blir lite utespising og softis i sommer :(

Mitt råd er å alltid spørre på lab'n når prøvene tas om når de forventer at svar foreligger (om det ikke er prøver som analyseres der og da).

Jeg pleier da alltid å ringe den dagen eller dagen etter den de opplyser om for å få svarene "mine" og evt info om referanseverdiene om det er prøver jeg er mer ukjent med.

Hater å gå rundt å ikke vite ting - og vet legen min kan være så opptatt att det kan ta en uke før jeg hører noe men 8(!) uker høres helt på jordet ut! Jeg hadde nok spurt om dette var vanlig eller om det hadde skjedd en glipp!

Hun er sinnsykt treig... Utslaget på ustix var for 8 uker siden L2+ og im jeg har skjønt det rett så var det de hvite blodcellene. Hadde det vært prekært hadde de sikkert ringt, men å levere ny urinprøve nå er kanskje i seneste laget :P jeg må legge til at jeg har ikke satt meg inn i hva alle tall og benevninger betyr, vært frisk og ikke hatt noe behov for det så jeg er helt grønn på området :P

Det var lurt :)
Jeg får alltid beskjed om at viss noe er galt så skal jeg få beskjed, om alt er greit kommer jeg ikke til å høre noe, da de ikke har kapasitet til å gi ut alle prøvesvar.. Men en gang jeg var hos legen for å ta oppfølgingsblodprøver ang jernmangel++ da jeg selv ikke følte jeg var blitt noe bedre, ser hun gjennom journalen min og bare "åjsann, du var enda lavere sist!" Da ett halvt år seinere og uten at jeg hadde fått beskjed :o så er alltid litt skeptisk... Tror jeg skal begynne med å ringe å purre på svarene..

Det var lurt :)
Jeg får alltid beskjed om at viss noe er galt så skal jeg få beskjed, om alt er greit kommer jeg ikke til å høre noe, da de ikke har kapasitet til å gi ut alle prøvesvar.. Men en gang jeg var hos legen for å ta oppfølgingsblodprøver ang jernmangel++ da jeg selv ikke følte jeg var blitt noe bedre, ser hun gjennom journalen min og bare "åjsann, du var enda lavere sist!" Da ett halvt år seinere og uten at jeg hadde fått beskjed :o så er alltid litt skeptisk... Tror jeg skal begynne med å ringe å purre på svarene..

Sant! Better safe than sorry - legene kan være så flinke de bare vil men av og til så er det sykt mye de har å jobbe med og "små" ting kan oversees og 6 mnd senere sitter man der igjen med en eller annen mangel.

Sånn var det med meg og jern-lageret mitt. Legen sa nå i ettertid at vi kanskje burde ha satt en injeksjon i fjor høst siden vi prøvde å bli gravid og det var litt lavt :P

Føler litt at jeg lærer for hvert svangerskap - og blir det ett til så kommer jeg til å følge med alle prøvene som en hauk :D

Back
Topp