Statskupp i Tyrkia

Er vel ikke så rart at Kurdere ikke liker Tyrkia når de sender bomber og skyter mot dem ,når de er den regionen som har tatt flest IS folk på bakkenivå-anklager dem for å stå i ledtog med IS.
De jeg kjenner reiser nødig via Tyrkia hvis de ikke må-de blir fratatt alle penger, og behandler dem dårlig bare fordi de er fra dette landet. Vet det er en gammel feide mellom de to som har pågått i mange tiår.

Kan ikke si jeg kjenner til akkurat prosentandel av hvem som er imot styret-bare hører ting fra de få tyrkiske damene jeg kjenner at de aldri kunne tenkt seg å flytte tilbake dit :-P
Ville bare ha frem at de fra Tyrkia har gjerne en helt annen tankegang, mens en fra Kurdistan selvsagt hater Tyrkia. Ville gjort det jeg også.
Kjenner en som har tyrkisk far og kurdisk mor, han er ikke glad i det tyrkiske styret og veldig skeptisk til alt de gjør samt konsekvent kaller seg tyrker blant andre tyrkere og ikke sier noe om opphavet sitt, er jo ofte gjerne en grunn til det dessverre :(

Må da bære lov å bli sjokkerte over en skummel situasjon! Trenger jo slett ikke bety at folk ikke har fulgt med. Og om man ikke har så mye interesse av verken nasjonal eller internasjonal politikk, syns jeg ikke det er noen krise heller. Det er et tungt tema, og det er så mange land i vanskelige situasjoner, blir helt nedenfor av å tenke på situasjonene i ulike deler av verden, slik orker ikke jeg å ha det så ofte, så jeg velger å heller distansere meg litt.

Men klart, hadde undersøkt før en eventuell ferietur!

Klart det er lov å bli sjokkert, og jeg har lov til å bli overrasket over det :-)

Vi mennesker er ulike på hvordan vi forholder oss til verden rundt oss, og jeg personlig har vanskelig for å ikke følge med på konflikter som kommer så nære oss.

Klart det er lov å bli sjokkert, og jeg har lov til å bli overrasket over det :-)

Vi mennesker er ulike på hvordan vi forholder oss til verden rundt oss, og jeg personlig har vanskelig for å ikke følge med på konflikter som kommer så nære oss.

Oppfattet det bare som noe nedlatende, det du skrev.

Familien min kom hjem fra 2 ukers ferie i slutten av juli skulle tilbake i august for nye 2 uker. Men nå ble de frarådet, og dra så de avbestiller turen. Pleier normalt, og reise 2-3 ganger i året til Tyrkia, og har storkost seg, og fått mange Tyrkiske venner♥️Noen av dem har også våre på besøk i Norge, og dem mailes ellers i året når dem ikke sees :)
Trist når sånn som dette skjer :(
Men det er jo ikke u-ventet...

Tyrkia er et herlig ferieland :D evt var.. :( god mat, kjempehyggelige, utadvendte mennesker osv ❤️

Hjemme nå :) Utslitt!

Last edited:
Jeg er overrasket over at dette kommer som en overraskelse på folk. Om man har fulgt med bittelitt i internasjonal presse har det lenge vært snakk om at Tyrkia har vært på randen av borgerkrig - noen mener forsåvidt også at de allerede har vært i det en stund.
Ut fra det man har visst synes jeg det er rart folk ikke er frarådet å reise dit på ferie tidligere.
Det er blitt frarådet å reise til Tyrkia! Det leste jeg for lenge siden i vår rundt den tiden folk begynner å planlegge feriereiser...

Det er blitt frarådet å reise til Tyrkia! Det leste jeg for lenge siden i vår rundt den tiden folk begynner å planlegge feriereiser...

Da terrorangrepet var i Istanbul for noen uker siden sa UD at de så ingen grunn til å fraråde nordmenn å reise til Tyrkia. Så ikke vært noe slikt nå den siste tiden :)

Det du skriver stemmer ikke.
javel? Hva er det jeg skriver da? At ud har frarådet? Nei....
Jeg leste en artikkel om "hvor legge ferieturen i år" og der frarådet vedkommende å reise til Tyrkia i år. Fordi nettopp som tiia skriver så har dette ikke kommet nå i det siste. Så hvis man har fulgt med litt så.... Jeg quotet tiia sitt innlegg fordi det handler om at flere har sett at dette er et utrygt sted lenge.

Finner ikke akkurat den jeg leste.
Men denne her er skrevet i Mars ang tyrkiaferie: http://e24.no/privat/reise/reiseliv...oren-mange-vil-nok-avbestille-ferien/23594830

Last edited:
javel? Hva er det jeg skriver da? At ud har frarådet? Nei....
Jeg leste en artikkel om "hvor legge ferieturen i år" og der frarådet vedkommende å reise til Tyrkia i år. Fordi nettopp som tiia skriver så har dette ikke kommet nå i det siste. Så hvis man har fulgt med litt så.... Jeg quotet tiia sitt innlegg fordi det handler om at flere har sett at dette er et utrygt sted lenge.

Finner ikke akkurat den jeg leste.
Men denne her er skrevet i Mars ang tyrkiaferie: http://e24.no/privat/reise/reiseliv...oren-mange-vil-nok-avbestille-ferien/23594830

Men nå er det jo forskjell på ar UD har offisielt frarådet folk å reise dit, og på at andre har uttalt seg. Denne artikkelen var jo ikke om å fraråde, men mer diskuterte situasjonen og konsekvensene for turismen i området, at det så ut som folk var skremt fra reise til Tyrkia.

For meg blir det å ta en unødig høy risiko å reise til et land der det har vært så mye uroligheter og spenninger i lang tid. Uavhengig av hva myndighetene anbefaler, er det lov (og lurt) å gjøre egne vurderinger for sin familie. Når det er sagt kritiserer jeg ingen som har reist dit i sommer, da vi er forskjellige og de tross alt trenger turismen sårt der nede..

Men nå er det jo forskjell på ar UD har offisielt frarådet folk å reise dit, og på at andre har uttalt seg. Denne artikkelen var jo ikke om å fraråde, men mer diskuterte situasjonen og konsekvensene for turismen i området, at det så ut som folk var skremt fra reise til Tyrkia.
Les innlegget jeg quotet. De som har fulgt med litt har skjønt at det ikke er så lurt å reise dit. Bla noen reisejournalister ;)

For meg blir det å ta en unødig høy risiko å reise til et land der det har vært så mye uroligheter og spenninger i lang tid. Uavhengig av hva myndighetene anbefaler, er det lov (og lurt) å gjøre egne vurderinger for sin familie. Når det er sagt kritiserer jeg ingen som har reist dit i sommer, da vi er forskjellige og de tross alt trenger turismen sårt der nede..
Helt enig! Var det jeg prøvde å få fram :)

Les innlegget jeg quotet. De som har fulgt med litt har skjønt at det ikke er så lurt å reise dit. Bla noen reisejournalister ;)

Har skumlest, og jeg oppfattet ikke den artikkelen som en advarsel. Er uansett noe annet enn at UD nå har gått ut og frarådet, og så virket det som om noen mente det var frarådet for lenge siden og folk bare ikke har fulgt med. Kjenner bare jeg blir litt svett av kommentaren som går igjen: "om man bare har fulgt LITT med, så...". Det er så nedlatende.

Har skumlest, og jeg oppfattet ikke den artikkelen som en advarsel. Er uansett noe annet enn at UD nå har gått ut og frarådet, og så virket det som om noen mente det var frarådet for lenge siden og folk bare ikke har fulgt med. Kjenner bare jeg blir litt svett av kommentaren som går igjen: "om man bare har fulgt LITT med, så...". Det er så nedlatende.
Åja nei jeg leste ikke den slik i det hele tatt. Jeg har ikke fulgt med veldig selv... Personlig synes jeg UD venter lenge med å fraråde. Sikkert mange grunner til det.

Det som skjer i Tyrkia nå er spill for massene. Presidenten selv prøver å framstå som den allmektige selv og mainstream media fortsetter å lyve om hva som skjer. Har flere venner der nede.

Om vanlig mann i gata blir skremt, ja.
Om noen er i reell fare, nei.
Folk vil vende tilbake til dagliglivet i løpet av kort tid.
Ungdommen der nede vil stå sammen, de eldre irritere seg litt og presidenten vil stikke enda fler av EU penger som skulle gått til flyktninger i egen lomme.

Back
Topp