Klær under fødselen

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
Jeg har et litt anstrengt forhold til kroppen min. Kjenner jeg gruer meg til å måtte være naken eller delvis naken under fødselen. Har størst problemer med den nedre delen av kroppen. Jeg hadde ks sist så jeg frontet aldri dette. Men er det sånn at vi må være nakne under fødselen? På amerikanske filmer har ofte den fødende på seg en lang sykehusskjorte og har et slags laken over knærne sånn at de bare 'blotter' seg for jordmødrene og legene. Håper det er sånn i virkeligheten og. Syns sykehusskjortene her på sykehuset er ganske korte. Men kanskje det er greit å ha på egne klær? Tenkte å ta opp dette med jm neste uke.

Man kan bruke egne klær om man ønsker det :-) Selv hadde jeg sykehusskjorte på begge ganger og syntes det var helt ok, blir jo litt søl. Trusa gikk ikke av før det var godt på vei i fødselen men det kan man helt sikkert velge selv, men på et eller annet tidspunkt MÅ den jo av.
Tror dem er flinke til å ikke blottlegge den fødende unødvendig.

Fint at du tenker å snakke med jm om det, kanskje hun henviser deg (eller får legen til det) til sykehuset, slik at su får snakket med de der og de får skrevet ned i journalen din at du vil være tildekket, slik at de kan ta hensyn til det og gi deg tips? :-) jeg brukte mine egne klær :-) jeg var også veldig redd for å kle av meg, men da jeg kom innpå der føltes det helt naturlig, da jeg var i min lille boble :-) trenger ikke nødvendigvis å bli slik for deg, men det kan no hende :-) men snakk med jm, så hjelper hun deg :-)

Syns sykehusskjortene her på sykehuset er ganske korte. Men kanskje det er greit å ha på egne klær? Tenkte å ta opp dette med jm neste uke.

Sniker fra oktober :)
Dette har jeg også tenkt en del på fra tid til annen, som førstegangs aner jeg jo ikke hva som er "vanlig", helt ærlig er det egentlig det jeg "gruer" meg mest til ifht fødsel. Følelsen av å ikke ha kontroll og å være "blottlagt". Men aner jo at det antagelig blir et annet fokus når jeg kommer så langt :). Tenker kanskje jeg vil ha på egne klær, en enkel bomullskjole f.eks, siden det virker som at de korte sykehusskjortene raskt rives av, men jeg vet jo ikke hvor flinke de pleier å være med tanke på dette.

Fødsler ligner vel generelt lite på amerikanske filmer. For eksempel ligger du mest sannsynlig lite i den klassiske stillingen på ryggen, det er fort like mye gåing, ståing og sitting utenom helt på slutten.

Da jeg fødte på Riksen hadde jeg egne klær i starten, men fikk en sånn sykehusskjorte etterhvert. Den var ikke veldig lang men husker ikke akkurat.

Du kan kanskje ta med deg en tynn morgenkåpe eller noe å evt bruke i tillegg? Men en du ikke er veldig redd for da.

Akkurat under selve forløsningen trenger jo jordmor/lege å komme greit til så da er det jo begrenset hva du kan ha på/rundt deg - men det er ikke forbudt med egne klær hvis det føles best for deg.

Jeg fikk velge selv ved mine to fødsler. De spurte om jeg ville ha en blå skjorte og hvilken størrelse. Kunne ha buksa mi på om jeg ville, men jeg hadde bare bind og nettingtrusa. Tok ikke av trusa før pressriene startet. Da tenkte jeg ikke mer på om jeg var naken der nede eller ikke. Du kan velge ganske greit selv hva du vil, men som andre her sier, når det nærmer seg må jordmødrene ha tilgang.

Jeg fikk velge selv ved mine to fødsler. De spurte om jeg ville ha en blå skjorte og hvilken størrelse. Kunne ha buksa mi på om jeg ville, men jeg hadde bare bind og nettingtrusa. Tok ikke av trusa før pressriene startet. Da tenkte jeg ikke mer på om jeg var naken der nede eller ikke. Du kan velge ganske greit selv hva du vil, men som andre her sier, når det nærmer seg må jordmødrene ha tilgang.
Samme her :)

Om du skriver i fødselsplanen din hva du tenker rundt det, og ikke bli blottlagt får alle som går inn på rommet ditt samme beskjed, og dette vil da bli tatt hensyn til.
Du kan også si til mannen din eller den som er med under fødsel at han skal være med og passe på dette. Da kan han si i fra om det blir JM bytte, og noen ikke har rukket, og lese det i papirene dine ;)
Jeg har brydd meg mindre og mindre jo lenger jeg er ut i fødselsforløpet. Har nok med, og konsentrere meg om å slappe av mellom rier, og til slutt blir jeg helt borte i meg selv og min verden (bobble).
Før ville jeg ikke ha studenter osv inn på mine fødsler men, nå bryr jeg meg ikke så lenge de faktisk tar vare på MEG når de er inne på rommet og ikke bare står passivt og glor :p Hadde lege student sammen med JM sist, og jeg aner ikke hva jeg sulle gjort uten han. Det var han som strøyk på meg, og holdt meg i hånda Mannen min var helt sjokkert pga ting gikk så fort når vi kom inn på SUS baby fikk vansker og måtte ut NÅ, og var ute etter kun 30 min på sykehuset.

Sikkert veldig vanlig å føle det slik. Ta det med i et evt fødebrev så respekterer de det. Det siste man trenger under en fødsel er jo å være mer anstrengt og ukomfortabel enn nødvendig :) Det skader jo aldri å ta med egne klær så har du ihvertfall et alternativ til utvalget på sykehus.

Sist jeg fødte fikk jeg en lang sykehusskjorte som gikk til midt på låret. Så gikk jeg rundt i en nettingtruse underst. Ingenting ble da særlig blottlagt. Jeg fikk selv velge hva jeg ville ha på meg, men den skjorta var veldig komfortabel. I åpningsfasen er man jo endel alene på fødestua også, så opplevde aldri dette som et problem

Jeg er mest redd for at jeg ikke skal ha fått barbert legger og føler meg så hårete at jeg bruker hårfjerning på lår. Undres over dette med at babyen skal legges ved mors bryst like etter fødsel. Hvordan får man det til med disse sykehusskjortene med knapper i? Er det da man heller bør ta av alt og ligge litt naken med et teppe eller noe over? :) Er ikke så redd for nakenhet etter at ørten mennesker har sett hufsa mi siste to årene ifbm utredninger og IVF ;)

Her var jeg så "inni min egen boble" under hele prosessen fra riene startet til baby og jeg ble "skilt" for bad og dusj etterpå at jeg knapt nok viste hva jeg hadde på meg de 6-7 timene det varte.

Mener å huske at jeg hadde sokker og bare blå kjortel på det meste av tiden. Sokkene gikk i søpla når baby var født da jeg fødte stående. Som noen nevner - det ble søl men det glemmer du både der og da og etterpå inntil noen evt nevene det igjen ;)

Så rart å tenke på at en så kompleks prosess som fødselen er, med alle sine sider - både på godt og vondt - blir redusert til noe som bare er vakkert og fantastisk i etterkant <3 Uannsett hvor sølete, vondt og nakent det må ha vært ett sted mellom første rie og siste etterrie.

Jeg er mest redd for at jeg ikke skal ha fått barbert legger og føler meg så hårete at jeg bruker hårfjerning på lår. Undres over dette med at babyen skal legges ved mors bryst like etter fødsel. Hvordan får man det til med disse sykehusskjortene med knapper i? Er det da man heller bør ta av alt og ligge litt naken med et teppe eller noe over? :) Er ikke så redd for nakenhet etter at ørten mennesker har sett hufsa mi siste to årene ifbm utredninger og IVF ;)
De åpner skjorta di når baby kommer. Sånn at lille blir lagt ved brystet :)

Takk for mange gode svar <3 kom på at de har jo sånne store gode badekåper på sykehuset. Sikkert mulig å låne en sånn. Jeg er jo klar over hvor babyen kommer ut og at det må være tilgang der når den kommer. Men jeg tenker mest på at jeg ikke har lyst til å gå rundt naken ellers. Må vel gå an å ha på seg en joggebukse eller noe sånn fram til slutten. Men det blir vel mye gris og søl. Får håpe at det blir sånn som noen av dere skriver at man bryr seg ikke når det står på uansett :)

Mamamoo: Tror uansett ikke det er vanlig å gå rundt naken. Enten har man sykehusskkjorte på eller egne klær. Ofte blir man jo veldig varm under riene, så jeg tror jeg ville hatt på meg en lett sommerkjole eller noe om du ikke vil ha sykehusskkjorte:)

Jeg ble tilbudt klyster med en gang jeg kom på sykehuset med 4 cm, så da var det naturlig å skifte om til sykehusklær med det samme.

Tenkte lite på hvordan jeg så ut etter hvert. Var så vondt at hvordan jeg så ut var sistepri☺️

Mamamoo: Tror uansett ikke det er vanlig å gå rundt naken. Enten har man sykehusskkjorte på eller egne klær. Ofte blir man jo veldig varm under riene, så jeg tror jeg ville hatt på meg en lett sommerkjole eller noe om du ikke vil ha sykehusskkjorte:)

Jeg ble tilbudt klyster med en gang jeg kom på sykehuset med 4 cm, så da var det naturlig å skifte om til sykehusklær med det samme.

Tenkte lite på hvordan jeg så ut etter hvert. Var så vondt at hvordan jeg så ut var sistepri☺️
Kunne godt hatt sykehusskjorte hvis de ikke var så korte. De skulle vært sånn at de rakk litt nedpå lårene iallefall. Men kanskje de har noen andre på fødeavdelingen enn de vanlige de bruker ellers på sykehuset. Skal spør jordmor. Jeg bryr meg ikke så mye om hvordan jeg ser ut. Men jeg er ikke komfortabel med nakenhet. Men som dere sier så er det kanskje det samme med hele nakenheten når det står på som verst under fødselen :)

Er det ikke vanlig i Norge at de legger over et laken over lårene? :O slik som de gjør i one born every minute??
Det trodde jeg! :p er ikke såååå gira på å flekke frem alt..

Er det ikke vanlig i Norge at de legger over et laken over lårene? :O slik som de gjør i one born every minute??
Det trodde jeg! :p er ikke såååå gira på å flekke frem alt..

:p på TV føder jo alle i seng - det er ikke tilfelle i den virkelige verden - håper alle er flinke til å lese bittelitt om alle måtene å føde på :)

Det med nakenheten har ikke slått meg faktisk. Nå er der sikkert i hvertfall 50-60 som har sett meg naken nedentil (leger osv) grunnet hofteoperasjoner, så tror ikke jeg kommer til å tenke noe over det når jeg skal prøve å presse ut frøet. Men, jeg har hørt at de er veldig flinke til å ta hensyn til personlige preferanser. I hvertfall på SUS. Der er og så mange forskjellige religioner inne at det skulle nok ikke bli noe problem. Spør jm og skriv det ned så alle er klar over det som skal være med deg ila den perioden☺️

Mamamoo: jeg fikk en sykehusskjorte sist som rakk meg til knærne nesten. Som en kjole:) Sikkert slikt på mange fødeavdelinger, at de er ekstra lange for at
de fødene skal slippe å føle seg så nakne.

Back
Topp