Soving etter fødsel

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
Hvordan har dere tenkt å organisere sovingen hjemme etter fødselen? Jeg og mannen har funnet ut at i starten skal jeg og den lille sove på et eget rom. Da får pappaen sove og er opplagt til å ta seg av storesøster. Levere og hente i barnehagen pluss gå på jobb. Så kan heller han avlaste meg når han kommer hjem. Sist var vi begge oppe om nettene. Vi var zombier begge to. Det går ikke når vi har et barn til. Kjenner jeg har vridd hjernen mange ganger for å komme til en løsning :p Er åpen for bedre forslag :p

Haha, her sover sambo som en stein hvis han vet han ikke trenger å opp. Vi har vel en løs avtale på at han kjører og henter i bhg, hvertfall i begynnelsen :)

Her blir det teamwork. Vi skal ligge på samme rom. I begynnelsen kommer nok sambo til å stå opp og hente babyen til senga vår siden jeg skal ta ks.
Regner ned jeg blir litt redusert den første uka da.

Storebror er heldigvis så stor at han sover om nettene og kommer hvis det er noe. :)

Her er Lille2014 også hjemme (går ikke i barnehage).
Mannen jobber, og ikke "jeg" MEN jeg skal jo være oppegående med to små hjemme så hvordan ting blir løst der er jeg spendt på gitt :o
Sove på samme rom skal vi i alle fall, og jeg må jo amme gjennom nettene. Lille2014 våkner grytidlig så vi får vell se det an, og bytte på det og stå opp med henne tenker jeg. Har ikke snakket om den biten, for nå er det slik at om han skal på jobb tar jeg henne, og om han begynner senere, eller har fri noen dager så lar jeg bare være og stå opp annen vær dag :p

Det kommer nok litt an på hvordan babyen er om nettene. Hvis det blir som med førstemann, som overhode ikke sov om nettene, legger nok jeg og babyen oss på gjesterommet som er en etasje ned. Der har vi dobbeltseng, så enkelt å amme liggende også.

Hvis vi får en skikkelig sovebaby, blir vi nok på samme rom, med baby i kurv ved siden av senga vår.

Men det mest sannsynlige er kanskje noe midt i mellom, altså litt frem og tilbake mellom rommene :-)

3-åringen skal i barnehagen og i starten regner jeg med mannen leverer i alle fall, så får vi se an hentingen. Vi har 150 meter til barnehagen så lite stress å hente hvis jeg er våken :-)

Jeg vet ikke enda... Jeg har høy risiko for fødselsdepresjon, og søvn er en av de viktigste tingene for evt å redusere risikoen litt. Men samtidig må mannen ha nok energi til de 2 eldste. Prøver nok at han sover på rommet til de 2 eldste, og ser hvordan det går.

Nå har ikke jeg barn fra før, men her skal vi alle sove på samme rom. Jeg tar alt om natta da han skal jobbe. Han skal ta stell og legging på kvelden så jeg får jobbet med skolen.
Blir det mye skrik på natten går mannen på gjesterommet. :)

Her skal vi sove på samme rom hvertfall de 2 første ukene når samboer skal være hjemme med oss! Men me har også en liten tulle på 2,5år, og når samboer skal tilbake på jobb, så får han bare legge seg på gjesterommet de nettene lillegutt e veldig urolig, slik at han får ladet litt opp til jobben sin og til 2åringen vår :)

Aldri hatt problemer med nattesøvnen på de andre, så vi har alltid sovet sammen før bebisen har flyttet på eget rom. Planlegger det slik nå også, så får vi se om vi er like heldig med nr 3☺️ Uansett så sover min mann tungt, og når det er jeg som er hjemme i permisjon er det helt naturlig for meg at jeg tar meg av baby om natten. Så får han heller hjelpe til i helgene. Dessuten tar han følging og henting i bhg/skole!

Mannen min er hjemme de to første ukene. Jr (2013) har full plass i barnehage og skal dit til vanlig tid rundt 8. Mannen min sover igjennom det meste på natt så det blir til at han sover da mens jeg evt tar igjen søvn på formiddagen om det lar seg gjøre. Jeg kjører ikke bil så mannen må naturligvis ta seg av å bringe og hente i barnehagen både de to ukene og når han er på jobb igjen etter det.

På ettermiddag er all fokus på han som hentes i barnehagen og vi kommer til å gjøre som før, ha middag klar til 16 og bare være sammen alle 4 frem til han skal legges i 19 tida.

Etter de to første ukene så lever jeg i håpet om at vi har begynt å få rytme på ting - og om nødvendig så sover jeg gjerne litt på kvelden for å heller være mer våken på formiddag da jeg er morgen menneske og gjerne ikke får sove når noen er våkne i huset ;)

Vi skal sove på samme rom alle tre❤️ Og de to første ukene er også samboeren min hjemme, evt forlenger han også med ferie, men vi tar det som det kommer og ser hva som er best for oss. Men tenker at jeg står opp de nettene før han skal på jobb, er jo jeg som må amme uansett :) og om mulig så avlaster han meg litt i helgene:)
Men er det mye våkenetter tenker jeg at han må hjelpe til også før han skal på jobb, jeg skal jo ha energi til å ta vare på babyen på dagtid:)
Tenker vi uansett kommer til å finne ut av noe som passer for oss, vanskelig å planlegge alt ❤️

Det var lurt å tenke gjennom på forhånd.. har en del dårlige minner fra sist. Vi fungerer begge litt dårlig uten søvn. Mest naturlig om jeg ammer om natten og han får sove på et annet rom tenker jeg. Hvordan jeg skal overleve dagene vet jeg ikke:p haha.

Det var lurt å tenke gjennom på forhånd.. har en del dårlige minner fra sist. Vi fungerer begge litt dårlig uten søvn. Mest naturlig om jeg ammer om natten og han får sove på et annet rom tenker jeg. Hvordan jeg skal overleve dagene vet jeg ikke:p haha.
Sov når baby sover om du trenger det og du får det til <3 Jeg slet med det selv med førstemann - dermed får jeg ofre litt tid på kvelden med mannen for å ta igjen litt søvn ;)

Sov når baby sover om du trenger det og du får det til <3 Jeg slet med det selv med førstemann - dermed får jeg ofre litt tid på kvelden med mannen for å ta igjen litt søvn ;)
Ja samme her, klarte ikke å roe meg liksom. Denne gangen skal jeg være flink til det!<3

Vi har senga på soverommet :) regner med at han sover der eller sammen med oss i senga.
Vi får se om samboer rømmer på gjesterommet eller ikke. Har sakt at jeg heller vil ha en mann som er opplagt til jobb, og kan hjelpe til på ettermiddag, enn at han er unødvendig våken om natten. Det er han enig i heldigvis. Tar det som det kommer da :)

Senga hennes skal stå inne hos oss Til vi flytter (våren én gang). Og jeg regner med at vi ser ann hvordan babyen er. Storebror var ingen sovebaby, og har alltid vært mye våken på natta og opp grytidlig, men nå er han såpass stor at han sover natten igjennom. Så om denne babyen blir samme som storebror, kommer mannen til å ligge på madrass inne hos storebror/evt. sofaen, mens jeg og lillesøster sover på soverommet. Så mannen er opplagt til jobb og levere/hente storebror i Bhg. Hvertfall de første ukene ;) Hvis det blir en sovebaby så kommer vi nok til å ligge sammen alle tre. Men fare for at en fjerdemann (storebror) også kommer inn på nattan. Jaggu godt vi har kjøpt ny stor seng :p

Back
Topp