"Det går bra å gi babyer honning - broren min er birøkter nemlig!"

Eg synest at du overdriver dette noe helt sykt.....

Som noen her sier så er det å gi honning til barn under et år helt vanlig i andre land, har vi hørt noe på nyhetene om disse folka sliter og blir alvorlig syke pga honning??? Eg ser at i mange land så klare dem seg utmerket bra uten alle disse ja og nei maten barn under et år får i seg..

Grunnen til at det ikke er i nyhetene er både fordi det på verdensbasis ikke er en nyhet, dessuten er det ikke alle nyheter vi får i Norge. Media velger det som interesserer folk, enten fordi det er svære nyheter, relatert til nordmenn på noe vis, eller ellers har med kjendiser å gjøre.

Vi vet jo at spedbarnsdødeligheten/barndødeligheten er høyere i mange av de landene, men det er jo langt fra bare honning som er problemet, det går jo på all mulig info om smitte/hygiene, mangel på vaksine og info om mat man bør unngå til små barn eller gravide, for ikke å snakke om mangel på mat i seg selv, da spiser jo fanden fluer. Så problemet er jo veldig sammensatt, og derfor er ikke dette en nyhetssak som det står masse om i media, men kunne stått en artikkel i et blad hvis noen jobbet med akkurat dette i en eller annen forbindelse.

Her på forumet er folk privatpersoner. På jobb er det uprofesjonelt å gjøre sånt, spesielt ved salg av et produkt. Du representerer ikke deg selv på jobb og da skal du holde dine egne meninger for deg selv.

Har sett mange som utgir seg for å være apotektekniker, sykepleier, farmasøyt her inne i diskusjoner angående medisiner og helserelaterte spørsmål.

Det er ikke riktig det heller. For en som er helt uviten, kan det representere fare for liv og helse, om rådene er feil.

Har sett mange som utgir seg for å være apotektekniker, sykepleier, farmasøyt her inne i diskusjoner angående medisiner og helserelaterte spørsmål.

Det er ikke riktig det heller. For en som er helt uviten, kan det representere fare for liv og helse, om rådene er feil.

Kan jo godt være noen av dem er det, men uansett viktig å sjekke informasjon fra kilder man vet er pålitelige. Jeg hadde aldri tatt råd til dosering av medisin på forum eller fra en ansatt på bensinstasjon, men råd til for eksempel lindring av vannkopper blir noe annet. Dette ned honning syns jeg blir skummelt siden man lett kunne tatt det som et bra "kjerringråd" om man ikke visste bedre, er ikke sikkert man så noe behov for å sjekke det opp, honning er jo vanlig mat. Og da er det viktig at info blir spredt :)

Nei det er jeg enig med deg i. Men generelt så er det helt anderledes på et forum på fritiden enn en ansatt på jobb som selger et produkt.

Kan jo godt være noen av dem er det, men uansett viktig å sjekke informasjon fra kilder man vet er pålitelige. Jeg hadde aldri tatt råd til dosering av medisin på forum eller fra en ansatt på bensinstasjon, men råd til for eksempel lindring av vannkopper blir noe annet. Dette ned honning syns jeg blir skummelt siden man lett kunne tatt det som et bra "kjerringråd" om man ikke visste bedre, er ikke sikkert man så noe behov for å sjekke det opp, honning er jo vanlig mat. Og da er det viktig at info blir spredt :)

Det kan godt hende de er, men det vet ikke jeg som leser det. Så sant jeg ikke kjenner vedkommende bak nicket. Noen vet jeg hvem er, og hva de er. Er selv helsepersonell, og en del av rådene kan være/ er direkte helsefarlige. Derfor er det så viktig at folk skjønner det med kildekritikk på nettet.

Selvfølgelig er det viktig å gi informasjon om ting som kan være farlig, men det har noe med måten en formidler det også.

Om man skal ta stilling til lovligheten så kan det jo det...

Lovligheten "driter jeg litt i" i denne saken. På et forum hadde x antall sagt at det kan være livsfarlig å gi honning til en baby, mellom to personer er det ingen som kan si noe.

Han skulle sikkert bare være grei å komme med et "godt" råd, men jeg syns det er for dumt å stå på sitt og mene at det er greit å gi honning til en baby. Om han hadde sagt at dette var noe han ikke hadde hørt før hadde det vært annerledes. Da hadde hm kanskje tatt det til seg og ikke gitt ungen sin mer honning og ikke anbefalt det til andre heller.

Eg synest at du overdriver dette noe helt sykt.....

Som noen her sier så er det å gi honning til barn under et år helt vanlig i andre land, har vi hørt noe på nyhetene om disse folka sliter og blir alvorlig syke pga honning??? Eg ser at i mange land så klare dem seg utmerket bra uten alle disse ja og nei maten barn under et år får i seg..
Nei. Honning er frarådet i de aller fleste land rundt i verden. Det er allmenn kjent.

Kanskje han ikke visste bedre? Det med honning ble jeg opplyst om her inne. Hs her deler ut fint lite brosjyrer og sa aldri at honning var farlig. Hadde ikke jeg vært medlem her så hadde jeg ikke visst det. Heldigvis så har ikke vi honning fordi det aldri blir spist, så det hadde jo ikke hatt noe å si uansett. Desverre så er det ikke all informasjon man får. De bildene som ble lagt ut her er fra noe vi ikke har fått. Har to barn og enda ingen info fra hs om at honning er farlig. Dette er noe som media burde ta opp mer og hvertfall helsestasjonen. Desverre er ikke alle hs like flinke til å gi ut info. Men håper han tenkte seg om etter at du var der. Vi gir flytende paracet til våre barn og selv om den minste spytter ut så fungerer det lille han får i seg. Men har de arvet meg så kunne de nok fått halve doser og det hadde fungert kjempe fint.

Lovligheten "driter jeg litt i" i denne saken. På et forum hadde x antall sagt at det kan være livsfarlig å gi honning til en baby, mellom to personer er det ingen som kan si noe.

Han skulle sikkert bare være grei å komme med et "godt" råd, men jeg syns det er for dumt å stå på sitt og mene at det er greit å gi honning til en baby. Om han hadde sagt at dette var noe han ikke hadde hørt før hadde det vært annerledes. Da hadde hm kanskje tatt det til seg og ikke gitt ungen sin mer honning og ikke anbefalt det til andre heller.

Hvem vet, kanskje han ble flau av å bli "satt på plass" kanskje han senere googlet dette og tok det til seg? Det kan ikke vi vite men jeg tenker det beste om folk og velger å tro at han lærte noe nytt den dagen. Syns derfor denne tråden, som virker som har blitt opprettet kunn for å snakke dritt om denne mannen, er unødvendig... Som nevnt, hadde holdt å si ifra, slik som hun gjorde og så gå videre med livet, vitende om at hun ga denne mannen nyttig info. Jeg er for å spre nyttig info og minne hverandre på ting, men på denne måten? Med denne tonen? Nei det syns jeg er drøyt.

Som ansatt i butikk så har vi ihvertfall ikke lov til å uttale oss om legemidlene som selges. Det skal henvises til pakningsvedlegg, lege eller apotek og det er det! Og gi et råd om å blande med honning hører ingen steder hjemme.. (ihvertfall ikke for meg!)

ff39aee377fdf6936536d84c7707bf19

Om noen lurte på hvor farlig dette kan være, kanskje noe å vise denne velmenene mannen. :)

Hvem vet, kanskje han ble flau av å bli "satt på plass" kanskje han senere googlet dette og tok det til seg? Det kan ikke vi vite men jeg tenker det beste om folk og velger å tro at han lærte noe nytt den dagen. Syns derfor denne tråden, som virker som har blitt opprettet kunn for å snakke dritt om denne mannen, er unødvendig... Som nevnt, hadde holdt å si ifra, slik som hun gjorde og så gå videre med livet, vitende om at hun ga denne mannen nyttig info. Jeg er for å spre nyttig info og minne hverandre på ting, men på denne måten? Med denne tonen? Nei det syns jeg er drøyt.

Håper virkelig han tok det ril seg ja. Episoden er uansett et godt eksempel på at man ikke kan få informert godt nok om slike ting. Det er hverken bilde, navn eller stedsnavn med i denne tråden, så jeg skjønner ikke hva som er galt med den. Den informerer om at honning ikke skal gis til babyer.

Håper virkelig han tok det ril seg ja. Episoden er uansett et godt eksempel på at man ikke kan få informert godt nok om slike ting. Det er hverken bilde, navn eller stedsnavn med i denne tråden, så jeg skjønner ikke hva som er galt med den. Den informerer om at honning ikke skal gis til babyer.

Inneholder ikke info om mannen og sted nei, men om den er laget for å informere? Nei, det får jeg ikke med på. Les HI en gang til, tonen er tydelig, hun er oppgitt over denne mannen og refererer til han som idiot. Så dette er neppe et innlegg for å informere om honning. Ikke et sted står det "husk det, små barn skal ikke ha honning pga...."

Nå er eg sikker teit men kan dette skje om man gir av og til? Altså en gang i år? Er vel noe aent å gi hver dag osv

Jeg tenker at om dette er noe som kan skje så er svaret på ditt spørsmål NEI! Hvorfor risikere dette? Gi sukkervann/camillete ved kolikk/varig gråt...

Inneholder ikke info om mannen og sted nei, men om den er laget for å informere? Nei, det får jeg ikke med på. Les HI en gang til, tonen er tydelig, hun er oppgitt over denne mannen og refererer til han som idiot. Så dette er neppe et innlegg for å informere om honning. Ikke et sted står det "husk det, små barn skal ikke ha honning pga...."

Hensikten er nok ikke å advare nei, men om en som er usikker leser tråden bør h*n skjønne fort hva som er rett og galt :)

Om Ts forklarte på en fin måte at babyer ikke skal ha honning og mannen likevel mener det er greit å gi honning syns jeg han er en idiot..

Back
Topp