Når skal man ringe føden?

Chihaya

Forumet er livet
VIP
Novemberskattene 2014 <3
Desemberskattene 2014
Novemberlykke 2016
Jeg har ganske lang fartstid på babyforum, på flere plattformer.
Jeg fikk mitt første barn i 2008 og jeg venter nå mitt tredje.

Er det en ting jeg har lært på alle årene jeg har vært så er det at norske gravide stadig oftere sykeliggjøres. Og det er på tide å normalisere graviditet.

De aller fleste av oss har både fysisk og psykisk bagasje, opplevelser opp gjennom våre liv som har formet oss til de kvinner vi er i dag. Og kun du selv vet hva du kan tåle. Vi er alle forskjellige.

Men alle er nå inneforstått med at graviditet medfører plager. De aller fleste er kun ubehagelig og ikke farlig for hverken mor eller barn.
Og vi er heldige, for vi har noen å spørre. Noen som har gjort dette før oss. Vi har babyforumet, vi får gratis bok om svangerskapet så vi kan forberede oss på hva kroppen skal igjennom.
Jeg anbefaler alle å lese materiell man får hos jordmor og legen.

Siden jeg flyttet inn på dette novemberforumet så har jeg sett med sjokk og vantro hvor mye galt som "feiler" folk. Det har vært mange som ikke kom gjennom uke 12 og vi har mistet en.

EN! Tenk over det. Vi er sikker over 100 aktive kvinner her. Flotte sterke kvinner! Det er statistikk, realitet.
Vi er nå ca halvveis i svangerskapet. Nye gravideplager vil trolig dukke opp. Og usikkerhet. Alle kan bli redd og ingenting er så betryggende som å kunne få en ekstra sjekk.
Og mange spør her for råd. Og med så mange aktive vil det komme opp skremselshistorier. Noen har mistet før, noen født for tidlig, noen har tragisk mistet sitt barn og vi deler gjerne. Men til deg som er usikker. Ikke vær redd. Mest sannsynlig er hva enn du opplever helt normalt og ufarlig.

Men tenk over dette;

Når skal man ringe føden?
Kan man kanskje heller ringe fastlege, legevakt eller får du tak i din faste jordmor?


I papirer fra mine to tidligere svangerskap har det stått at dersom man går gjennom en normal graviditet og ikke har kjente arvelige sykdommer eller tilstand som krever ekstra sjekk skal man før 24+0 kontakte fastlege eller jordmor som har regelmessig oppfølging i svangerskapet, dersom man har spørsmål.

Dette for at føden ikke skal overbelastes.

Etter 24+0 kan du kontakte føden hvis, du har sterke plutselige smerter i feks hodet, samt kvalme. Store ubehag eller du mistenker at vannet har gått, står det i papirer jeg fikk da jeg skulle føde i Fredrikstad i 2008 og akkurat det samme for Tromsø i 2014.

Norske fødeavdelinger er allerede overbelastet og hver gang en gravid ringer føden og er usikker er det et eller flere fødende kvinner som kanskje må gi slipp på sin jordmor for at den som ringer skal få svar.
Ja, av og til er det faktisk så hektisk. Spesielt i disse ferietider.

I Tromsø er snittet på antall fødte barn 3 i døgnet. I forrige uke hadde de på et døgn 12 fødsler på en fødeavdeling med 4-5 fødestuer og tilhørende personell.

På vegne av alle fødekvinner jeg ber dere tenke dere om hvis dere blir usikker hvor dere skal henvende dere så flest mulig får den hjelpen de trenger i rett tid. <3
 
Det er viktig å påpeke at dette ikke er rettet til noen spesiell eller ment fir å kjefte, men være betryggende og informerende. :)
Det er lov å være usikker, og ha spørsmål, vi har vel alle det :)
Men jeg synes det er veldig trist at mange skal tro at det kan være noe galt og kanskje uroe seg unødig, fordi man kan risikere å lese om skrekkhistorier. De aller fleste har litt plager og kun i svært få tilfeller er det noe galt. Heldigvis :)
 
Jeg synes kanskje ikke terskelen for å ringe føden skal være for høy jeg da. Jeg er 2.gangs, og hadde slimproppen min gått nå f.eks, så hadde jeg ringt føden, uten tvil. Ja, kan kan absolutt filtrere litt på hvem man ringre når, men en del ting er, utrolig nok, almennleger ikke kompetent til å svare på ihht svangerskap, det må jordmor til.

Lillesøsteren min har desverre nettopp måtte ta bort dødt foster i uke 18, og gyn mente hun kunne få tabletter og fikse det hjemme. Jm fikk sjokk, hun hadde allerede booka seng på sykehuset til henne. Det ble gjort på sykehuset altså, og bra var det, for det ble oppdaget feil ved foster som vil kreve oppfølging neste svangerskap.

Så litt bob-bob egentlig. Det kan ikke være ulovlig å ringe føden heller tenker jeg.
 
Jeg synes kanskje ikke terskelen for å ringe føden skal være for høy jeg da. Jeg er 2.gangs, og hadde slimproppen min gått nå f.eks, så hadde jeg ringt føden, uten tvil. Ja, kan kan absolutt filtrere litt på hvem man ringre når, men en del ting er, utrolig nok, almennleger ikke kompetent til å svare på ihht svangerskap, det må jordmor til.

Lillesøsteren min har desverre nettopp måtte ta bort dødt foster i uke 18, og gyn mente hun kunne få tabletter og fikse det hjemme. Jm fikk sjokk, hun hadde allerede booka seng på sykehuset til henne. Det ble gjort på sykehuset altså, og bra var det, for det ble oppdaget feil ved foster som vil kreve oppfølging neste svangerskap.

Så litt bob-bob egentlig. Det kan ikke være ulovlig å ringe føden heller tenker jeg.
Enig med deg, det må være bedre å ringe en gang for mye. Om det ikke var noe galt med en person i samme situasjon, så kan det være noe helt annet hos noen andre. Ens egen sykdomshistorie spiller også en rolle, og det er ikke sikkert ymse forumbrukere vet helt hva de snakker om. Det samme gjelder vel også fastlege, som ikke er spesialist på svangerskap.

Så hva så, om jeg ringer føden når jeg er bekymret eller det skulle være noe? Better safe than sorry, mener nå jeg!! Hos meg er terskelen LAV.

Utrolig leit å høre om lillesøstern din, Escarina :(
 
Jeg synes kanskje ikke terskelen for å ringe føden skal være for høy jeg da. Jeg er 2.gangs, og hadde slimproppen min gått nå f.eks, så hadde jeg ringt føden, uten tvil. Ja, kan kan absolutt filtrere litt på hvem man ringre når, men en del ting er, utrolig nok, almennleger ikke kompetent til å svare på ihht svangerskap, det må jordmor til.

Lillesøsteren min har desverre nettopp måtte ta bort dødt foster i uke 18, og gyn mente hun kunne få tabletter og fikse det hjemme. Jm fikk sjokk, hun hadde allerede booka seng på sykehuset til henne. Det ble gjort på sykehuset altså, og bra var det, for det ble oppdaget feil ved foster som vil kreve oppfølging neste svangerskap.

Så litt bob-bob egentlig. Det kan ikke være ulovlig å ringe føden heller tenker jeg.

Jeg ringte føden da jeg var gravid med nr to pga forverret tilstand hos meg og lille, hadde hatt høyt blodtrykk i to mnd uten at de hadde gjort noe, legen og jordmoren jeg gikk til. De sa det var normalt på slutten. Vel, jeg kom inn på obs posten og hadde sky høyt blodtrykk og ble lagt inn til observasjon med en gang pga alvorlig svangerskapsforgiftning og hadde veldig nøye oppfølging der :-/ Tenker den dag i dag at hva om jeg ikke hadde ringt? Dette var i uke 36 og han kom til verden knappe en uke senere. Hva om jeg ikke hadde tatt signalene på alvor? Så selvfølgelig, er man i tvil og ikke legen er tilgjengelig så er det føden man skal ringe. Det står det i bøkene og det sier også jordmor men man er jo alle forskjellige?
 
Her er terskelen for å ringe føden veldig lav. Hører også til Tromsø, og time hos jordmor har jeg ikke fått før i august. Da er jeg 30 uker på vei. Før det må jeg gå til fastlegen. Min mannlige fastlege som inntil i fjor aldri hadde fulgt opp en tvillinggravid. Han kan særdeles lite om graviditet og svangerskap, og gjør aldri mer enn han absolutt må når jeg kommer på kontroll. Rett og slett fordi han er allmenn lege, som kan litt om alt, men ikke har spesialisert seg på gravide kvinner. Derfor henviser han meg videre, til føden om nødvendig, om han er usikker. Med et jordmortilbud som er så utrolig dårlig som det er i denne byen, så syns jeg absolutt det er innafor å ringe føden for å spørre om råd. Som regel får man beskjed om å se det an, eller at ting er helt ufarlig.

Jeg lever etter "bedre med en gang for mye"-regelen, og det gjør de på føden også. Har bestandig fått beskjed om at det er dit jeg skal ringe om jeg føler på meg at noe er galt. Jormordsenteret er ikke bemannet etter klokken 16, og legevakta har ikke peiling. Så jeg mener ihvertfall at man ringer føden om man er bekymret.

Jeg er enig i mye av det du skriver, men så er det jo også sånn at er man gravid for første gang så vet man som regel ikke hva som er normalt og ikke, i tillegg til at alle svangerskap er forskjellige. For sykehuset er det også bedre om de foretar en ekstra sjekk, hvor de kan forhindre feks en prematur fødsel, økonomisk sett. Som regel er alt bra. Det er et fåtall som føder før tiden eller mister, selv om det inne på et forum kan virke som om "de fleste" gjør det. Men plutselig er man et av unntakene, og da kan man forbanne seg til evig tid for at man ikke lyttet til kroppen og magefølelsen og ringte føden med en gang.
 
Jeg jobber som lege på sykehuset og er også ganske sjokkert over ting jeg leser her inne. Feks "blødning i uke 8" og mange som svarer "ring føden med en gang og krev å få en ultralyd"

Jeg er også gravid 18+2 og føler at mitt svangerskap er det aller viktigste i hele verden. Men jeg er enig med trådstarter her. Husk hvor travelt det er på en fødeavdeling. Ofte kommer man i mål med legevakt/fastlege. Blodtrykk, urinprøve, crp, fosterlyd osv kan man fint sjekke der. Er legen usikker ringer han/hun i de fleste tilfeller til vakthavende gynekolog for å konferere.

Jeg er forsåvidt enig i at når en har kommet langt på vei skal en kontakte fødeavdelingen dersom man er alvorlig bekymret. Men også når man er langt på vei kan man få god hjelp av primærhelsetjenesten for mange problemstillinger.


Jeg vet det finnes skrekkeksempler her og der, og jeg forstår at man kanskje ringer litt oftere enn man bør. Bare husk at ansatte på fødeavdelingen generelt har veldig mye å gjøre og at ikke akutte ting kan vente :)
 
Jeg synes kanskje ikke terskelen for å ringe føden skal være for høy jeg da. Jeg er 2.gangs, og hadde slimproppen min gått nå f.eks, så hadde jeg ringt føden, uten tvil. Ja, kan kan absolutt filtrere litt på hvem man ringre når, men en del ting er, utrolig nok, almennleger ikke kompetent til å svare på ihht svangerskap, det må jordmor til.

Lillesøsteren min har desverre nettopp måtte ta bort dødt foster i uke 18, og gyn mente hun kunne få tabletter og fikse det hjemme. Jm fikk sjokk, hun hadde allerede booka seng på sykehuset til henne. Det ble gjort på sykehuset altså, og bra var det, for det ble oppdaget feil ved foster som vil kreve oppfølging neste svangerskap.

Så litt bob-bob egentlig. Det kan ikke være ulovlig å ringe føden heller tenker jeg.
Huff det var trist å høre. <3 Det skal selvfølgelig ikke være ulovlig å ringe føden, men det er greit å vite hva føden faktisk forventer. :)
 
Jeg ringte føden da jeg var gravid med nr to pga forverret tilstand hos meg og lille, hadde hatt høyt blodtrykk i to mnd uten at de hadde gjort noe, legen og jordmoren jeg gikk til. De sa det var normalt på slutten. Vel, jeg kom inn på obs posten og hadde sky høyt blodtrykk og ble lagt inn til observasjon med en gang pga alvorlig svangerskapsforgiftning og hadde veldig nøye oppfølging der :-/ Tenker den dag i dag at hva om jeg ikke hadde ringt? Dette var i uke 36 og han kom til verden knappe en uke senere. Hva om jeg ikke hadde tatt signalene på alvor? Så selvfølgelig, er man i tvil og ikke legen er tilgjengelig så er det føden man skal ringe. Det står det i bøkene og det sier også jordmor men man er jo alle forskjellige?
Ja alle er forskjellige og jeg er veldig glad det gikk bra med deg <3 Man må stole på magefølelsen, men man trenger jo ikke ringe føden i uke 12 :)
 
Her er terskelen for å ringe føden veldig lav. Hører også til Tromsø, og time hos jordmor har jeg ikke fått før i august. Da er jeg 30 uker på vei. Før det må jeg gå til fastlegen. Min mannlige fastlege som inntil i fjor aldri hadde fulgt opp en tvillinggravid. Han kan særdeles lite om graviditet og svangerskap, og gjør aldri mer enn han absolutt må når jeg kommer på kontroll. Rett og slett fordi han er allmenn lege, som kan litt om alt, men ikke har spesialisert seg på gravide kvinner. Derfor henviser han meg videre, til føden om nødvendig, om han er usikker. Med et jordmortilbud som er så utrolig dårlig som det er i denne byen, så syns jeg absolutt det er innafor å ringe føden for å spørre om råd. Som regel får man beskjed om å se det an, eller at ting er helt ufarlig.

Jeg lever etter "bedre med en gang for mye"-regelen, og det gjør de på føden også. Har bestandig fått beskjed om at det er dit jeg skal ringe om jeg føler på meg at noe er galt. Jormordsenteret er ikke bemannet etter klokken 16, og legevakta har ikke peiling. Så jeg mener ihvertfall at man ringer føden om man er bekymret.

Jeg er enig i mye av det du skriver, men så er det jo også sånn at er man gravid for første gang så vet man som regel ikke hva som er normalt og ikke, i tillegg til at alle svangerskap er forskjellige. For sykehuset er det også bedre om de foretar en ekstra sjekk, hvor de kan forhindre feks en prematur fødsel, økonomisk sett. Som regel er alt bra. Det er et fåtall som føder før tiden eller mister, selv om det inne på et forum kan virke som om "de fleste" gjør det. Men plutselig er man et av unntakene, og da kan man forbanne seg til evig tid for at man ikke lyttet til kroppen og magefølelsen og ringte føden med en gang.

Jeg er helt enig i at tilbudet her er for dårlig, jeg har for eksempel ikke hatt en skikkelig kontroll enda. Både lege og jordmor måtte plutselig kansellere. Min første kontroll utenom å stadfeste graviditet (test hos lege) i uke 5 var OUL.
Tok blodprøvene på drop-in for knappe to uker siden, havnet på legevakten samme dag fordi jeg svimte av 3 ganger.
Der oppdaget de at HB var på 10,1 (og skal på et minimum være 11) og 2+ på urin.
Jeg hadde trolig gått med uvi i over en måned og hadde kraftig jernmangel. Fikk kontrolltime for å sjekke at kuren virket og måle bt forrige torsdag hos fastlegen.
Noe svangerskapskontroll får jeg ikke hos lege før 4 august. Jeg er 21+0 eller 21+1 i dag. Jeg har faktisk gått i surr.

Men dette er feks ting føden ikke kan hjelpe meg med til tross for at det er tragisk. Jordmor får jeg ikke før september (og jeg har fødselsangtpga tidligere opplevelser og burde vært henvist for lengst og har krav på oppfølging).

Men legevakta har god peiling og både doppler og håndholdt ultralyd hos oss. Fastlegene oppfordres i stor grad til å lære seg bruken og får opplæring av jordmor fikk jeg vite da jeg måtte inn. Og de henviser videre ved behov :) Jeg ble positivt overrasket sist.

Men du har jo god grunn å ringe føden direkte pga tidligere erfaring? Men du tar det via fastlege for henvisning? Ikke hver gang vel, jeg antar du får ekstra oppfølging?
Men poenget mitt var igrunn å normalisere graviditet og vanlige vondter. For som en BKNO sier under her, det har vært mye rart når folk ned til uke 8 ringer føden fordi man er usikker. Det blir helt feil og så sitter "alle" å sier, ring, bedre en gang for mye enn en gang for lite. :confused:

Nå er vi alle her godt over, men det betyr likevel ikke at man bør ringe føden pga kynnere eller at det strekker litt eller man tror man har uvi (tilfeldige eksempler på vanlige plager). Alt dette skal man ha fått opplyst om at er normalt enten av lege, jordmor eller svangerskapsbok og jeg tror det er viktig å snakke om at dette er normalt så færre slipper å bekymre seg unødig. Spesielt her hvor man kan lese mange skrekkhistorier. Jeg lar med vilje være å poste min.
Jeg går jo villt ut i fra at hvis man feks har så vondt at man ikke kan sitte så kontakter man helsepersonell og ikke lager en forumpost liksom, men for alt annet kan det være greit å heller tenke seg om en ekstra gang. De som er i fødsel trenger jordmor tilhørende føden mer enn det vi gjør akkurat nå :p

:)
 
Ja alle er forskjellige og jeg er veldig glad det gikk bra med deg <3 Man må stole på magefølelsen, men man trenger jo ikke ringe føden i uke 12 :)

Nei det blir jo en selvfølge at man ikke gjør :) Selvom det sikkert finnes de som gjør det også :) Men om man følger magefølelsen så er man jo godt på vei :) Husker med forrige så ringte jeg til føden om jeg var usikker fordi jeg da hadde mye vonde kynnere som ikke ga seg, jordmor jeg gikk til sa den gang de skal ikke gjøre vondt og man skal ta kontakt men jeg traff alltid på den samme jordmoren og måtte diskutere meg frem til en sjekk. Veldig dumt at "alle" på føden f eks tar det som en selvfølge at man skjønner om det er rier for jeg har hatt rier med nr 2 som ble registrert på sparketest men som jeg ikke lå merke til selv :) Så på akkurat det området følte jeg meg lite sett og ikke forstått når jeg ringte til kk og fikk som sagt til kommentar "at du merker det". Ja jo man merker det sikkert men når man ikke har opplevd det før så blir man jo usikker.
 
Jeg er helt enig med Chihaya, det finnes mange hysteriske kvinner som ringer føden for absolutt ingenting. Eller som tror at alle plager man har er pga svangerskapet og at det er noe man må bekymre seg over.
Nei, at du har vondt i lilletåa skyldes ikke svangerskapet.
Nei, selv om du blunka en ekstra gang på bare det ene øyet, det er ikke pga svangerskapet.
Nei, du trenger ikke bekymre deg over at du har fått en liten fregne på magen.
Nei, du trenger heller ikke å bekymre deg over at du knekte to negler i løpet av en uke.

Selvfølgelig, har du vondt, virkelig vondt liksom, så bør du få sjekket det ut. Blør du helt uten grunn, med smerter, ta kontakt med legevakta.
Men terskelen for å ringe føden/legevakta synes jeg likevel er ganske lav for mange.

Anbefaler som Chihaya å lese alt av stoff du får fra jordmor/fastlegen din. Spesielt Svangerskapsboken. Les om de ulike plagene, se om din plage ligner, da er det mest sannsynlig det :) Har du en plage som det ikke står om i boka, får du prøve å vurdere om du egentlig tror den er farlig eller ikke. Om det kan vente til neste svangerskapskontroll eller om du skal ta en telefon til jordmora di hvis de ikke har stengt.
Mye de kan svare deg om på telefon de også, man må ikke ringe føden/legevakta liksom.

Jeg har et risikosvangerskap (hadde det forrige gang også), men jeg har aldri ringt verken føden, legevakta eller jordmora mi.
Jeg leste Svangerskapsboken og ellers det jeg fikk av lesestoff, og brukte sunn fornuft. Rett og slett.
Føda en frisk og fin gutt 1 uke etter termin :)



(MIN mening)
 
Last edited:
Jeg er helt enig med Chihaya, det finnes mange hysteriske kvinner som ringer føden for absolutt ingenting. Eller som tror at alle plager man har er pga svangerskapet og at det er noe man må bekymre seg over.
Nei, at du har vondt i lilletåa skyldes ikke svangerskapet.
Nei, selv om du blunka en ekstra gang på bare det ene øyet, det er ikke pga svangerskapet.
Nei, du trenger ikke bekymre deg over at du har fått en liten fregne på magen.
Nei, du trenger heller ikke å bekymre deg over at du knekte to negler i løpet av en uke.

Selvfølgelig, har du vondt, virkelig vondt liksom, så bør du få sjekket det ut. Blør du helt uten grunn, med smerter, ta kontakt med legevakta.
Men terskelen for å ringe føden/legevakta synes jeg likevel er ganske lav for mange.

Anbefaler som Chihaya å lese alt av stoff du får fra jordmor/fastlegen din. Spesielt Svangerskapsboken. Les om de ulike plagene, se om din plage ligner, da er det mest sannsynlig det :) Har du en plage som det ikke står om i boka, får du prøve å vurdere om du egentlig tror den er farlig eller ikke. Om det kan vente til neste svangerskapskontroll eller om du skal ta en telefon til jordmora di hvis de ikke har stengt.
Mye de kan svare deg om på telefon de også, man må ikke ringe føden/legevakta liksom.

Jeg har et risikosvangerskap (hadde det forrige gang også), men jeg har aldri ringt verken føden, legevakta eller jordmora mi.
Jeg leste Svangerskapsboken og ellers det jeg fikk av lesestoff, og brukte sunn fornuft. Rett og slett.
Føda en frisk og fin gutt 1 uke etter termin :)



(MIN mening)

Da jeg var førstegangs hadde jeg aldri klart meg uten den boka :)
Slimpropp? Kynnere? Hvem hadde vel hørt om slik før man stod mitt i det selv. :) Lingsmentsmerter er et godt eksempel på noe ufarlig, men som kan gjøre sykt vondt.
Og jeg tror mange førstegangs blir sjokkert over hvor mye rart man må gjennom og når man spør feks på et forum kommer alle tenkelige scenario opp og en fjær blir fort til 5 høns i ren panikk.

Det gjør bare godt å snakke om det som er normalt og jeg unner ingen å "google" å sitte å være kjemperedd.
 
Jeg er helt enig i at tilbudet her er for dårlig, jeg har for eksempel ikke hatt en skikkelig kontroll enda. Både lege og jordmor måtte plutselig kansellere. Min første kontroll utenom å stadfeste graviditet (test hos lege) i uke 5 var OUL.
Tok blodprøvene på drop-in for knappe to uker siden, havnet på legevakten samme dag fordi jeg svimte av 3 ganger.
Der oppdaget de at HB var på 10,1 (og skal på et minimum være 11) og 2+ på urin.
Jeg hadde trolig gått med uvi i over en måned og hadde kraftig jernmangel. Fikk kontrolltime for å sjekke at kuren virket og måle bt forrige torsdag hos fastlegen.
Noe svangerskapskontroll får jeg ikke hos lege før 4 august. Jeg er 21+0 eller 21+1 i dag. Jeg har faktisk gått i surr.

Men dette er feks ting føden ikke kan hjelpe meg med til tross for at det er tragisk. Jordmor får jeg ikke før september (og jeg har fødselsangtpga tidligere opplevelser og burde vært henvist for lengst og har krav på oppfølging).

Men legevakta har god peiling og både doppler og håndholdt ultralyd hos oss. Fastlegene oppfordres i stor grad til å lære seg bruken og får opplæring av jordmor fikk jeg vite da jeg måtte inn. Og de henviser videre ved behov :) Jeg ble positivt overrasket sist.

Men du har jo god grunn å ringe føden direkte pga tidligere erfaring? Men du tar det via fastlege for henvisning? Ikke hver gang vel, jeg antar du får ekstra oppfølging?
Men poenget mitt var igrunn å normalisere graviditet og vanlige vondter. For som en BKNO sier under her, det har vært mye rart når folk ned til uke 8 ringer føden fordi man er usikker. Det blir helt feil og så sitter "alle" å sier, ring, bedre en gang for mye enn en gang for lite. :confused:

Nå er vi alle her godt over, men det betyr likevel ikke at man bør ringe føden pga kynnere eller at det strekker litt eller man tror man har uvi (tilfeldige eksempler på vanlige plager). Alt dette skal man ha fått opplyst om at er normalt enten av lege, jordmor eller svangerskapsbok og jeg tror det er viktig å snakke om at dette er normalt så færre slipper å bekymre seg unødig. Spesielt her hvor man kan lese mange skrekkhistorier. Jeg lar med vilje være å poste min.
Jeg går jo villt ut i fra at hvis man feks har så vondt at man ikke kan sitte så kontakter man helsepersonell og ikke lager en forumpost liksom, men for alt annet kan det være greit å heller tenke seg om en ekstra gang. De som er i fødsel trenger jordmor tilhørende føden mer enn det vi gjør akkurat nå :p

:)
Nei, jeg er forsåvidt enig med deg. Mange som blir hysterisk og ringer for alt mulig, og det er jeg enig i at er unødvendig. I første trimester gjør de likevel ingenting på føden dersom noe skulle være galt, da blir det som regel behandlet som en spontanabort uansett. Men om feks slimproppen går i uke 23(som ei skrev et innlegg om tidligere) så syns jeg man ringer til føden, i det minste for å rådføre seg om hva man skal gjøre videre.

Jeg får ekstra oppfølging, men har måtte "krangle" meg til det. Har allerede vært på to målinger av livmorhalsen, og sist måtte jeg nesten gråte meg til ny time i uke 23. Jeg skjønner at de har mye å gjøre, men med den historien jeg har vil jeg tørre å påstå at det er bedre å sjekke en gang for mye, enn om jeg plutselig igjen skulle komme inn alt for tidlig med stor åpning(igjen tenker jeg økonomisk for sykehuset).

Er jeg bekymret for den lille i magen så ringer jeg føden, men handler det om meg så ringer jeg enten legen min eller legevakt. Da tenker jeg på feks uvi.

Jeg er helt enig i at man må normalisere de aller vanligste ondtene som medfølger et svangerskap, for det ER mye hysteri rundt det å være gravid. Men når jeg sier at man burde ringe føden, så er det om man feks får sterke smerter, store blødninger etter første trimester eller at slimproppen går. For noen betyr faktisk det at fødselen er i gjerde, og det er ikke bestandig det er fordi noe er galt med babyen. Mange får feks ikke symptomer på uvi i svangerskapet, og uvi kan i verste fall sette i gang fødselen. Eller svangerskapsforgiftning, det er det også mange som ikke vet at de har, fordi de ikke kjenner symptomene. Jeg ringte legevakt fordi jeg hadde så mye vann i ene beinet og ble sendt rett til føden fordi de mistenkte forgiftning, uten at jeg visste at det var et av symptomene. Nå hadde ikke jeg det da, men de tar slike plager på alvor, nettopp fordi det kan være alvorlig.

Og jeg syns det er bra at man kan ringe føden, om så bare for å spørre om råd. Mener ikke at man skal komme inn på sjekk for hver minste ting, men å få noen med kjennskap til faget til å si at dette er helt normalt, istedenfor å feks spørre en gjeng med jenter på et forum, som alle opplever svangerskapet forskjellig
 
Back
Topp