Fremmede som tar bilde av barnet ditt..

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Vi er i København for øyeblikket.
Satt ved kiosken ved den lille havfrue og jeg hadde lille U på fanget.
Lille U har blå øyne og helt lyst hår.
Så kommer et busslass men japanerne.
Jeg skjønner at det som er anderledes er spennende, men gutten min er ingen turistattraksjon...
Brått sa det klikk-klikk-klikk-klikk rundt oss og mange kameraer, syns ikke det var greit jeg...
Ikke så lett å si i fra heller.

Ikke lett den der. Blonde unger med blå øyne er ganske fascinerende og nærmest en attraksjon. ;) Pappa er sammen med en kineser, så dette har jeg fått med meg. :P
Ubehagelig, men er vel ikke så mye å gjøre med enn at du får skjerme han neste gang du ser kameraer.

Ikke lett den der. Blonde unger med blå øyne er ganske fascinerende og nærmest en attraksjon. ;) Pappa er sammen med en kineser, så dette har jeg fått med meg. :P
Ubehagelig, men er vel ikke så mye å gjøre med enn at du får skjerme han neste gang du ser kameraer.
Er ikke så mye å gjøre nei, men syns guidene burde vært flinkere til å spørre om det er ok.
Mannen ble spurt av en om hun fikk lov til å ta bilde av begge guttene sammen siden det var så fascinerende med en blond og en rødhåret en ( frøkna og jeg var på do). Og da har man faktisk muligheten til å si nei...

Oj, det var litt spesielt. Tror ikke jeg hadde satt så stor pris på det heller. Neste gang får du bruke kroppsspråk og vise at det ikke er greit. Er kanskje ikke så lett å kommunisere med slike folk ellers.

Samme skjedde med oss i hjembyen vår da eldstedatteren var lita, og hu er hverken blond eller har blå øyne.. Veldig ubehagelig, ble ganske satt ut av hele situasjonen.

Heldigvis ikke opplevd det med snuppa men opplevd mange som har tatt bilder av meg, noe jeg syns er ganske ukomfortabelt!
Lillesøstera mi opplevde en skole klasse i egypt som oppførte seg som om de aldri hadde sett noen med blondt hår (var ikke super blondt heller) og blå øyne! Læreren dems prøvde å unnskylde dem uten at det hjalp spesielt mye.

Opplevd det samme med vår! Mannen min stelte deg bare foran ungen! De forsvant fort da...

Det hadde jeg syns var ubehagelig egentlig. Helt greit når man tilfeldigvis blir med på bildet, altså at man ikke er i fokus, men det blir noe annet sånn som du beskriver Musemor.

Asiatere er helt fan av lyse babier, jeg har faktisk sagt ifra det ikke er ok at de tar bilder...

Vi er i København for øyeblikket.
Satt ved kiosken ved den lille havfrue og jeg hadde lille U på fanget.
Lille U har blå øyne og helt lyst hår.
Så kommer et busslass men japanerne.
Jeg skjønner at det som er anderledes er spennende, men gutten min er ingen turistattraksjon...
Brått sa det klikk-klikk-klikk-klikk rundt oss og mange kameraer, syns ikke det var greit jeg...
Ikke så lett å si i fra heller.
Opplevde det samme da vi var i oslo. Var noen japanesere som knipsa en hel del bilder av begge barna. På hotellfrokosten! Likte det ikke men.. prøvde å tenke litt sånn "jaja, pytt pytt". Så kan de vise frem de vakre barna mine når de kommer hjem. Var jo fullt påkledd og alt, så var jo ikke no sånt no liksom. Ellers hadde jeg nok måtta sagt ifra..

Opplevde det samme da vi var i oslo. Var noen japanesere som knipsa en hel del bilder av begge barna. På hotellfrokosten! Likte det ikke men.. prøvde å tenke litt sånn "jaja, pytt pytt". Så kan de vise frem de vakre barna mine når de kommer hjem. Var jo fullt påkledd og alt, så var jo ikke no sånt no liksom. Ellers hadde jeg nok måtta sagt ifra..
Samme her. Opplevde det i Frognerparken. Får da være måte på hvor sær man skal være

Samme her. Opplevde det i Frognerparken. Får da være måte på hvor sær man skal være
Det jeg tenkte litt på i ettertid er at jeg liker å ha kontroll på bilder av barna mine som legges ut på sosiale medier, og etter hva jeg vet fins det også Facebook og lignende i Japan

Der har. Skjedd flere ganger her, fe fleste gangene har vi blitt spurt vel og merke

Det jeg tenkte litt på i ettertid er at jeg liker å ha kontroll på bilder av barna mine som legges ut på sosiale medier, og etter hva jeg vet fins det også Facebook og lignende i Japan
Jeg skjønte hva du tenkte.
Men da tror jeg de må begynne med burka eller holde seg innendørs til enhver tid, hvis du skal ha full kontroll :p I det offentlige kan folk fint få tatt bilder når som helst uten at du merker det også.

Jeg velger ut enkelte forhåndsregler som å ikke dele bilder offentlig selv, ikke la folk ta bilde mens de sleiker på is eller gå nakne på stranda osv. Men orker ikke å bli helt paranoid og folkefientlig. Jeg velger å tro de fleste er gode mennesker og ikke la livet begrenses av de få som ikke er det. Liten sjans for at personer skal kunne spore opp akkurat ditt barn via fremmedes publiserte bilder fra et sted dere ikke bor.

Dette har vel hvite rike mennesker gjort mot fattige barn over hele verden i mange ti-år allerede! Skjønner at d er annerledes nå med Facebook og what not, men de aller fleste bilder som tas deles vel ikke, og da er vel egentlig ingen skade skjedd... ☺️

Hadde nok sagt ifra ja.

Jeg ble veldig irritert på en annen mamma på stranda her for litt siden. Hun tok bilder av barna sine som badet med mine rett i nærheten. Gikk bort å sa at det er ikke lov å ta bilder av andres barn og ba henne slette de der mine barn var med. Hun nektet. Jeg truet med å anmelde henne. Akkurat når det kommer til slike bilder er jeg streng.

Har opplevd det flere ganger når vi har vært på tur. De fleste har spurt om lov, og det går Ann å si nei.

Man må vel bare rekne med man blir fotografert når man beveger seg offentlig i disse tider, men å bli behandlet som en turistattraksjon er IKKE greit.
Ok med barna i bakgrunnen, men overhodet ikke i hovedfokus.
Hadde nok skjermet barnet og sagt fra om dette hadde hendt meg.

Jeg skjønte hva du tenkte.
Men da tror jeg de må begynne med burka eller holde seg innendørs til enhver tid, hvis du skal ha full kontroll :p I det offentlige kan folk fint få tatt bilder når som helst uten at du merker det også.

Jeg velger ut enkelte forhåndsregler som å ikke dele bilder offentlig selv, ikke la folk ta bilde mens de sleiker på is eller gå nakne på stranda osv. Men orker ikke å bli helt paranoid og folkefientlig. Jeg velger å tro de fleste er gode mennesker og ikke la livet begrenses av de få som ikke er det. Liten sjans for at personer skal kunne spore opp akkurat ditt barn via fremmedes publiserte bilder fra et sted dere ikke bor.
Det er stor forskjell om barna havner i bakgrunnen av andres bilder og om de er i hovedfokus som en turistattraksjon som i dette tilfellet

Back
Topp