Hvordan man behandler folk

Så videoen tidligere og tenker at den er filmet et sted der de er vant til at unger blir sendt ut for å stjele/tigge. Man ser at hun ene flytter veska si når ungen går forbi. I Norge hadde vi nok vært mer villige til å hjelpe et barn som går alene.
Hva har det å si? Skal uskyldige barn bli møtt med kalde voksne som ikke bryr seg eller ufine avvisninger, bare fordi de tilfeldigvis er barn av foreldre som ikke tar godt nok vare på det? Det er vel nettopp disse barna som trenger ekstra omsorg fra utenforstående voksne. Bare fordi en unge er vant til å gå rundt alene uten tilsyn og omsorg så betyr det ikke at de ikke har behov for det!

Jeg har sett denne før en annen plass, forferdelig trist..

Men for å være helt ærlig, når jeg så overskriften på tråden din, trodde jeg først dette handlet om den joggebukse-diskusjonen. For der er det jammen mange som dømmer etter utseende, da er ikke veien lang å gå før det utvikler seg til å gjelde barn også. Alt begynner med holdninger!

Hvis vi alle jobber med våre holdninger, er det til stor hjelp i forhold til slike situasjoner. Vi må også være gode eksempler, ikke bare tenke og synse.

Om vi lærer barna våre å vise medfølelse og gi omsorg uten seleksjon, så har vi gjort verden til et litt bedre sted
Enig.
Hvis man skal linke det til joggebuksetrådene, så blir det jo å forskjellsbehandle barn (og voksne!) som går i joggebukse. Eller har slitte klær eller whatever... Men det er jo sånn det er dessverre. Klær sier mye om status både økonomisk og sosialt. Jeg skjønner at man for 200 år siden hadde et annet syn på likeverd, noen var verdt mer enn andre, men i 2016 bør ikke utseende spille inn på hvordan man behandlet andre.

Hva har det å si? Skal uskyldige barn bli møtt med kalde voksne som ikke bryr seg eller ufine avvisninger, bare fordi de tilfeldigvis er barn av foreldre som ikke tar godt nok vare på det? Det er vel nettopp disse barna som trenger ekstra omsorg fra utenforstående voksne. Bare fordi en unge er vant til å gå rundt alene uten tilsyn og omsorg så betyr det ikke at de ikke har behov for det!
De har vel erfart at om de hjelper de så blir de rundstjelt for det de har. Det er et omfattende problem i flere land at voksne sender ungene sine ut for å lure og stjele. Derfor mente jeg at det kunne forklare oppførselen til de voksne. Har en svigerfar som har reist en del og opplevd nettopp dette.

De har vel erfart at om de hjelper de så blir de rundstjelt for det de har. Det er et omfattende problem i flere land at voksne sender ungene sine ut for å lure og stjele. Derfor mente jeg at det kunne forklare oppførselen til de voksne. Har en svigerfar som har reist en del og opplevd nettopp dette.
Så da skal man behandle barna dårlig? Nei vettuhva! Det er ingen unnskyldning. Skal man være ufin mot tyver, så får man heller være det mot foreldrene som ber de stjele. Ikke barna!
Putt verdisakene hos en venn eller i trusa og undersøk hvordan barnet har det.

Så da skal man behandle barna dårlig? Nei vettuhva! Det er ingen unnskyldning. Skal man være ufin mot tyver, så får man heller være det mot foreldrene som ber de stjele. Ikke barna!
Putt verdisakene hos en venn eller i trusa og undersøk hvordan barnet har det.
Nei, det var ingen unnskyldning. Jeg har sittet ute om sommeren og sett at barna blir sendt rundt for å tigge, og der vet jeg jo at de voksne ikke er langt borte fra barna. Uansett skal man selvfølgelig behandle barna med lik respekt uavhengig av klær o.l.

Back
Topp