Usikker på navnvalg!

Mammabobla

Forelsket i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Jeg og sambo hadde bestemt oss for Sander og lillegutt har hatt det navne siden han ble født for 15 dager siden. Men jeg klare virkelig ikke si det, synest ikke det passer....så jeg kaller han bare baby..jeg vil "skifte" navn (har ikke sendt inn til folkeregistere enda, da) men sambo er ikke helt enig....
What to do?! Skal jeg "nøye" meg me Sander å bare "godta" det? Kanskje jeg liker det etterhvert :p eller bør jeg stå på mitt å finne et navn begge liker veldig godt? (DET kan bli en utfordring da)

Sniker fra januar :) her tok det noen uker før jeg klarte si navnet på babyen, ble bare kalt "lillemor" eller liknende. Nå er hun 5 måneder og jeg sier navnet hennes. Men føler du at Sander er rett eller føles det feil? Her var navnet rett, men det var vanskelig å si navnet hennes etter å gå i 9 måneder å si "lille" og "babyen", for meg var det bare rart!

Sniker fra August. Ville vurdert andre navn, min søster hadde samme feeling som deg etter fødsel, men følte at hun ikke kunne endre navn da hun hadde delt det med andre. Hun angrer enda på at hun ikke endra det, 7 år etter...

Sniker fra januar :) her tok det noen uker før jeg klarte si navnet på babyen, ble bare kalt "lillemor" eller liknende. Nå er hun 5 måneder og jeg sier navnet hennes. Men føler du at Sander er rett eller føles det feil? Her var navnet rett, men det var vanskelig å si navnet hennes etter å gå i 9 måneder å si "lille" og "babyen", for meg var det bare rart!

Synes det er rart, vet ikke om det er rett eller galt :p ubesluttsom... Men jeg er forelsket i et annet navn, men det liker ikke sambo :( tror enkli det er det som er problemet :p

Sniker fra August. Ville vurdert andre navn, min søster hadde samme feeling som deg etter fødsel, men følte at hun ikke kunne endre navn da hun hadde delt det med andre. Hun angrer enda på at hun ikke endra det, 7 år etter...

Jeg har et navn som jeg elsker! Men sambo vil ikke ha det :// jeg er så redd for at viss jeg bare "innfinner" meg med Sander kommer jeg til å angre... Så tror vi må gå noen runder for å finne et begge liker!

Synes dere skal finne navnet som er rett for dere begge ;)

Og gjør det nå fremfor å la det gå flere uker :)

Synes dere skal finne navnet som er rett for dere begge ;)

Og gjør det nå fremfor å la det gå flere uker :)
Enig! Finn noe som føles rett for begge. Her gjorde vi et kompromiss ettersom det passet og hadde navnet vi begge likte godt (men følte det merkelig ved fødselen å kalle henne det) og et mellomnavn jeg elsket arvet fra hennes to tipp-oldemødre :) det passet fint. Men det er jo ikke alle navn som passer mellomnavn og dere må bare finne noe begge liker.

Det tok laaaannnggg tid før jeg sa navnet til jenta vår. Synes bare ikke hun passet er navn.
Men den dag i dag er jeg strålende fornøyd :)

Vi kalte vår sånn for "lille fining," "babyen" osv lenge etter han ble født, selv om han fikk et navn to dager etter fødselen.
Nå er han snart 16 mnd gammel, og vi bruker fremdeles kosenavnene hans minst like mye som navnet hans.

Det kan ta tid å venne seg til at det lille mennesket skal ha et navn, men det går seg nok til skal du se. ;)
Prøv å presentere ham som det til andre, (om så bare familie/venner, eller i fantasien), så blir du litt vant til det.
Det er jo litt merkelig å kalle ham ved navn, når han ikke skjønner forskjell på det og andre ord. ;)

Er det et annet navn du ønsker, eller sliter du bare med å kalle han for et navn?
Med storesøster brukte jeg ca tre mnd på å si noe annet enn "lillegull, bolla, søtnos..."osv. Det var så rart å kalle henne for et navn :) men navnet i seg selv var jeg fornøyd med :)

Mamma snakker fortsatt om at hun angrer på at jeg ikke heter Oline isteden for Eline. Så følg hjertet ditt og finn et navn som dere begge er fornøyd med :)

Takk for mange gode svar :)

Har vært mange runder med ulike navn nå å er IKKE lett å bli enige ;)
Det navnet jeg elsker er Milian, barnefar ville ikke ha det for det var ikke mandig nok (haha)og for "uvanlig"...men jeg har prøvd å brukt Milian høyt til gutten for at han skulle høre hvordan det var, og han sa i dag at det var greit med Milian!
Men jeg sitter igjen med den dårlige samvittigheten :p føler jeg har tvunget han til å godta navnet...
Så nå tørr jeg ikke registrere navnet hos alltinn..kan værtfall prøve det noen dager :p

Det navnet jeg elsker er Milian, barnefar ville ikke ha det for det var ikke mandig nok (haha)og for "uvanlig"...men jeg har prøvd å brukt Milian høyt til gutten for at han skulle høre hvordan det var, og han sa i dag at det var greit med Milian!
Men jeg sitter igjen med den dårlige samvittigheten :p føler jeg har tvunget han til å godta navnet...
Så nå tørr jeg ikke registrere navnet hos alltinn..kan værtfall prøve det noen dager :p

Det er viktig at du har godfølelsen, og at mannen din også har det. Ikke stress med Altinn-registreringen, god tid enda. Test navnet litt og avklar med mannen at han også synes det er en liten Milian dere har fått :)

Milian er navnet jeg å vil ha men han jeg bor med liker det slett ikke :p

Back
Topp