Håp for oss som ikke lykkes etter x antall forsøk?

Evig håpefull

Andre møte med forumet
Noen her som har hatt over 8-10-12 forsøk og til slutt lykkes med å få et barn? Trenger noen solskinnshistorier! Har hatt 10 prøverøraforsøk, vært gravid 4 ganger, men mistet i 1.trimester. Legene finner ikke årsaken, og kan ikke gi annet råd enn å prøve igjen - hvis man orker det...

10 forsøk eller 10 innsett? Vet det er flere som har holdt på med dette her i 5 år og blitt gravide til slutt.

Etter 10 innsett hadde jeg iallefall tenkt at noe må det være...

Hva har blitt gjort? Hvilke undersøkelser? Prosedyrer?

Vet om ei som hadde mange IVF, ble gravid flere ganger, mistet flere ganger. Ble til slutt gravid med PGD i utlandet. Viste seg at flere av embryoene hadde ulike genfeil, som førte til at hun mistet.

Vi ble gravid på vårt 8'nde innsett. Da hadde jeg aldri vært gravid før og det var på aller siste forsøk (frys). Vi fikk beskjed om at det var kjempe god kvalitet på eggene, men de ville ikke feste seg. Så da siste forsøk var unnagjort, med langt fra ideell slimhinne (for tynn) forberedte vi oss på adopsjon, siden vi ikke orket flere forsøk. Ni mnd senere kom jento vår!
At ting plutselig fungerer, er lillesøster på 6 uker vårt bevis på. Hun er helt hjemmelaget og med amh-verdi på 2,3 i 2011, er hun vår andre solskinnshistorie!

Om dere ikke har gjort det, ville jeg forhørt meg om andre medisiner e.l. Da fryseforsøket satt hos oss, var det etter at jeg endret fra naturlig forsøk til styrt fryseforsøk, i forsøk på å gjøre slimhinnen tykkere. Kroppen min reagerte ikke helt som ønsket og det ble et såkalt kombinert forsøk (mener å huske at jeg hadde en stor folikkel - noe de ikke ønsket. Siden det første fryseforsøket ble avbrutt pga samme problematikk, ble det på andre gjort som kombinert).

Dere må ha masse lykke til! Håper egget snart sitter og at det sitter hele veien❤

Vel det er vel 8 ferske og 2 frys. Husker nesten ikke lenger. Vi var først til behandling offentlig på RH og deretter privat på Klinikk Hausken. Ble gravid alle ganger på Hausken. Har god stimulering, god egg- og spermiekvalitet, men aldri kunnet dyrke til blastocyster. Mistet uke 6, 8, 10 og gravid i eggleder. Sett levende foster 3 av 4 ganger (for tidlig første gang).
Det er gjort utredning for habituell abort, dvs masse blodprøver og ultralyd. Fikk tettet den ene eggleder etter jeg var gravid i eggleder. Har misdannelser og sammenvoksninger i bukhulen som gjør at jeg ikke kan bli gravid naturlig. Har hjerteformet (bicorn) livmor men det har de undersøkt grundig og mener dette memer legene ikke er årsaken da ikke septum, kun litt hjerteformet livmor på innsiden. Jeg har prøvd både langt og kort regime av medisiner, gått på medisiner som skal hjelpe før og under graviditet (progesteronstøtte, prednisolon), og rispet i livmorslimhinnen før innsett. Så legene kan ikke si noe mer enn at må bare prøve igjen. Veldig frustrerende... :-(
PGD i Norge er vel kun lovlig hvis man har kjente genetiske sykdommer i familien? Gjøres det "uten videre" i utlandet?

Men ble det tatt alle blodprøver som man gjør ifm utredning for habituell abort først i Norge? Da sjekker jo man for mange kromosomfeil hos mann og kvinne...

Har du ikke fått progesteronstøtte, blitt sjekket for kromomfeil eller noe?? :/

Har dere blitt sjekket for ureaplasmainfeksjon? Vet dette vanligvis ikke gjøres i Norge, men leser om de som har kontaktet klinikker i utlandet for å få utført testen, tatt en antibiotikakur hvis infeksjonen har blitt påvist og endelig blitt gravide etter ørten forsøk og spontanaborter. Her er en artikkel som ble postet på BV for bare en kort stund siden: http://www.babyverden.no/Prover/Les...-antibiotikakur-ble-de-gravide--pa-egen-hand/

87'modell: Jo jeg har fått progesteronstøtte, blodfortynnende og prednisolon "in case". Er også utredet for habituell abort (som inkluderer mange blodprøver for vanlige kromosomfeil). Har skrevet det lenger oppe i tråden. PGD (tester for spesielle genetiske sykdommer) gis kun på tillatelse I norge til de par hvor det er kjente alvorlige genetiske sykdommer i familien, som jeg forstår det. Så tror man har gjort det meste man kan gjøre....

Esoteri: Ja har lest denne artikkelen. Årsaken til at de ikke lykkes var i utg.pkt dårlig sædkvalitet - det har ikke min mann. Det er vanskelig å si om det er tilfeldig eller ei at de lykkes, og som Hausken på Klinikk Hausken kommenterer, er det ikke noe man gjør rutinemessig i Norge eller som man har vist seg i studier å ha nevneverdig effekt...Men det er ikke dermed sagt at det er det riktige å gå etter. OG - det er jo litt "tilfeldig" at de lykkes etter så mange forsøk etter en simpel AB-kur, så kan jo høre med legen hva han mener. Takk for tips :)

Last edited:
Juli2016-Mai2016: Jo, men vi har også gått igjennom medisinregime, endret og supplert med diverse medisiner. Jeg har aldri måttet avbryte forsøk pga dårlig stimulering eller overstimulering. Jeg har vært gravid 4 av 10 ganger (noe jeg vil si er "ganske bra") - problemet er at jeg aborterer i 1.trimester gang på gang....

Esoteri: Ja har lest denne artikkelen. Årsaken til at de ikke lykkes var i utg.pkt dårlig sædkvalitet - det har ikke min mann. Det er vanskelig å si om det er tilfeldig eller ei at de lykkes, og som Hausken på Klinikk Hausken kommenterer, er det ikke noe man gjør rutinemessig i Norge eller som man har vist seg i studier å ha nevneverdig effekt...Men det er ikke dermed sagt at det er det riktige å gå etter. OG - det er jo litt "tilfeldig" at de lykkes etter så mange forsøk etter en simpel AB-kur, så kan jo høre med legen hva han mener. Takk for tips :)
Jeg er nå gravid etter ab-kur som jeg fikk etter å ha fått påvist Ureaplasma. Hadde satt inn inn fem perfekte egg, før det klaffet på fjerde innsett med egg 6 og/eller 7. Ikke dårlig sædkvalitet på mannen min heller. Tror rett og slett jeg hadde dårlig miljø som kuren klarte å kurere :) om det var det som gjorde utslaget vil vi aldri vite for sikkert, men jeg tror det :)

Hei Vilje, takk for ditt innlegg. Veldig interessant, især når mannen din har normal sædkvalitet. Vet du hvilke type antibiotika du fikk?

Hei Vilje, takk for ditt innlegg. Veldig interessant, især når mannen din har normal sædkvalitet. Vet du hvilke type antibiotika du fikk?
Mannen min hadde faktisk kvalitet langt over normalen, så derfor var jeg ikke overbevist om at dette var noe for oss. Men noe må en jo prøve etter alle nederlagene! Jeg fikk resept på Erythromycin, men gikk på Abboticin da apoteket var tomme for E. Skulle visst være det samme. Både jeg og mannen gikk i 25 dager :)

Takk for tips :-) Fikk du behandlingen i Norge eller utlandet?

Mannen min hadde faktisk kvalitet langt over normalen, så derfor var jeg ikke overbevist om at dette var noe for oss. Men noe må en jo prøve etter alle nederlagene! Jeg fikk resept på Erythromycin, men gikk på Abboticin da apoteket var tomme for E. Skulle visst være det samme. Både jeg og mannen gikk i 25 dager :)
testet du deg for ureaplasma i Norge?

Back
Topp