Bære tungt

Lurt å bruke handlevogn helt til bilen så slipper du bære mer en nødvendig :) Pakk lite i hver pose og når du skal bære inn i huset tar du bare få poser om gangen og går flere ganger

Hva er konsekvensene av å bære tungt? Jeg slipper ikke unna å bære handleposer og barn. Er det farlig?

Har aldri tenkt over at det kan være farlig å løfte et barn å handleposer?
Løfter 2 1/2 åringen som normalt og handler :)
Eneste konsekvensen her er at bekkenløsninga blir mye verre når jeg løfter guttungen mye feks.
Men vil ikke tro det er farlig i den forstand? :) haha, no fikk du meg i tenkeboksen selv :p

At man ikke skal løfte tungt er en myte! :) Bare løft det du vil. Eneste som jeg fikk beskjed om av PTn min på 3T er at gravide burde være forsiktige med å løfte over skulderhøyde. Altså tungt over skuldrene og hodet. Eneste konsekvensen er belastningen på ryggen hvis man løfter feil. Men de aller fleste veit jo hvordan man løfter ting på en riktig måte. :) Så bare løft! Men om du ikke løfter 100kg i benkpress, så MÅ man jo ikke gå inn for å klare det akkurat nå. Haha :D

Jeg har fått bæreforbud pga stor blødningsfare, risikosvangerskap.
Men ellers er det ikke farlig å bære det man orker, bæreposer og små barn går greit :-)

Blir mye småhandling her i gården. En liten pose her og der, kjempeøkonomisk... :-)

Hva er konsekvensene av å bære tungt? Jeg slipper ikke unna å bære handleposer og barn. Er det farlig?

Så lenge du ikke har risikosvangerskap i en eller annen form og har fått spesifikt beskjed om å ikke løfte tungt, er det ikke farlig. Både bæring av barn og handleposer, og styrketrening, er helt greit for friske gravide og ufarlig for barnet. Men det er enda viktigere enn ellers å tenke på løfteteknikk. Pass på så du ikke løfter med ryggen, men bøy knærne slik at det er beina som tar jobben når du løfter opp noe. Også skal man jo ikke plutselig begynne å løfte mye tyngre enn man gjorde før man ble gravid da :)

Eneste konsekvens er verre bekkenvondt og flere kynnere. Ellers er det som de andre sier, ufarlig dersom det ikke er risikosvangerskap.

Hm.. jeg har risikosvangerskap pga høyt blodtrykk, men har ikke fått noen beskjed om å ikke bære tungt. Prøver å være forsiktig når jeg løfter og ikke gå langt med tunge ting. Visste ikke om det kan føre til rier eller tidlig fødsel eller noe sånn :) men merket godt i dag at det verket i bekkenet etter shoppingrunden. Må nok ta det litt roligere.

Jeg snakket med jordmor tidlig i svangerskapet ang dette med å løfte tungt. Jeg fikk vite at det var farlig å løfte tungt i svangerskapet annet enn at det går utover bekkenet ditt. Jeg har en på 1,5 år som fortsatt til tider ønskes å bæres . Prøver å få han til å klatre opp mer enn at jeg bøyer meg og løfter han.

Eneste en skal passe seg ved å løfte tungt er at leddene blir mykere pga hormoner. En kan derfor lettere pådra seg skader. Bekkenet løsner litt opp, og hvis en løfter feil, kan det bli skjevbelastninger og smerter.

Ingen fare for baby hvis en ikke har hørt noe annet.

Back
Topp