Helsøsken og etternavn

SB93

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Vi sitter og skal bli enige om etternavn til lillebror. Eller vi er vel forsåvidt enige, men vil høre andres erfaringer eller tanker.

Jeg og samboer er ikke gift og jeg kommer ikke til å ta hans navn ved eventuelt giftemål. Han har et -Sen navn mens mitt er mer spesielt.

Storesøster heter:
Navn- mitt e.navn som mellomnavn- sambos e.navn som etternavn.

Vi tenker kanskje at lillebror skal hete motsatt.
Navn- sambos e.navn som mellomnavn- mitt e.navn som etternavn.

Har noen erfaringer ved eventuelle sånne løsninger? Syntes det er kjedelig dersom jeg skal være den eneste i familien som "ikke er med" de andre på navnet og vil jo selvfølgelig at hvertfall et av barna skal hete det samme som meg .

Noen som har erfaringer på hvordan det blir i praksis i forhold til barna?

Tror ikke det kommer til å ha store problemer i hverdagen igrunn, men lurer på hva flere tenker og om eventuelt det er flere som har gått for denne løsningen med etternavna.
 
Ingen erfaring selv, men vet at Sigrid Bonde Tusvik har ei søster som heter Tusvik Bonde. Så det går jo absolutt an :)
Vi snakka om det her også, men følte det ble litt knotete. Pluss at vi liker tanken på et familienavn. Så vi lagde et nytt felles ved å sette bindestrek mellom :)
 
Ingen erfaring selv, men vet at Sigrid Bonde Tusvik har ei søster som heter Tusvik Bonde. Så det går jo absolutt ab :)
Ja det stemmer jo! Hmm.. Sambo også er jo enig at det går helt fint for han, men så tenker jeg hva andre eventuelt tenker da!:eek: haha. Navn er virkelig ikke enkelt. Verken fornavn eller etternavn!
 
Vil ha like navn på barna, så vi har mitt - hans :)
Barna hans fra tidligere forhold har kun hans(de var gift).
:)
 
Vi sitter og skal bli enige om etternavn til lillebror. Eller vi er vel forsåvidt enige, men vil høre andres erfaringer eller tanker.

Jeg og samboer er ikke gift og jeg kommer ikke til å ta hans navn ved eventuelt giftemål. Han har et -Sen navn mens mitt er mer spesielt.

Storesøster heter:
Navn- mitt e.navn som mellomnavn- sambos e.navn som etternavn.

Vi tenker kanskje at lillebror skal hete motsatt.
Navn- sambos e.navn som mellomnavn- mitt e.navn som etternavn.

Har noen erfaringer ved eventuelle sånne løsninger? Syntes det er kjedelig dersom jeg skal være den eneste i familien som "ikke er med" de andre på navnet og vil jo selvfølgelig at hvertfall et av barna skal hete det samme som meg .

Noen som har erfaringer på hvordan det blir i praksis i forhold til barna?

Tror ikke det kommer til å ha store problemer i hverdagen igrunn, men lurer på hva flere tenker og om eventuelt det er flere som har gått for denne løsningen med etternavna.


Jeg synes ikke det gjør noe at søsken ikke har samme etternavn - mulig dere vil få noen spørsmål i passkontrollen i utlandet fra tid til annen, men hva gjør vel det :)

Jeg har stor forståelse for problemstillingen - som deg har jeg en samboer med et kort og veldig vanlig/"kjedelig" navn, mens jeg selv har to relativt uvanlige etternavn fra hhv min mor og min far. Dersom vi gifter oss noen gang, kommer jeg derfor til å beholde pikenavnet mitt, noe sambo er helt enig i.

Enn så lenge har vi bare ett barn, hun har fått [sambos etternavn]-[mitt mors etternavn] som etternavn, og eventuelle søsken vil få samme navnekombinasjon. Det betyr at min fars etternavn ikke blir videreført, bare min mors, noe som er litt synd iom at det er et sjeldent navn. Et alternativ for et søsken hadde derfor vært [sambos etternavn]-[min fars etternavn].

Jeg har likevel slått meg til ro med at dette er ok da jeg har en bror som valgte å videreføre vår fars etternavn til sine barn (men ikke moren vår sitt etternavn), dermed videreføres alle navnene på hver sin kant og alle er fornøyde :D

Det skal ikke være enkelt med navn, gitt! :D
 
Min mann tok mitt etternavn og bruker sitt som mellomnavn etter at vi giftet oss. Vår datter har da samme e. som oss, men i tillegg mellomnavn til far.
 
Vi valgte bindestrek til vår datter :) Jeg kommer også til å skifte til samme etternavn som henne :)
 
Ingen erfaring selv, men vet at Sigrid Bonde Tusvik har ei søster som heter Tusvik Bonde. Så det går jo absolutt an :)
Vi snakka om det her også, men følte det ble litt knotete. Pluss at vi liker tanken på et familienavn. Så vi lagde et nytt felles ved å sette bindestrek mellom :)
Samme her. Vi valgte også bindestrek.
 
Synes heller ikke at det gjør noe med omvendt rekkefølge! Kjenner noen som har gjort det sånn og det har aldri vært noe problem!:)
 
Samme her. Vi valgte også bindestrek.
Velger vi bindestrek blir det 18 bokstaver langt etternavn... Syntes det er i lengste laget hvis ikke hadde vi nok brukt bindestrek vi også
 
Synes heller ikke at det gjør noe med omvendt rekkefølge! Kjenner noen som har gjort det sånn og det har aldri vært noe problem!:)
Spørs om det blir det da altså!:) Takk!
 
Velger vi bindestrek blir det 18 bokstaver langt etternavn... Syntes det er i lengste laget hvis ikke hadde vi nok brukt bindestrek vi også
Det skjønner jeg, så langt har ikke vi.
 
Velger vi bindestrek blir det 18 bokstaver langt etternavn... Syntes det er i lengste laget hvis ikke hadde vi nok brukt bindestrek vi også
Vi har også bindestrek (jeg nektet å gi slipp på mitt navn, som er veldig sjeldent, da vi giftet oss), og da er det 14 bokstaver langt (15 hvis du regner med bindestreken). Det er i lengste laget, så støttet opp om at 18 hadde vært for langt;-)
 
Vi lurer litt på det samme. Bindestrek blir 15 tegn langt, og det synes jeg er altfor langt. Vurderer hans som mellomnavn og mitt som etternavn.
 
Jeg ville aldri vært uhøflig nok til å si noe om det om noen jeg kjente valgte en slik løsning, men siden du spør skal jeg være ærlig nok til å si at jeg tenker at det høres veldig rart ut.
 
Jeg ville aldri vært uhøflig nok til å si noe om det om noen jeg kjente valgte en slik løsning, men siden du spør skal jeg være ærlig nok til å si at jeg tenker at det høres veldig rart ut.
Kom gjerne med begrunnelsen også:) Selvfølgelig smak og behag. Jeg går i den oppfatninga at flere og flere gjør det litt motsatt for å få videre begge navnene så lenge foreldrene har forskjellige etternavn. Tenker også at barna er fritt til å velge selv senere :)
Men skjønner at det kan virke litt rart!
 
Last edited:
Back
Topp