Er ikke denne litt stygg?

Jo egentlig. Men er ikke verden litt sånn? Hvertfall var det sånn når jeg var lita enda forsåvidt. Fikk slengt i tryne at jeg var både stygg og feit osv osv

Kanskje litt drøy men desverre veldig sant og realistisk.

Har 8 åring og har hørt hvordan de kan være mot hverandre.
Det har feks allerede vært tatt opp at jentene slenger stygge kommentarer i dusj, osv. Utrolig trist at det er slik..

Ta heller å lær barnet ditt hvordan det ikke skal la seg påvirke av andres ord :)
Da har det verdens beste forsvar for alle som bruker ord for å såre :)

Og når du finner ut hvordan, så del det gjerne med meg :p

Litt tricky den der. En skal jo ikke være så opptatt av utseende og vise det for ungene, men jeg syns ikke det går an å ikke fortelle hvor fine barna er likevel.

Når fireåringen tar på seg kjole, skjørt eller noe annet for å pynte seg litt ekstra så sier jeg gjerne hvor utrolig fin hun er, men slenger på at hun er jo alltid vakker. Og om hun hun sier at nå ble hun fin, så føler jeg at jeg må presisere at hun er ikke bare fin når hun pynter seg og at hun trenger ikke ta på seg kjole for å være det. Knotete forklart. :P

Selv når jeg kler meg litt slaskete kan hun komme med komplimenter om hvor fin jeg er, og det gjør meg ganske glad. :D

Gravid og hormonell og har 2 jenter i hus på samme alder. Fikk vondt av den der :( den er veldig reel, men er så trist det skal være slik!

Litt tricky den der. En skal jo ikke være så opptatt av utseende og vise det for ungene, men jeg syns ikke det går an å ikke fortelle hvor fine barna er likevel.

Når fireåringen tar på seg kjole, skjørt eller noe annet for å pynte seg litt ekstra så sier jeg gjerne hvor utrolig fin hun er, men slenger på at hun er jo alltid vakker. Og om hun hun sier at nå ble hun fin, så føler jeg at jeg må presisere at hun er ikke bare fin når hun pynter seg og at hun trenger ikke ta på seg kjole for å være det. Knotete forklart. :P

Selv når jeg kler meg litt slaskete kan hun komme med komplimenter om hvor fin jeg er, og det gjør meg ganske glad. :D
Samme her med den den "du er alltid fin" på slutten der :-P her kan jentungen svare hvis jeg sier at hun ser fin ut idag at "ja, hun vet, idag var hun ekstra fint kledd men er jo alltid fin" og hun er flink til å gi andre komplimenter. Knotete å forklare her også men ja... Hehe viktig å styrke opp ungene uten at det er kun fokus på utseende eller hva de har på seg men at de er fine og gode uansett og inkludere at alle andre er fine på egne måter feks.

Jeg har alltid fortalt barna mine at de er vakre, jeg sier også at for oss foreldre vil de alltid være vakrest i verden uansett hva andre sier. Jeg tror det er med på å styrke selvfølelsen deres, og jeg sier også at de er innvendig vakre også. Det vil alltid være mer enn mange nok som sier det motsatte til dem og da vil jeg ha foret dem med masse gode ord i forkant. Min erfaring er at de blir i større grad sterke og gode forsvarere av de som er mindre sterke også da.

Det er vanskelig å ikke skulle si "så fin du er!" når man ser hvor utrolig glad og stolt datteren min blir. Hun er fin, og det skal hun få høre, men hun får også høre at alle andre er fine, bare på hver sin måte :)

Jeg syns det er alt for tidlig å begynne å tenke på det når de er rett under 6 år gammel

Jeg syns det er alt for tidlig å begynne å tenke på det når de er rett under 6 år gammel

Det tror jeg vi alle synes. Men faktum er at på andre foreldremøte i første klasse fikk vi høre om jenter som synes de var tykke og ikke ville dusje med de andre. Helt normalvektige jenter forøvrig.

Kanskje litt drøy men desverre veldig sant og realistisk.

Har 8 åring og har hørt hvordan de kan være mot hverandre.
Det har feks allerede vært tatt opp at jentene slenger stygge kommentarer i dusj, osv. Utrolig trist at det er slik..
Signerer denne. Uten 8 åringen da .

Syns ikke den er stygg, men heller trist.

Og så tenker jeg at en ting er jo å føle seg fin nok og komfortabel med seg selv, og å gjøre det man kan for at barna sine skal ha god selvfølelse, det er viktig. En annen ting er jo å gi dem tiltro til andre evner, som at de er snille, flinke til noe, morsomme osv. Ikke ros uten grunnlag, så klart, men det er jo ikke bare i utseende at man finner usikkerhet eller styrke.

Back
Topp