Insulin

Jeg har vert nær føling flere ganger. Eller har vel hatt det litt kanskje. Og man blir veldig sulten, og man kan bli litt rar. Man kan bli irritabel uten at man kanskje merker det selv. Man blir svett og man kan faktisk nesten skjelve. Da må du få i deg litt mat. Eller om du ikke har mat i nærheten asap, ta litt jus/brus en sjokolade osv. Og så mat.

Vet du om fosteret kan bli skadet på noe måte ? Hvis jeg går nå noen dager for å prøve å finne ut av dette? Eller om det de bare er redde for fødselsvekten hans? At han skal bli for stor?

Vet du om fosteret kan bli skadet på noe måte ? Hvis jeg går nå noen dager for å prøve å finne ut av dette? Eller om det de bare er redde for fødselsvekten hans? At han skal bli for stor?
Han tar ikke noe skade i det hele tatt nei. Annet enn at han kan bli litt større enn ønskelig. Jeg føde sist en gutt på 4500g, og det gikk helt fint. Og jeg tror nok at jeg hadde svangerskapsdiabetes då også uten at det blei merket. Sidne du har startet på insulin nå så følges det bør med på vekten. Og om han blir stor, så blir du satt i gang. Så sånn sett følger de veldig bøye med. Så du må ikke bekymre deg i det hele tatt. Mulig de må øke litt på insulinet etterhvert. Men måling på 6,8 etter middag er fin måling. Håper du har fått info om grensene. Under 5,5 før måltid og på fastande. Og under 7 1,5-2timer etter mat. Om du er litt over, så er det ikke noe farlig. Da bare øker de litt på enhetene. Usikker på hvilken insulin du går på, så vanskelig å svare utfra det. Men noen går på langvarig, den varer vel ca 12 timer eller var det 24. Og hurtigverkene virker fort. Jeg har en mix av begge. Og trodde det var vanlig. Men i denne diabetes verden er det ingenting som er "vanlig" og alt er inviduelle. Men ta gjerne en tlf til din diabeteslege. Det er derfor du har fått nummeret til de. Spør og mas en gang for mye. Og ikke gå å bekymre deg. Desverre mange som gåt rundt med svanger.dia uten å en gang vite det. Du er heldig som har fått behandling. Så du blir følgt nøye opp. Vi skal ikke gå over termin heller. Så vi er "heldige" sånn sett.

Han tar ikke noe skade i det hele tatt nei. Annet enn at han kan bli litt større enn ønskelig. Jeg føde sist en gutt på 4500g, og det gikk helt fint. Og jeg tror nok at jeg hadde svangerskapsdiabetes då også uten at det blei merket. Sidne du har startet på insulin nå så følges det bør med på vekten. Og om han blir stor, så blir du satt i gang. Så sånn sett følger de veldig bøye med. Så du må ikke bekymre deg i det hele tatt. Mulig de må øke litt på insulinet etterhvert. Men måling på 6,8 etter middag er fin måling. Håper du har fått info om grensene. Under 5,5 før måltid og på fastande. Og under 7 1,5-2timer etter mat. Om du er litt over, så er det ikke noe farlig. Da bare øker de litt på enhetene. Usikker på hvilken insulin du går på, så vanskelig å svare utfra det. Men noen går på langvarig, den varer vel ca 12 timer eller var det 24. Og hurtigverkene virker fort. Jeg har en mix av begge. Og trodde det var vanlig. Men i denne diabetes verden er det ingenting som er "vanlig" og alt er inviduelle. Men ta gjerne en tlf til din diabeteslege. Det er derfor du har fått nummeret til de. Spør og mas en gang for mye. Og ikke gå å bekymre deg. Desverre mange som gåt rundt med svanger.dia uten å en gang vite det. Du er heldig som har fått behandling. Så du blir følgt nøye opp. Vi skal ikke gå over termin heller. Så vi er "heldige" sånn sett.

Kanskje den en av de to fordelene ved å ha diabetes i svangerskapet, 1) slipper å gå over termin 2) har ikke gått opp et gram siden jeg ble grviid!

Fikk beskjed om under 6 fastende og under 8 to timer etter måltid. Så det er vel litt varierende der. Jeg kjente nå at jeg klarte å senke skuldrene 10 hakk nå etter å ha lest det du skrev! Tusen tusen takk❤️

Tok den faste dosen min nå ikveld som legen har skrevet også ser jeg Ann de to første målingene i morgen også ringer jeg sykehuset! ☺️

Har lyst til å fondet en stor klem nå! Haha

Kanskje den en av de to fordelene ved å ha diabetes i svangerskapet, 1) slipper å gå over termin 2) har ikke gått opp et gram siden jeg ble grviid!

Fikk beskjed om under 6 fastende og under 8 to timer etter måltid. Så det er vel litt varierende der. Jeg kjente nå at jeg klarte å senke skuldrene 10 hakk nå etter å ha lest det du skrev! Tusen tusen takk❤️

Tok den faste dosen min nå ikveld som legen har skrevet også ser jeg Ann de to første målingene i morgen også ringer jeg sykehuset! ☺️

Har lyst til å fondet en stor klem nå! Haha
Ja, noen fordeler må vi jo ha, Hehehe. Jeg begynner å bli små lei all stikkingen. Måler blodsukkeret 5 ganger daglig. Men holder absolutt ut. For det er det verdt. Retningslinjene er faktisk veldig varierende. Og det igjen beviser at det ikke er på desimaler det er viktig. Men at du har jevne ok målinger. Og på kk i Bergen er de veldig strenge. Så under 8 høres ok ut det. Jeg har fått beskjed om at jeg har vert veeeeldig flink. Var nok at de som skeiet voldsomt ut akkurat når det passet de. Jeg prøver å holde meg "på teppet" hele tiden. Jeg unner meg heller noe Sundt. Å være sunn er dyrt faktisk. Jeg har heller ikke gått opp noenting. Heller to kilo ned faktisk. Så jeg er fornøyd med det. Hadde litt å ta av. Men jeg har lært mye som jeg ikke visste fra før av. Så tar med meg mye lærdom videre. Og man blir virkelig bevisst på hva som er Sundt og hva som ikke er det.

Synes det er flott at du spør, er jo ikke for å sammenligne- men for å høre hvordan andre har det/gjør det. Er jo det dette forumet er til for spør du meg:) Er selv spl og jobber mye med diabetes. Synes du bør få mer info om rutiner og medisinering, før man blir sendt hjem med insulin og blodsukkerapparat. Ta kontakt med legen din eller diabetesspl på sykehuset:)

Lurer meg til å spørre..
Hadde du høyt bl.s når du tok glukosebelastningen da?
Når du fikk påvist svangerskapsdiabetes?

Lurer meg til å spørre..
Hadde du høyt bl.s når du tok glukosebelastningen da?
Når du fikk påvist svangerskapsdiabetes?
Jeg tok ny test i går og da hadde jeg bl.s på 4,2 før testen. Etter testen var den på 8,9:( dette er før prøven ble sendt til sykehuset for analyse og der blir den målt ca 0,3 høyere (ble det sist i hvertfall). Jeg har aldri hatt sukker i urinen og har ingen av "risikofaktorene". Har alltid spist sunt, drikker ikke brus, elsker vann, løpt i fjellet og på tur osv. Her har dette kommet som lyn fra klar himmel. Men men...shit happens tenker jeg og krysser fingrene for at det "bare" er sv diabetes og ikke permanent type 2:)

hei!
jeg lurer litt her nå.. var på glukosebelastning i ca uke 17 pga +3gluk i urin og tørste. fikk beskjed om grenseland etter belastningen da 2t verdi var 6.9, og ny glukosebelastning i uke 28.
Den siste uken har jeg vært i dårlig form med intens hodepine, hyppig vannlating og periodevis kvalme. jeg har vært redd for påbegynnende svangerskapsforgiftning pga litt økt bt ifht mine normale verdier og spor av proteiner i urinen, men når jeg våknet i morges kom jeg på at jeg ikke hadde tatt glukosebelastning nr 2 i uke 28 (31+3 nå), og ville sjekke fastende bs - fikk overraskende 14.1 fastende! og en time etter frokost var den oppe i 17,3.. har fått legetime i morgen, og lurer nå på hva som skjer der - tror dere jeg blir sendt rett til sykehuset, eller får jeg henvisning? hun i tlf trodde ikke jeg skulle ta glukosebelastning når fastende bs var så høyt, så har fått time i mrg kl 15

hei!
jeg lurer litt her nå.. var på glukosebelastning i ca uke 17 pga +3gluk i urin og tørste. fikk beskjed om grenseland etter belastningen da 2t verdi var 6.9, og ny glukosebelastning i uke 28.
Den siste uken har jeg vært i dårlig form med intens hodepine, hyppig vannlating og periodevis kvalme. jeg har vært redd for påbegynnende svangerskapsforgiftning pga litt økt bt ifht mine normale verdier og spor av proteiner i urinen, men når jeg våknet i morges kom jeg på at jeg ikke hadde tatt glukosebelastning nr 2 i uke 28 (31+3 nå), og ville sjekke fastende bs - fikk overraskende 14.1 fastende! og en time etter frokost var den oppe i 17,3.. har fått legetime i morgen, og lurer nå på hva som skjer der - tror dere jeg blir sendt rett til sykehuset, eller får jeg henvisning? hun i tlf trodde ikke jeg skulle ta glukosebelastning når fastende bs var så høyt, så har fått time i mrg kl 15

Du vil nok få videre oppfølgning på sykehuset med så høye tall. Man skal ikke ta glukosebelastning hvis fastende blodsukker er over så og så mye( husker ikke grensa ) på sykehuset vil du få oppfølgning :)

hei!
Ingen skal ta glukosebelastning om fastende blodsukker er på over 9,1 om jeg husker rett. Blodsukkermålingene dine er høye og må gjøres noe med asap! Håper du har fått god hjelp i dag!

hei!
Hvordan gikk/går det med deg?

Takk for svar.
Jeg har fått svangerskapsdia nå.
Hadde fastende på 4,2 og 2 timer glukosen 9,5 :(

Fikk bl.s apparat i dag, og skal ta bl.s 8 g pr dag. Før mat og 1 t etterpå.

Bl.s skal da være under 8.

Kostregulert foreløbig. Skal klare det.
Har bl.s på rundt 4 før hvert måltid.

Blir spennende å følge med på bl.s fremmover.

Back
Topp