Hva har jeg krav på?

rosaskumpute

Elsker forumet
Hei dere. Mulig feil forum å spørre på, men..

Jeg og barnefar har bestemt oss fra å gå fra hverandre. Vi skal ha 50/50 for gutten vår på 3 år. Har jeg krav på noe? Barnetilsyn grunnet turnusarbeid eller må jeg ha hele foreldreansvaret alene for å få det?

Noe annet jeg har krav på eller er det svært lite? Jeg har virkelig ikke peiling..

Kjøpt meg leilighet på under 1 uke, og flytter om 2.

Takker for svar :)

Om dere har 50/50 har du ikke krav på noe. Kun om en har mer en den andre.
Dette er det jeg har fått beskjed om i hvertfall

Ved en 50/50 fordeling så har man ikke krav på noe i forhold til å gå fra hverandre. Men du kan jo ha krav på bostøtte og sånne ting. Man må ikke ha alene ansvar for å ha krav på noe. Men da nå far ha barnet mindre enn deg osv. Men er sikkert noen som veit bedre ang barnetilsyn. Jeg bor sammen med far så veit bare det jeg har blitt fortalt av andre i samme situasjon som deg. Men hu jeg kjenner jobber kun dag så aner absolutt ingenting om det.

Har man 50/50 så blir barnetrygden fordelt, som regel med en barnetrygd til hver av foreldrene i stede for at mor får to barnetrygder (en pluss den utvidede)

Dessverre får mang ingen aleneforeldrestøtter når man har 50/50, mange løser det med at man endrer brøken litt på papiret til f.eks 40/60 el 45/55 i favør av den ene parten som har lavest inntekt, og velger å ha privat avtale om barnebidrag. (Dvs det er en god løsning for far å slippe å betale barnebidrag mens mor får mulighet til overgangsstønad og kanskje få en utdannelse til å få mer inntekt senere pluss man får dekket 2/3 deler av utgifter til barnetilsyn)

Er dete omgjengelige og gode venner så er det nok noe man burde diskutert og kommet til enighet om.

Eneste ulempen er at detda bare er den ene parten som vil bli lignet i det som tidligee var skatteklasse to.

Har man flere barn kan man og sette en fordeling hvor begge har "hver sin" på seg, da får begge samme rettigheter i forhold til stønader og skattefradrag, og begge får utvidet barnetrygd.

Jeg er ikke for noe svindel eller noe slikt! Men det er dyrt med barn, skrekkelig dyrt å bo alene og man bør ta imot se fordelene man har mulighet til.
Kanskje du har såpass god inntekt og at du ikke vil få noe annet enn utvidet barnetrygd og skattefradrag (står på nav sine sider hva inntektskgrensen er)

Utgiftene skal fordeles etter inntekt, dvs at om en av dere tjener en del mer enn den andre, kan den med lavest inntekt be om bidrag fra den andre.

Back
Topp