Otrivin med mentol. Hjelp!

To profiler nei? Jeg bare svarte etter min erfaring, fordi jeg oppfattet det du skrev relevant for mitt innlegg. Beklager om det var feil. Jeg våkner også om natten når jeg er forkjølet, men det går seg til. Og som sagt - det var kun ment som et vennlig råd som kan prøves hvis du ikke vil utsette fosteret for noe.
Beklager, da tolka jeg feil. Fint du kommer med tips :) Men for meg så er det komplisert. Er født med leppe-ganespalte og det er elendige forhold i nese og bihuler. Står på venteliste på operasjon... Prøver å gjøre alt det rette for den lille i magen, men når jeg er er helt tett i nesa så må jeg ta nesespray. Er ikke snakk om å få noe luft gjennom der :/ Ellers holder jeg meg unna alt av legemidler, og mat som ikke er anbefalt for gravide. Spiser heller ikke sushi som de påstår er ok, for det er faktisk en sjanse for at det er parasitter der. Så blir litt hårsår i disse hormontider når det blir antydet at man unødvendig gjør noe som kan være eventuelt farlig for den lille. Men dette er heller ikke min tråd, så skal la være å kuppe den :p Håper TS har fått det svaret og hjelpen hun trenger :)

Hadde jeg vært i andre trimester hadde jeg kanskje trurt. Er så redd for at det skal skje noe galt i dannelsen av alle organene til den lille :(
Er selv i første trimester, tok det og hele forgje graviditet i samråd med lege. Men selvfølgelig ditt valg, men skal vist ikke være skadelig på noen som helst måte :-)

Du har nok helt sikkert rett :) er nok bare jeg som er desperat. Får se ann hvor ille allergien blir i år. Pleier å være værst fra slutten av juni og utover :/
Er selv i første trimester, tok det og hele forgje graviditet i samråd med lege. Men selvfølgelig ditt valg, men skal vist ikke være skadelig på noen som helst måte :)

Beklager, da tolka jeg feil. Fint du kommer med tips :) Men for meg så er det komplisert. Er født med leppe-ganespalte og det er elendige forhold i nese og bihuler. Står på venteliste på operasjon... Prøver å gjøre alt det rette for den lille i magen, men når jeg er er helt tett i nesa så må jeg ta nesespray. Er ikke snakk om å få noe luft gjennom der :/ Ellers holder jeg meg unna alt av legemidler, og mat som ikke er anbefalt for gravide. Spiser heller ikke sushi som de påstår er ok, for det er faktisk en sjanse for at det er parasitter der. Så blir litt hårsår i disse hormontider når det blir antydet at man unødvendig gjør noe som kan være eventuelt farlig for den lille. Men dette er heller ikke min tråd, så skal la være å kuppe den :p Håper TS har fått det svaret og hjelpen hun trenger :)

Var ikke ment som det - kun i fall TS ikke hadde prøvd - kunne jo hende det funket for henne!

Du har nok helt sikkert rett :) er nok bare jeg som er desperat. Får se ann hvor ille allergien blir i år. Pleier å være værst fra slutten av juni og utover :/
Her tar deg den hver dag året rundt siden eg har mange andre allergier i tillegg. Turte ikke ta den når eg fikk positiv test med første, men etter å ha snakket med lege og hun sjekket opp i det, så har eg tatt den :-)

Skjønner det :) er jo ikke bra for den lille om mamman ikke har det bra heller. Viktig å tenke på :)
Her tar deg den hver dag året rundt siden eg har mange andre allergier i tillegg. Turte ikke ta den når eg fikk positiv test med første, men etter å ha snakket med lege og hun sjekket opp i det, så har eg tatt den :)

Er ikke farlig. Legen min sa at det ikke er sett noen negative konsekvenser av otrivinbruk i svangerskap. Det som står i pakningsvedlegget er bare en ansvarsfraskrivelse, som en trippelforsikring for selskapet som produserer nesespray. Jordmor sa også at jeg fint kunne bruke det. Ligger også på liste over trygge medikamenter for gravide. Sjekket det siden jeg har pollenallergi og trengte å bruke nesespray for å sove. Ble syk like før fødsel og måtte bruke otrivin med mentol under fødselen for å kunne puste mellom riene.

Otrivin får blodårene i nesen til å trekke seg sammen. Det er en tenkt fare at blodårer andre steder i kroppen, som for eksempel i livmoren, navlestrengen osv også kan trekke seg sammen, og være uheldig for fosteret. Men det er ikke sett i praksis, og nesesprayen virker kun lokalt i nesen. Men det er derfor de sier i pakningsvedlegget at gravide ikke skal bruke den

Kan det funke for deg å heller sove godt oppbacket av puter? Har aldri i mitt liv brukt nesespray jeg, var aldri noe mine foreldre brukte og dermed er jeg vokst opp med halvsittende soving når jeg er tett. Og siden jeg ikke har vært vant med det hjemmefra, så har jeg bare aldri begynt heller. Er vanesak da, men sover ikke veldig dårlig heller som forkjølet.

Jeg kan jo alltids gi det en sjangs :-) Er selv ikke vant til nesespray, men man blir jo nermest desperat når det går utover nattesøvnen :p

Jeg tror jeg må rådføre meg hos jordmor angående dette.. Jeg er avhengig, og har vært det i mange år.. Dersom jeg ikke kan bruke otrivin med mentol mer vet jeg ikke hva jeg skal gjøre :( prøvde å slutte i prøveperioden, men det gikk ikke.. Jeg bruker ikke mye da, ikke en hel sprut hver gang, og flasken varer i mange uker.. Men jeg må jo få puste :( og saltvann hjelper ikke i det hele tatt.. Har en intens jobbperiode foran meg så trenger all søvn jeg kan få også :(

Jeg tror jeg må rådføre meg hos jordmor angående dette.. Jeg er avhengig, og har vært det i mange år.. Dersom jeg ikke kan bruke otrivin med mentol mer vet jeg ikke hva jeg skal gjøre :( prøvde å slutte i prøveperioden, men det gikk ikke.. Jeg bruker ikke mye da, ikke en hel sprut hver gang, og flasken varer i mange uker.. Men jeg må jo få puste :( og saltvann hjelper ikke i det hele tatt.. Har en intens jobbperiode foran meg så trenger all søvn jeg kan få også :(
Jeg var også avhengig i flere år. Ikke bra i det hele tatt. Ødelegger veggene inni nesa. Følte hver kveld at jeg ikke fikk puste, men det gikk overraskende greit å slutte.

Jeg var også avhengig i flere år. Ikke bra i det hele tatt. Ødelegger veggene inni nesa. Følte hver kveld at jeg ikke fikk puste, men det gikk overraskende greit å slutte.

Jeg vet veldig godt at det ikke er bra for nesa :( men jeg får ikke til å slutte, orker ikke å være tett i nesa i månedsvis, og spesielt ikke nå som jeg er gravid og formen ikke er så bra ellers heller..

Jeg vet veldig godt at det ikke er bra for nesa :( men jeg får ikke til å slutte, orker ikke å være tett i nesa i månedsvis, og spesielt ikke nå som jeg er gravid og formen ikke er så bra ellers heller..
Jeg følte også at jeg aldri fikk puste så tok det hver kveld. Men noen dager etter at jeg slutta så åpnet det seg igjen av seg selv. Blir ikke bedre av å bruke det hver dag. Det går fint ann å slutte.

Jeg følte også at jeg aldri fikk puste så tok det hver kveld. Men noen dager etter at jeg slutta så åpnet det seg igjen av seg selv. Blir ikke bedre av å bruke det hver dag. Det går fint ann å slutte.

Jeg har sluttet i nesten 2 mnd uten å bli bedre, så det er ikke så lett for meg.. Har lest at for noen kan det ta over et halvt år før nesa åpner seg, og det greier jeg rett og slett ikke.. Men skal ta meg en tur til legen, kanskje det finnes noe som kan hjelpe meg å slutte, som iallefall virker littegrann :)

Jeg har sluttet i nesten 2 mnd uten å bli bedre, så det er ikke så lett for meg.. Har lest at for noen kan det ta over et halvt år før nesa åpner seg, og det greier jeg rett og slett ikke.. Men skal ta meg en tur til legen, kanskje det finnes noe som kan hjelpe meg å slutte, som iallefall virker littegrann :)
Såpass ja. Nei det er ikke greit. Håper du får gode råd hos legen :)

Den er et stort savn her i gården hvertfall. Syns selv ikke at vanlig saltvann løser opp noen ting jeg. Håper du finner ut av det. Puste må man:angelic::happy:

Back
Topp