Kattunge?

Frk. H

Kan det ikke skje already?
Sensommerbarna 2016
Vi har så sinnsykt lyst på en katt, ettersom vi har bodd i leilighet der det ikke var dyrehold tillatt hele tiden frem til vi flytta i mai. Men så var det detta med katt og gravide da... Hva tenker dere? Er liksom aldri noen i området som gir bort vanlige huskatter, bare selger til sånn 8000 for rasekatter, så når vi endelig får "kloa" i en, så begynner jeg å tenke om det er så lurt? Om jeg vasker hendene? for jeg har jo snik kosa med katta til moren min, og vaska hendene etterpå.

Vi har katt. Både koser med den, og den sover i senga, det er ikke noe problem. Du skal bare ikke vaske doen til katten. Det er jo isåfall toxoplasmose i avføringen til katten. Ikke selve katten. Men det er jo veldig sjeldent at en katt som har vært fulgt opp gjennom alle år og har et fast bosted har den bakterien. Så det med katt og gravide er bare hysteri fra gravide sin side. Du kan likeså få i deg den bakterien via frukt/grønnsaker også, så det er bare å vaske henda før man spiser, akkurat som man vasker frukt og grønnsaker før man spiser det. Ikke noe mer enn det. Så har dere lyst på katt, så kjøper dere katt, men er nok lurt å få med helseattest på katten :)

Vi har 2 katter. Koser med de som før Er bare nøye med håndhygiene før jeg tar i mat eller er på kjøkkenet. Men det er jo noe man er nøye på til vanlig også

Om det er toxoplasmose du er redd for, trenger du hvertfall ikke være redd så lenge du har den inne, og den aldri har vært ute. Det er først når de begynner å gå ute å fange mus og fugler at de kan dra dette med seg hjem. Og da er det lurt å renske kassen ofte, for eggene vokser i avføringen. Eldre katter har som regel heller ikke denne smitten i seg. Vi har to katter, og jeg koser masse med dem, men passer på god håndvask før jeg spiser. Spurte legen min i starten av denne graviditeten om jeg trengte å være bekymret. Han sa at det var VELDIG liten sjanse for å bli smittet, og enda mindre sjanse for at foster/baby ble smittet. Så jeg tar det hele med ro :)

Jeg fikk kattunge i januar, det har gått helt fint :D

Snakket med legen, og hun sa det var ikke noe problem så lenge man er god på handhygiene og ikke tar kattedoen selv. Uansett er det jo taxoplasma man skal være forsiktig med, og så lenge katten ikke har vært ute er det ikke et problem. Og katten burde jo ikke være ute før den er noen mnd og kastrert/sterilisert, og da har vel du fødd uansett ;)

Fastlegen min sa forresten også at det er i første trimester man skal være mest forsiktig med katt :)

Av hensyn til hygiene, er jeg helt sikker på at det går kjempefint! Jeg selv hadde nok ventet til baby var i hus, siden dere ikke allerede har katt. Så vil ikke lille katten bli sjalu på baby :) Stebroren min måtte avlive katten, for den bare la seg på ansiktet til babyen. De turte ikke ta sjansen. Den var riktignok eldre..

Vi har katt, og det går helt fint. Jeg bare vasker hendene etter at jeg har klappet henne. Samboeren min tar seg av kattedoen og katten får ikke gå inn på soverom (har aldri fått lov til det).

Daaaaa ble det kattunge! Tenkte vi måtte slå til når det endelig var noen i område som ga bort. Håndhygene er jeg uansett veldig nøye på, og kattedoen får mannen ta - hihi!

Daaaaa ble det kattunge! Tenkte vi måtte slå til når det endelig var noen i område som ga bort. Håndhygene er jeg uansett veldig nøye på, og kattedoen får mannen ta - hihi!

Gratulerer :D

Nå har du jo en gylden mulighet å lære den helt fra den er liten hvor den får være og ikke! :) jeg lærte kattungen fra tidlig av at barnerommet er nei, vugga og oppi vogna er nei etc :) veldig greit!

Gratulerer! :D

Har selv 2 hannkatter og eneste forskjellen fra før er at de ikke får lov å inn på det som har blitt barnerom. :) vær nøye med det i fra starten så går det nok kjempe fint. Den ene min har desverre lyst å ligge i vogna når jeg har den ute, men etter mange ganger så har han endelig roa ned på det. Kommer alltid til å ha babycallen i vogna når lillegutt sover ute, bare i tilfelle + at det er stort vindu fra stua og rett ut bare for å ha litt oversikt. :)

Back
Topp