Storesøsken og "voldsom" lek

Marihøns

Mai <3
♡ Maibarna ♡
Desemberskatter 2016
Jenta mi blir ett år til onsdagen og er veldig aktiv, elsker å hoppe og klatre på magen min. Jeg vet at spira er godt beskyttet og at det skal mye til, men hvor mye blir for mye? Er 14+0 på vei, blir vel også anderledes når jeg er lengre på vei også...?

Hva gjør/ tror dere?

Jeg ville prøvd å finne andre gjenstander hun kan leke på, for denne typen lek er veldig viktig for utviklingen hennes. Både motorisk og kognitivt. Min 1,5 år storkoser seg på trampoline. Han hopper ikke så høyt, men jeg tror han liker den "vektløse" følelsen det gir han. Kan en madrass og puter på gulvet bli løsningen?

Jeg er heldighvis ikke det eneste hun leker med ;) Hu er flink til å leke på gulvet med oss og alene, og hun har madrass, teppe og vanlig gulv tilgjengelig :)

Jeg og mini "lekeslåss" i senga vår. Han synes det er så moro å hoppe for tiden og spesielt når han blir trøtt så kan han bli litt voldsom. I senga legger jeg en dyne og pute på magen slik at vi kan herje så mye vi vil :D Synes det er veldig moro selv og det er skikkelig kvalitetstid for bare oss to. Det er vår herjesone og han hopper ikke på meg andre steder, det vet han ikke er lov :)

Jeg og mini "lekeslåss" i senga vår. Han synes det er så moro å hoppe for tiden og spesielt når han blir trøtt så kan han bli litt voldsom. I senga legger jeg en dyne og pute på magen slik at vi kan herje så mye vi vil :D Synes det er veldig moro selv og det er skikkelig kvalitetstid for bare oss to. Det er vår herjesone og han hopper ikke på meg andre steder, det vet han ikke er lov :)

Sånn type herjelek er utrolig viktig for utviklingen. Har nettopp skrevet bachelor om emnet. Noe av det beste du gjør med han :)

Boltelek og lekeslåssing, alle typer lek hvor man i hovedsak er fysisk aktive og i samspill med andre ligger i denne kategorien, Krigslek, sisten osv. er et iboende behov i oss. Dette kan vi bevise at også dyreunger leker sånne typer leker. Spesielt for gutter er denne typen lek en arena hvor de lærer hvordan de skal forholde seg til andre. De lærer om egne og andres personlige sfærer, empati, språk, vente på tur bla. Det er selvfølgelig jenter som foretrekker denne lekformen også, men det er et klart større antall gutter

Her er noe litteratur:
http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=35435&a=3

Sånn type herjelek er utrolig viktig for utviklingen. Har nettopp skrevet bachelor om emnet. Noe av det beste du gjør med han :)
Næh, så spennende! Leste akkurat det utfyllende innlegget ditt, dette har jeg aldri tenkt over før. Nå ble jeg veldig glad for jeg er en barnslig tullemor. I huset har vi liksom en "rundkjøring" i midten gjennom fire rom. Her leker vi sisten/gjemsel daglig. Han hviner av fryd og jeg kjenner selv adrenalinet pumpe :p Egentlig litt teit for dette har vi drevet med siden mini begynte å gå :p Oppi senga vår er det wrestling mellom mini på 2 år og 12 kg vs. mammahval på 70 :D Han synes det er så morsomt å tulle rundt i dynene, skremme meg og bølle. Så artig å få bekreftelse på dette, har følt meg som den crazy lady'n og ikke sagt det utenfor husets vegger. Men dette har skjedd naturlig hos oss, han tar initiativ og jeg sørger for at det skjer i trygge(re) rammer. Han har alltid vært langt fremme motorisk og har energi som skal brukes. Setter spesielt stor pris på dette med at dem lærer grenser, kommunikasjon og omsorg - han er som sagt nettopp fylt to år, men han respekterer når jeg ikke vil mer eller at han må roe seg ned litt :)

Vi tuller mye og eg løper etter han, vi kaster oss rundt både på gulvet og i sengen vår og han får klatre på meg. Har nå begynt å legge meg på siden slik at han ikke tråkker og sitter direkte på magen, men blir sittende å hoppe på hoften i stedet for :-) Han er 16mnd

Ja, lurte egentlig bare på om det var skadelig for spira, men fin info om hvor viktig lek er :)

Back
Topp