Fleece i barnehage

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Har fått utstyrsliste fra barnehage hvor det bl.a står at det er ønskelig med tykk ull eller fleece til vintersesongen.

Dere som jobber i barnehage;
Foretrekker dere av todelt eller hel dress?
Og evnt vinterdress. Er det greit nok da med f.eks softshelldress utenpå disse lagene? :)

De har skogsturer 2 dager i uka, så tenker kanskje det er lettest med todelt med tanke på bleieskift?
Er langt frem i tid, men tenkte å sy noe selv, så da er det greit å ha litt tid på meg :)

Hel fleecedress til de minste om de må ha fleece , ellers anbefaler jeg ullfleece .

Jeg vil tro en softshelldress blir litt lite og hadde nok heller gått for en ordentlig vinterdress.
Barnihagen,.no har halvpris på reima nå, anbefaler den med varmeplate på baken

Hel fleecedress til de minste om de må ha fleece , ellers anbefaler jeg ullfleece .

Jeg vil tro en softshelldress blir litt lite og hadde nok heller gått for en ordentlig vinterdress.
Barnihagen,.no har halvpris på reima nå, anbefaler den med varmeplate på baken

Takk for tips:)
Skal sjekkes ut. Sikkert noe mer der som kan være kjekt.

Vi hadde vår/høst dress på eldstemann om vinteren i bhg de første årene, justerte med mengden ull under.
Men vi bodde i bergen. Ikke Trysil. Sånn med tanke på hvordan vintrene normalt sett er. (det var rett nok et par iskalde vintre da han var liten) bhg sa det var en fin løsning. Men etterhvert har vi gått over til vinterdresser.

Hel til små, todelt til de som går på do, sånn ca.

Bhg er veldig glad i fleece. Og jeg tilsvarende lite, så de har mest ull. Noe fleece da for de arver etter noen som er litt mer pliktoppfyllende ;-)

Todelt :)
Både mtp bleieskift og gå på do ute i skogen, men også mulighet til å bare ha tykk bukse de dagene det er litt mildere sammen med en litt tynnere ull/fleece genser:)

På vinteren må du ha vinterdress med ull under. På høsten/våren bruker man parkdress enten uten noe under (varmt) eller med tynn eller tykk ull under ettersom hvor kaldt det er.

Der jeg jobber er vi mye ute. Har noen foreldre som sier at det holder med tynn dress fordi ungen er så varm og så aktiv. Men det blir litt anderledes når man er ute i opptil 5 timer og i perioder sitter i ro å feks spiser. Men det kommer jo selvfølgelig an på hvordan klimaet er der dere bor.

Det finnes tykke vinterdresser og så har du de som er litt tynnere - de er ment for å ha flere lag under istedenfor. Feks reima sin vinterdress.

Vi hadde vår/høst dress på eldstemann om vinteren i bhg de første årene, justerte med mengden ull under.
Men vi bodde i bergen. Ikke Trysil. Sånn med tanke på hvordan vintrene normalt sett er. (det var rett nok et par iskalde vintre da han var liten) bhg sa det var en fin løsning. Men etterhvert har vi gått over til vinterdresser.

Hel til små, todelt til de som går på do, sånn ca.

Bhg er veldig glad i fleece. Og jeg tilsvarende lite, så de har mest ull. Noe fleece da for de arver etter noen som er litt mer pliktoppfyllende ;-)
Her var heldigvis ikke bhg glad i fleece, de ville helst ikke ha det for det tar lett fyr og med bål hver dag så ble det en smule upraktisk.

Tynn dress fungerer nok fint ja om man ikke bor på kalde steder

Jeg ville helt klart ha satset på ull istedenfor fleece ;) på tur synes jeg at todelt er er best på bleiebarn, men i barnehagen liker jeg best heldress ;)

Med bleiebarn er det absolutt mest praktisk med todelt fleece/ull. :) Har ikke erfaring med softshell, men hadde gått for god gammeldags vinterdress. ;)

Ull er gull. Hjemmestrikket tykk ullklær er det beste ifølge vår bhg.
Fleece er greit nok, men ull varmer bedre. Synes jeg.
Kjøp en reimatec+ dress, de er både vanntette og vindtette samt at de er lette for små barn. Vi har hatt reimatec dress til vår gutt i 5 år nå og han er aldri våt eller kald.
Bhg anbefaler hel dress til de minste.

Litt usikker på str på høstdress da. Hun er 70 cm lang nå og str 74 er litt for stort. Men siden det fortsatt er ca 3 mnd igjen til høsten, så syns jeg det er vanskelig å vite hvor mye hun kommer til å vokse :p

Hva er deres erfaringer her? :)
Jeg tenker på å kjøpe 80, men kjedelig om det er altfor stort og.

Litt usikker på str på høstdress da. Hun er 70 cm lang nå og str 74 er litt for stort. Men siden det fortsatt er ca 3 mnd igjen til høsten, så syns jeg det er vanskelig å vite hvor mye hun kommer til å vokse :p

Dresser er gjerne litt store på str så tror nok at 74 blir å passe i høst. Her bruker min 6-åring til vanlig 122 i klær, men passer enda høstdressen i str 110 ;) Vinterdressen er i str 122 som han brukte i vinter da han brukte 116 i klær.

Jeg så på nettet i går at reima har tilbud på dresser nå. Reima tec tåler mye vann og er veldig gode plagg, men litt dyre. Må ikke ha tykk vinterdress. De selger forskjellige tykkelser. På de minste er der greit med 2 delt. Blir noe vått må ikke alt byttes. Mye styr å dra av disse tykke lagene. Ellers ull-ull ull :)

Jeg har en helt tynn reima tec dress til småen, kjøpte den i str 80. Han har brukt den flere ganger og selv om den er romslig er den ikke alt for lang. Men syntes de var fryktelig breie i formen, så usikker på om jeg kommer til å gå for reima tec om han fortsetter å være like slank som nå... Han er forresten over 70 cm lang (er en stund siden han ble målt og var da 72) og bruker 74 og noe 80 (det er litt stort i vanlige klær).

Men på barn og utstyr her har jeg fått prøve de ulike str, så da kan du jo se hvor stor neste str er før du bestemmer deg.

Jeg har en helt tynn reima tec dress til småen, kjøpte den i str 80. Han har brukt den flere ganger og selv om den er romslig er den ikke alt for lang. Men syntes de var fryktelig breie i formen, så usikker på om jeg kommer til å gå for reima tec om han fortsetter å være like slank som nå... Han er forresten over 70 cm lang (er en stund siden han ble målt og var da 72) og bruker 74 og noe 80 (det er litt stort i vanlige klær).

Men på barn og utstyr her har jeg fått prøve de ulike str, så da kan du jo se hvor stor neste str er før du bestemmer deg.

Tror jeg må ta.med meg frøkna ut en dag å prøve litt ja. Vet ikke om de selger Reima i nærheten da, så det må jeg også finne ut av.
Ikke så dumt å prøve:)

De har kanskje ikke så mye slikt inne nå som det er så varmt da.. Hm...

Har en nameit dress i str. 80 her, og den er altfor stor nå. Hun bruker jo foreløpig mest 68 enda i vanlige klær, men noe 74 innimellom.

Last edited:
Tror jeg må ta.med meg frøkna ut en dag å prøve litt ja. Vet ikke om de selger Reima i nærheten da, så det må jeg også finne ut av.

Har en nameit dress i str. 80 her, og den er altfor stor nå. Hun bruker jo foreløpig mest 68 enda i vanlige klær, men noe 74 innimellom.

Lurt å prøve! Kjøpte 80 til min gutt på 21 mnd. Den passer snart :p

Den dressen jeg har, er bare tynt ytterlag men den er vindtett og med vannsøyle 15000 som er grunnen til at jeg kjøpte den. Med de har hvertfall slike tynne dresser inne på barn og utstyr og på barnas hus har jeg sett her :)

Den dressen jeg har, er bare tynt ytterlag men den er vindtett og med vannsøyle 15000 som er grunnen til at jeg kjøpte den. Med de har hvertfall slike tynne dresser inne på barn og utstyr og på barnas hus har jeg sett her :)
Da skal jeg ta meg en titt på barnas hus i morgen tenker jeg :D

Back
Topp