Reiseforsikring

Fuglen

Elsker forumet
Hei!

Hvis man har startet utredning for noe i Norge, og blir akutt verre på ferie i utlandet, dekker en reiseforsikring eventuell behandling da?

Skal til syden i morgen, men fikk i dag vite at det noen leververdier har økt - og at det muligens er snakk om noe sykdom. Utredning vil ta tid, og syns det er dumt å avlyse ferien på grunn av noe sånt. Men hva skjer hvis jeg blir akutt dårlig på ferie?

Du bør snakke med legen og høre hva han sier om det. Kan være at han anbefaler at du er hjemme og..

Men er ikke det jeg lurer på

Om du er i starten av en behandling med forhøyede leververdier så MÅ du snakke med legen før du reiser på tur uansett, for hvis legen sier det er ingen fare så vil reiseforsikringen dekke en eventuell sykdom på ferie hvis noe uventet/forverring skulle oppstå. Hvis du mot formodning reiser på tur uten å forhøre deg med legen først/legen mener du ikke bør reise så vil du og få problemer med reiseforsikringen og kan risikere å måtte dekke behandling selv.

Så siden du har en påbegynt behandling så må du snakke med lege.

Husk og på at mange land, spesielt spania har store problemer med antibiotikaresistente bakterier, og om du risikerer sykehusopphold der så kan du få problem med å i det hele tatt få komme inn på ett sykehus her hjemme.
Endel såkalte sydenland har og mye mer utbrett hepatitt smitte, noe som ikke er heldig heller i forhold til lever.

Så uansett bør du snakke med legen din hva han/hun mener om å reise på ferie.

Uansett må du til lege og få papirer til forsikringen om du må avbestille turen..

Ser nå at turen er i morgen, så ring legevakten og be om å få høre med legen om du kan reise eller ikke.

Last edited:
Er ikke i starten av behandling. Er i starten av eventuell utredning (som jeg skrev) . Skal på cruise. Legen anbefaler meg å ikke dra, men frarådet ikke. Har med andre ord snakket med legen. Det jeg lurer på er i forhold til dekking av eventuell behandling hvis noe skulle skje. Du skriver "... så vil du og få problemer med reiseforsikringen og kan risikere å måtte dekke behandling selv" - er dette noe du vet? Eller noe du tror?

Visste ikke noe om at jeg kunne være syk før i dag, og avreise er i morgen tidlig, så føles så dumt/surt ut å skulle avlyse turen som har vært planlagt i et halvt år. Er ikke "bare-bare" å skulle forklare 4-åringen at turen som han har telt ned til i 110 dager ikke blir noe av fordi mamma kanskje er syk.

Og tenker feks på akutt leversvikt eller noe annet veldig ekstremt. Ikke "enkel" symptombehandling.

Og tenker feks på akutt leversvikt eller noe annet veldig ekstremt. Ikke "enkel" symptombehandling.
Kan du ikke ta kontakt med forsikringen din? Det er de som vet hvilke vilkår du har.

Du får ikke dekket noe behandling uten en attest så lenge forsikringsselskapet kan se i journalen din at en utredning er startet. Det er hvertfall det if og legen min sa til meg. I attesten må det stå at det å reise utenlands ikke gjør deg dårligere osv. Siden legen din ikke anbefaler så er det ikke sikkert han vil skrive en sånn, og da er det ikke sikkert du får noe dekket :/

Har vurdert å ringe forsikringsselskapet, men er litt skummelt å få klar beskjed om at det ikke dekkes. Har allerede bestemt oss for at vi skal dra. :P Kan ikke tenke meg at jeg kan bli dårligere AV å reise, så tenkte ikke på å be om en bekreftelse på det (var så hektisk på legevakten der jeg var). Syns det er så dumt at sånt ikke står tydelig i forsikringsvilkårene. Har lest opp og ned og i mente nå, men finner ingenting som bekrefter det dere skriver.

Takk for svar :)

Eg har sjølv hatt høge leververdier uten at det vart konkludert med noko anna enn infeksjon etter mykje utredning, så eg skjønnar godt at du vil reise:(

Kva utredning ville legen starte med? Kunne dette vente mens du var vekke? Er det sannsynleg at du hadde fått undersøkelsane i løpet av den tiden du er vekke?
Kor høge var prøvane? Veit du kva dei mistenker, hepatitt, fettlever, truende leversvikt?

Trur eg ville gått på legevakten for å få nokre skikkelige svar. Vil tru at så lenge du ikkje står i fare for akutt leversvikt, så bør du kunne reise, og vil også tru at om du forklarer at familien har gleda seg til turen osv, så vil legen ta det med i betraktning.
Du kan jo også spørre kor stor sannsynlighet det er for at du skal bli alvorlig sjuk på ferien, og evt om du kan gjera noko for å unngå dette (feks avstå fra alkohol og tabletter som brytes ned i leveren).

Utrulig kjedelig situasjon, håpar du finner ut av det! Og om du reiser, så må du ha riktig god tur:)

Eg har sjølv hatt høge leververdier uten at det vart konkludert med noko anna enn infeksjon etter mykje utredning, så eg skjønnar godt at du vil reise:(

Kva utredning ville legen starte med? Kunne dette vente mens du var vekke? Er det sannsynleg at du hadde fått undersøkelsane i løpet av den tiden du er vekke?
Kor høge var prøvane? Veit du kva dei mistenker, hepatitt, fettlever, truende leversvikt?

Trur eg ville gått på legevakten for å få nokre skikkelige svar. Vil tru at så lenge du ikkje står i fare for akutt leversvikt, så bør du kunne reise, og vil også tru at om du forklarer at familien har gleda seg til turen osv, så vil legen ta det med i betraktning.
Du kan jo også spørre kor stor sannsynlighet det er for at du skal bli alvorlig sjuk på ferien, og evt om du kan gjera noko for å unngå dette (feks avstå fra alkohol og tabletter som brytes ned i leveren).

Utrulig kjedelig situasjon, håpar du finner ut av det! Og om du reiser, så må du ha riktig god tur:)

Tusen takk for forståelse. Og du får meg til å ikke føle meg som en uansvarlig idiot :p

Skal få en henvisning i løpet av noen uker til oppfølging av gastrokirurgisk avdeling på sykehuset. Den kommer garantert ikke før etter jeg har kommet hjem, så eventuell utredning eller videre behandling vil ikke påvirkes av reisen annet enn om det er noe akutt uforventet. De var veldig usikre på hva som var årsaken til forhøyningen. Det var absolutt ikke akutt, men de likte altså ikke at det var verdier over referanseområdene. Siden de (legen) ikke vet hva årsaken er, så var det umulig å si noe om sannsynligheter. Det mistenkes ikke leversvikt (hadde det vært tilfelle så regner jeg med at de hadde sagt det).
Forklarte det med familie som gledet seg, osv. Han sa han skjønte det men at han som lege likevel måtte anbefale meg å bli hjemme.

Får ikke noen flere svar fra legevakten. Må ytterligere utredninger til for at de skal kunne ha noe som helst å svare... :P

Tusen takk for forståelse. Og du får meg til å ikke føle meg som en uansvarlig idiot :p

Skal få en henvisning i løpet av noen uker til oppfølging av gastrokirurgisk avdeling på sykehuset. Den kommer garantert ikke før etter jeg har kommet hjem, så eventuell utredning eller videre behandling vil ikke påvirkes av reisen annet enn om det er noe akutt uforventet. De var veldig usikre på hva som var årsaken til forhøyningen. Det var absolutt ikke akutt, men de likte altså ikke at det var verdier over referanseområdene. Siden de (legen) ikke vet hva årsaken er, så var det umulig å si noe om sannsynligheter. Det mistenkes ikke leversvikt (hadde det vært tilfelle så regner jeg med at de hadde sagt det).
Forklarte det med familie som gledet seg, osv. Han sa han skjønte det men at han som lege likevel måtte anbefale meg å bli hjemme.

Får ikke noen flere svar fra legevakten. Må ytterligere utredninger til for at de skal kunne ha noe som helst å svare... :P

Da tenker eg at du har gjort det du kan, og viss du i tillegg er grei med leveren din på tur, så bør det gå kjempefint:)

Høyres deilig ut med cruise, kos deg og nyt ferien:D

Back
Topp