Tøybleier

KSTMK

Forelsket i forumet
Noen som har erfaring med tøybleier?
Har hørt mye positivt om det, man kanskje litt stress? :p :p

Min søster bruker tøybleier på sin lille gutt. Hun er veldig fornøyd. Med det er forskjellig kvalitet på bleiene. Noen bruker en evighet på å tørke. De tåler visst ikke tørketrommel... Så det er jo ekstra arbeid med all den ekstra vaskinga. Men sparer penger og miljø :-)

Har akkurat kjøpt tørketrommel med tanke på bl.a. tøybleier, håper de fleste går i trommelen ihvertfall. Er også veldig interessert i å høre erfaringer! :)

Brukte til mini og bleiene ligger nyvasket og klare til lillebror også. Er veldig fornøyd med det.
Klarte meg uten tørketrommel sist men da er det greit å ha litt bleier.
Alt i ett bleier eller tykke formsydde tørker saktere enn feks lommebleier.
Anbefales ikke å ta pultrekk i tørketrommel men formsydde, prefolds, innlegg, brettiser kan jo tørketromles, trekkene tørker fort.

Mange kommuner gir støtte til tøy, enten i form av refusjon opp til 1000kr eller at man kan få startpakke tror jeg. BIR her i bergen gir 1000 kr mot kvitteringer.

Fordelene jeg erfarte var bla ekstremt lite bleieutslett og tidlig bleieslutt.
Koster litt å starte, men rundt 3 år med engangs koster mer i lengden. Og denne gangen bruker jeg noen få hundrelapper på bleier, siden jeg har det aller meste fra før. Bruktmarkedet for bleier er også bra, så man kan kjøpe billig, evt få igjen endel av utgiftene.

Brukte tøybleier sist og skal bruke det igjen til lillebror - anbefaler på det varmeste. Synes ikke det er mer stress, vasker en ekstra maskin ca annenhver dag, det er det. Og slipper den vanvittige mengden med søppel. Vi bruker brettebleier med pul-trekk i starten, billig og tørker veldig kjapt. Etterhvert går vi over til lommebleier og AIO-bleier (Bumgenious er favoritten), super enkelt og greit når de skal i barnehage etterhvert. Fordeler for miljø, lommeboken, null bleieutslett og tidlig bleieslutt her også (1 år og 8 mnd). :)

Klarer oss forøvrig fint uten tørketrommel, særlig brettiser og lommebleier tørker kjapt.

Må jo ikke bruke tørketrommel selv om man har, men er veldig kjekt i feks fuktige bergensvintre der ingenting tørker inne på badet. Og når man plutselig går tom for rene bleier pga uforutsette skift/glemt i bhg ol.

Tenkte egentlig ikke miljø da jeg begynte med tøy til mini. Det som overbeviste meg mest var rett etter fødselen da jeg gikk med de svære bleiebindene. Var ekkelt og klamt og varmt me de, så fristet virkelig ikke å utsette mini for det.

Jeg har noen år erfaring med tøybleier. Mindre lukt, mye mindre søppel, mindre stress, mykere materialer, mer miljøvennlig, kulere bleier, billigere. Går aldri tilbake til engangs.

Mange av dagens tørketromler bruker mindre strøm enn selv nye vaskemaskiner. Vi bruker nok mer strøm på komfyr, vannkoker etc.

Er en god facebookside med masse god info om man er nysgjerrig på tøybleier.

Takk for gode svar!
Vi har kombinert vaskemaskin og tørketrommel så tørketrommelen brukes lite fra før :)

Har veldig lyst å prøve tøybleier, mannen syns det høres litt "ekkelt" ut å vaske skitne bleier i maskinen :p

Siden jeg er førstegangsfødende, tenkte jeg evt å bruke vanlige bleier den første tiden for så å gå over til tøybleier. Syns det høres avansert ut med bretting osv. Føler det er så uendelig mye å sette seg inn i :p

Så ved mindre det finnes et "lettvint" alternativ til oss førstegangs i starten så tror jeg vi begynner med vanlige for så å gå over til tøy etter noen uker :p

Morsmelkbæsj kan du skylle i maskinen. Kjør en kald skylling før bleiene vaskes.

Når de blir større og får ordentlig bæsj bruker mange rispapir og da er det bare å kaste bæsjen i do. Selv syns jeg det er eklere med engangs hvor man oppbevarer bæsjen flere dager inne i huset (om man ikke går ut med søppel hele tiden). Bæsj er bæsj og sånn er det nå engang. Det har aldri og kommer aldri til å lukte godt. Ennå verre og mer klin med babyer som har bæsjelekkasjer langt oppover ryggen (aldri opplevd det selv heldigvis).

Og om mannen eller du vil unngå bæsj i bleia helt så kan dere starte med EC (elimination communication - Google det) fra fødselen av.

Det finnes nyfødtbleier som ikke krever noe bretting. Enten alt-i-ett, lommebleiene eller formsydde. Er ikke sånn at det ene er bedre enn det andre, alt er bare en smaksak.

Sjekk noen av nettbutikkene:

http://www.toybleia.no/category/toybleier-nyfodt

http://bereglede.no/index.php?main_page=index&cPath=85

http://www.lillegullbleier.no/toybleier/nyfodt?acr=1

Hvis han syns det er ekkelt med skitne bleier i maskin... Hva gjør han da om det blir bæsjelekasje utpver klærne? Kaster de? :confused:Og når ungen blir større og spyr ned hele sengen... Vaskemaskinen har man jo for å vaske skitne ting ;)

Kald skylling av bleiene og kluter før vask, hev gjerne i gulpekluter og håndklær i samme vasken etter skylling.
Om det er masse mmbæsj kan man tørke av bleien og hive i do, med lite er det bare å slenge til vask, og som hearttoheart sier, rispapir og vipp i do når det blir vanlig bæsj.

Jeg har kjøpt noen nyfødt alt i ett bleier. Bittesmå og søte :love7 så må jo ikke bruke brettiser men jeg vil gjerne ha nok bleier så jeg ikke trenger vaske mer enn hver 3.dag og da er brettiser billig alternativ.

En venninne av meg som fødte for noen uker siden begynte med engangs for hun følte det var litt styr å komme igang med tøy (hun hadde kjøpt det da) men fikk en meget fornøyd melding fra henne her om dagen, bleieutslettet de hadde slitt med forsvant få dager etter tøybleiestart :happy:

e2058ea9046c3b8b3c810e65d8c470e0

Søte nyfødt aio bleiene som kan kneppes ned så de ikke ligger og gnager på navlestumpen.
2-6 kg så de holder ikke lenge før vi går over på one size.

Jeg har god erfaring med tøybleier! Brukte de sist fra vesla var en del måneder gammel. Prøvde brettebleier, men det fikk jeg ikke teken på. Gikk rett på den enkleste sorten etter det (lommebleier fra BumGenius), kjøpt brukt på finn.no for en ikke altfor dyr penge. Mannen er ikke like fornøyd med tøybleiene, det må jo sies. Jeg syntes ikke rispapir var noe særlig, så bæsjen gikk rett i bleia, og så kastet vi det i do og skylte bleia i vasken. Jeg tror det var den delen med å skylle i vasken som mannen likte spesielt dårlig :P

Hvor kjøper dere tøybleiene og hva slags merke er "best"?
Finnes mye...
Jeg er veldig glad i ullbuksene fra nøstebarn og disana iallefall. Sammen med de formsydde som nøstebarn selger så er de supre nattbleier som ikke lekker.

Lommebleier er jeg veldig fornøyd med alvababy.com, de har holdt bedre enn fuzzibunz feks, av sistnevnte har jeg flere bleier som er ødelagt i pul-trekket....

Thirsties er jeg også fornøyd med. Husker ikke hvor jeg kjøpte de, billigste nettbutikk trolig :-P

Har kjøpt litt bleier hos bæreglede i oslo, de har nettbutikk. Nå venter jeg pakke derfra men uten bleier, de selger annet nyttig stæsj også :-)

Back
Topp