Hjemreise?

På SUS får man bli 3 dager. Da skal det tas noen prøver av baby før man reiser hjem. Jeg reiste hjem tidligere etter sist fødsel, men måtte inn igjen for å ta disse prøvene.

På Ullevål kan man dra tidligst etter 6 timer, da må barnet ha blitt sjekket av barnelege. Også må man tilbake for alt mulig av prøver de nærmeste dagene... :-)

På de fleste steder kan man dra etter ca 6 timer om man ønsker det og alt er bra med mor og barn (etter legesjekk som nevnt over)

De fleste steder får man som førstegangs bli tre døgn, og som flergangs får man normalt bli to døgn. Ett døgn ekstra ved keisersnitt stort sett.

Så hvis du er førstegangs, har født normalt og dere begge er friske kan du bli på sykehuset i ca 6 timer og opp til 3 døgn. Men noen lokale variasjoner finnes antagelig rundt om i distriktene.

Jeg skal strake veien rett hjem :D Om alt er i orden med meg og baby selvfølgelig.

Jeg skal utnytte tiden på sykehuset godt og blir gjerne så lenge som mulig! Man blir tidsnok på "egenhånd"!
Ei venninne reiste hjem etter 10 timer, og hadde ikke vært lenge hjemme før hun svimte av og måtte tilbake til sykehuset! Da vil jeg heller være helt sikker før jeg drar hjem...

Jeg vil heller være på egenhånd, ennn i barselavd.helvete som jeg kaller det. Har hatt 2 forferdelige opphold der tidligere og det vil jeg ikke utsette hverken meg selv eller baby for igjen.
Men har man det fint på barsel, så er det jo bare flott å være der :) Har inntrykk av at de fleste har positive erfaringer.

Jeg vil heller være på egenhånd, ennn i barselavd.helvete som jeg kaller det. Har hatt 2 forferdelige opphold der tidligere og det vil jeg ikke utsette hverken meg selv eller baby for igjen.
Men har man det fint på barsel, så er det jo bare flott å være der :) Har inntrykk av at de fleste har positive erfaringer.
:o Jeg krysser fingrene for harde livet for at det blir ett ok opphold. Om ikke så stikker jeg så snart stingene er ok og frøet ammer :p

Her ble jeg en dag ekstra før jeg dro hjem med Jr selv om vi var friske og fine begge to - Dvs han kom natt til torsdag og vi dro hjem søndag.

Det vanligste var vist at de drar hjem etter 2 dager (førstegangs) men man kan i utgangspunktet bli til man føler seg klar til å dra.

Pakker bagen som sist denne gangen også - så ser jeg an ang formen om vi drar hjem med en gang eller avventer noen dager ❤️

Jeg fikk inntrykk av at man må mase seg til å reise hjem. Jeg hadde utskrivingssamtale på dag 3 på sykehuset. To dager senere, altså på dag 5 spurte jeg om jeg ikke skulle få reise hjem. Fikk da til svar at hvis jeg absolutt ville det så var det jo ingenting i veien for det. Alt så jo greit ut på samtalen. Da jeg var klar til å reise så kom hun jeg hadde spurt om å få reise og sa at siden det var søndag så ville de ikke skrive meg ut. De syns ikke det var så lurt siden butikkene var stengt. Så da ble det hjemreise på dag 6!! Tre dager etter utskrivingssamtale. Denne gangen kommer jeg til å være tøffere og si at vi vil hjem dersom ingenting tilsier at vi mååå være der. Stengte butikker er ingen hindring :p

Jeg fikk inntrykk av at man må mase seg til å reise hjem. Jeg hadde utskrivingssamtale på dag 3 på sykehuset. To dager senere, altså på dag 5 spurte jeg om jeg ikke skulle få reise hjem. Fikk da til svar at hvis jeg absolutt ville det så var det jo ingenting i veien for det. Alt så jo greit ut på samtalen. Da jeg var klar til å reise så kom hun jeg hadde spurt om å få reise og sa at siden det var søndag så ville de ikke skrive meg ut. De syns ikke det var så lurt siden butikkene var stengt. Så da ble det hjemreise på dag 6!! Tre dager etter utskrivingssamtale. Denne gangen kommer jeg til å være tøffere og si at vi vil hjem dersom ingenting tilsier at vi mååå være der. Stengte butikker er ingen hindring :p
Hahaha...godt der finnes søndagsåpne butikker:p Søndagsåpne apotek og om behovet blir megastort:)

Jeg vil tilbringe minst mulig tid på sykehuset, derfor blir det hjemmefødsel.

Men har inntrykk av at det er veldig ulikt hvor lenge mange blir. Også kommer det jo ann på kapasiteten. Er avdelinge halvtom og mor ønsker å bli en dag eller to enstra av ulike grunner får man jo det. Man får også reise hjem relativt raskt om mor og baby er friskt. Ser flere skriver 6 timer her, men vet også om de som har reist etter et par timer. Men det var flergangsfødende. De som reiser så tidlig må i såfall komme tilbake for å ta nyfødtscreaningen. Den skal vi også på sykehuset for å ta, selv om vi har tilbud om få tatt den hjemme.

Back
Topp