Dere som er gravide for første gang

Jeg er også førstegangs gravid! Det er så spennende! Merker jeg er trøttere enn vanlig, men ellers har det ikke helt gått opp for meg. Skal på første kontroll 30.05.
Reiser en uke til Spania i juni.. Er litt spent på om det, og redd for at jeg skal blir syk eller noe skal gå galt.

Har dere fortalt om graviditeten til noen ennå?
Vi har ikke fortalt ennå, men kjenner det er veldig vanskelig å holde seg for mamma og pappa!
 
Jeg er også trøttere enn vanlig...
Og i dag kjente jeg metallsmaken i munnen etter at jeg blødde litt i tannkjøttet. Det har jeg jo også lest om. Kjenner ikke så mye mens murringer, men litt stikking i lysken på begge sider.

Så det begynner sakte men sikkert gå opp for meg at noe er på gang nå.
Håper bare barnefaren også snart kan forsone seg med det
 
Jeg er også gravid for første gang. 5+3 i dag (herlighet, det føles rart å skrive det!)

Jeg sitter og føler på akkurat det samme som mange av dere, mangel på symptomer. Det eneste jeg har er svake mensmurringer. Det er vanskelig å innse at man virkelig er gravid når man ikke merker stort til det enda. Men jeg har googlet veldig mye (om alt innen graviditet) og funnet ut at alt er normalt! Alle kvinner opplever ulike symptomer i de ulike ukene.

Skal til jordmor på helsestasjonen om en uke. Gleder meg veldig til det. Det blir mye mer virkelig i løpet av det besøket antar jeg!

Når å gjelder hvor tidlig vi forteller om graviditeten til venner og familie klarer vi nesten ikke holde oss!
Min veldig gode venninne (som har vist om prøvingen, testing og alt annet) fikk vite det samme dag som vi fikk positiv test (4+0). Hun har nettopp født sin første sønn og har derfor nettopp vært gjennom alle bekymringene og gledene selv. Min søster skal få vite det om 2 dager! Hun kommer til å bli fra seg av glede, så det er bare morsomt å dele det tidlig med henne!
Kommende besteforeldre venter vi litt lenger med. Har ikke veldig godt forhold til mine foreldre, og det føles ikke naturlig å fortelle det enda.

Jeg synes det er veldig nyttig å lese om andres erfaringer og meninger på et slikt forum som dette! Takk for at dere deler!
 
Er gravid for første gang :) er både glad, spent og nervøs i ett! Går i en liten rosa lykkebobble fortiden :) googler alt av graviditet og kjenner etter alle typer symptomer :p kan bli litt paranoid av det, hehehe.. men det er litt gøy også da :) Har en del symptomer men klarer liksom ikke helt å tro det selv enda :p har vært til lege pga stoffskifte så blir fulgt opp en god del der, og har bestilt svangerskapskontroll 21.juni :D gleder meg! <3

Har selv lavt stoffskifte, så det er en av mine bekymringer.. Stemmer det at vi skal ha tettere oppfølging?? og Gratulerer selfølgelig <3
 
Jeg synes det er kjempespennende, vil bare rope ut til alle at jeg er gravid! Men er bare 6+5 enda.. Kvalmen kom forrige uke, og i dag spydde jeg for første gang, huff.. Og puppene kan jeg ikke ta på engang fordi de er så vonde! Men setter pris på hvert tegn likevel :D
 
Ååå jeg ønsker meg også kvalme :D :D
Alt er jo nytt og spennende. Jeg har allerede fortalt det til foreldrene mine og noen gode venninner. Jeg kommer til å gå alenegravid, så har nok behov for all den støtta jeg kan få underveis.
Jeg har også fortalt det på jobb, siden det ikke er så enkelt å erstatte meg når jeg går ut i permisjon

Forresten, syntes dette er en veldig fin tråd. Godt å høre fra flere førstegangsgravide
 
Har selv lavt stoffskifte, så det er en av mine bekymringer.. Stemmer det at vi skal ha tettere oppfølging?? og Gratulerer selfølgelig <3

Slik jeg har forstått det skal dosen økes 30% de første 4-5 ukene, og så er det blodprøver hver 4. Uke :) ellers mente legen at det ikke var noen annen type oppfølging :) jeg har litt stoffskifte som er på bærtur så jeg skal tilbake om 3 uker og ikke 4 :) hvordan blir du fulgt opp? :)
 
Jeg er også førstegangs, sniker fra desember. Er 10+4 i dag ^^ fant ut i uke 4 og da hadde jeg ordentlige "menssmerter" i 1-2 uker konstant også bør vi jo ikke ta smertestillende i svangerskapet så det var kjipt. Kvalmen kom i uke 5 og har bare blitt verre for hver uke (tror det var verst så langt i uke 8-9). Skjønner at dere vil ha symptomer hehe men be carefull what you wish for xD kvalmen er virkelig konstant og jeg er sykemeldt :/

kjenner igjen det dere sier om at man ikke kan tro det helt følte det også slik! Hehe men jeg dro på tul i uke 7+5 så DET pluss ukentlig info fra appen om babyen (har the bump) størrelse osv får meg til å "tro det" mer og mer hehe.

Vil tipse dere om å lese dere opp på sykehus rundt dere før første kontroll. Jeg bor i Oslo og ble bedt om å gi beskjed hvor jeg vil føde så hun kunne henvise meg med en gang. Og det er store forskjeller på sykehus; om far kan ligge over med dere (viktig for meg), smertelindring mm. Også skriv ned spørsmål i forkant av timen, jeg glemte å spørre om alt :p
 
Kjenner meg også veldig igjen i det dere skriver. Alt er veldig spennende, nytt og litt skummelt på en gang - blitt veldig obs på forandringer som skjer med kroppen..Er 6+1 i dag og uke 12 kan egentlig ikke komme fort nok så vi kan dele det med familie og venner. Selvom det allikevel er litt koselig at bare jeg og mannen vet
 
Jeg og er førstegangs. Kjenner meg veldig igjen i det dere skriver. Veldig glad, samtidig er det vanskelig å tro det er sant, rart og litt skummelt. Tatt flere tester for å være sikker. Er i dag 4+6 i følge terminkalkulator. Merker brystene er litt ømme, "murringer" i magen, mer trøtt enn ellers. Ellers er alt topp. Veldig fint å kunne lese andres oppleverler og erfaringer. Har bestilt time til TUL, da er jeg 8 uker på vei.. Kanskje det går mer opp for meg da...
 
Samme her. Legen ville ikke ta blodprøve tenkte å kjøpe ny digital test i morgen bare for å sjekke at den sier mer en 1-2 som den gjorde på lørdag.
Samme her , legen sier ikke nødvendig med blodprøve , skal på ul i slutten av Mnd. Så kjøpte i dag cb digital for å teste på nytt . En blir bekymret etter mye historie og vi er ivf så det har vært en lengere prosjekt .
Håper det går bra med oss :)
 
Her går alt fint takk. Kvalmen beg i går men. Må ta det som det kommer. Er bare utrolig takknemlig for lille frø. Hvordan går det der? Når har du termin?
Hvis jeg har regnet riktig er jeg 6+1 i dag, og termin 10 januar.
Jeg begynte også såvidt å kjenne kvalme i går til morgen, men i dag har jeg ikke kjent noe igjen.... derimot så kjenner jeg stikking og strekking i livmor bedre igjen i dag. Heldigvis :)
 
Hvis jeg har regnet riktig er jeg 6+1 i dag, og termin 10 januar.
Jeg begynte også såvidt å kjenne kvalme i går til morgen, men i dag har jeg ikke kjent noe igjen.... derimot så kjenner jeg stikking og strekking i livmor bedre igjen i dag. Heldigvis :)
En uke etter deg jeg da. Termin 17 januar ifølge terminkalkulator. Veldig spennende tid fremover. Krysser alt jeg kan for at lille frø har det bra. Kjenner litt stikkinger innimellom jeg og, så gir det seg litt.
 
Første gang for meg også. Kjennes veldig rart, og vet ikke om jeg egentlig føler meg noe annerledes. Eller om jeg tør å kjenne etter.

Vi har 5 år som prøver bak oss. To mislykka prøverør. Og nå.. I starten på det tredje forsøket, avbrytet vi forsøket fordi testen var positiv. Eller, TestenE. For det har blitt noen, ettersom jeg ikke helt våger å tro at det er sant.
 
Jeg kjenner meg også veldig igjen! Førstegangsgravid.
Testet positivt i går, er 4+3. Jeg er veldig redd for alt som kan gå galt men prøver å tenke på alt som kan gå veldig bra :)
Merker en del ubehag, veldig vond rygg- det har jeg hatt i ca 13 dager og er svimmel med litt høyere puls og hjertebank på morgenen.
Men litt godt å kjenne på vondter, da vet jeg liksom at det skjer noe inni der ☺️❤️
 
Godt d ikke e bære mæ som leite etter symptoma!
Kjennte hint av kvalme og ømme brysta idet æ testa positivt, men kvalmen ga sæ me en gang æ bynte å læs om spontanaborta :/

D e utruli ka den hjernen kan tulle me en!

Nu vente æ bære på at torsdagens lægetime skal kom, sån at æ kan få bekrefta igjen at d skjer ting inni dær :p
 
Jeg er også førstegangs gravid! Det er så spennende! Merker jeg er trøttere enn vanlig, men ellers har det ikke helt gått opp for meg. Skal på første kontroll 30.05.
Reiser en uke til Spania i juni.. Er litt spent på om det, og redd for at jeg skal blir syk eller noe skal gå galt.

Har dere fortalt om graviditeten til noen ennå?
Vi har ikke fortalt ennå, men kjenner det er veldig vanskelig å holde seg for mamma og pappa!


Jeg er 7+0 og vi har nå begynt å fortelle til folk. Vi så et fint bankende hjerte på tidlig ultralyd, så da regner vi med alt kommer til å gå br og det er ok å fortelle det. Jeg gleder meg masse til alle vet det, det er så slitsomt å skjule det for folk... Og alle blir så glade når vi fortelle det, selv om det er helt uplanlagt og passer egentlig ikke så veldig bra... (jeg er fortsatt student og blir ikke ferdig med mitt 6års lange studieløp neste år allikevel....) Nå er vi veldig glade for at det har blitt som det har blitt! :-D
 
Så gøy å se at det ikke bare er meg som ikke synes det er så lett å tro på at man faktisk er gravid. Tenker å ringe å bestille første legetime på onsdag. Men hva skjer egentlig på denne første timen?
Lurer også på å bestille TUL etter uke 7. Hva synes dere som har vært på dette?
Er 5+2 i dag :)
 
Back
Topp