Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
To svar: 1. Jeg kritiserer ikke trådstarters handling (jeg berømmer den!), jeg kritiserer kun begrenset empati; dvs sette en gruppes behov over en annen.Jeg støtter deg tante Bassa. Fint gjort av deg, og jeg skjønner godt at u ble frustrert.
Til deg som sitter og diskuterer i mot og legger ord i munnen på ts. Hva er det du holder på med? Jeg forstår ut fra handlingene dine at du er opptatt av å gjøre verden til et bedre sted. Men blir verden til et bedre sted av å kritisere andre som har samme intensjoner? Skulle du kritisere, så måtte det jo ha vært de som ikke gjør noe.
Det må være lov å ha flere tanker i hodet på en gang. Det er klart man har lov å være bekymret for sine landsmenn. Det betyr ikke at man ikke er bekymret for nyankomne. Når man begynner å angripe hverandre, og legge ord i munnen på hverandre, så vinner jo terroristene. Det er sånn som splitter samfunnet!
To svar: 1. Jeg kritiserer ikke trådstarters handling (jeg berømmer den!), jeg kritiserer kun begrenset empati; dvs sette en gruppes behov over en annen.
2. Å si at terrortistene vinner, er vel å dra det litt langt...skaper splittelse i samfunnet?? Hva mener du? Jeg som norsk med norske forferdre som har såkalt "bygd landet"... Hvordan skal det jeg skriver kunne skape splittelse? Hvis det ikke er fordi jeg ikke anses som etnisk norsk nok da, det måtte isåfall være derfor..I såfall skjønner jeg hvorfor trådstarter mener at jeg synes vondt om nordmenn, og du synes det har noe med holdninger mot innvandrere (terrorister) å gjøre. I såfall; point proven;-)
To svar: 1. Jeg kritiserer ikke trådstarters handling (jeg berømmer den!), jeg kritiserer kun begrenset empati; dvs sette en gruppes behov over en annen.
2. Å si at terrortistene vinner, er vel å dra det litt langt...skaper splittelse i samfunnet?? Hva mener du? Jeg som norsk med norske forferdre som har såkalt "bygd landet"... Hvordan skal det jeg skriver kunne skape splittelse? Hvis det ikke er fordi jeg ikke anses som etnisk norsk nok da, det måtte isåfall være derfor..I såfall skjønner jeg hvorfor trådstarter mener at jeg synes vondt om nordmenn, og du synes det har noe med holdninger mot innvandrere (terrorister) å gjøre. I såfall; point proven;-)
Så fint gjort av deg.Den lille tingen kan ha betydd veldig mye for denne gamle mannen.
Ellers enig med deg at det er trist at mange eldre mennesker knapt har råd til å leve.
jeg prøver ikke å framstille andre, bare poengterte ditt innlegg som det eneste. Hvem andre tenker du på? KEn nordmann kan da fint skape splittelse selv om personen er etisk norsk. Jeg bryr meg ikke om hvor du er fra, men du prøver å fremstille meg og andre at vi har begrenset empati fordi jeg mener de eldre i Norge fortjener så mye mer. Du skaper en debatt av en debatt som ikke er der, du prøver også å si at jeg og andre som mener at eldre mennesker i Norge fortjener så mye mer egentlig ikke bryr oss om andre grupper i samfunnet som innvandrere.
Du klarer å gjøre en slik tråd som dette til å handle om innvandring og dårlig holdninger hos oss nordmenn.
Og du kan fint være norsk å gjøre dette, spiller ingen rolle om du er halvt norsk eller heller helt norsk.
Ser ikke hvorfor du drar opp dette i diskusjonen?
Å skape en splittelse i ett samfunn er nettopp det terrorister ønsker, og det er jo nettopp det du gjør i denne tråden. De gruppene du ønsker å hjelpe, får ikke hjelp på den måten.
1. Begrenset empati= fokus på at en gruppe har fortrinnpå hjelp over en annen gruppe, især de som er nærmest en selv, selv om andre mer perifere kan ha større hjelpebehov.1. Hvordan vil du definere begrenset empati?
"If you can’t feed a hundred people, then feed just one." Mother Theresa
Godhet skjer i det små! Du kan ikke hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen. Kritiser de som mangler empati, ikke de som faktisk tydelig viser at de har det.
Du har et alvorlig problem om du mener at fordi et menneske gjør en god ting mot et annet, så skal det bety at dette mennesket ikke ønsker andre mennesker godt. Å lage en innvandrerdebatt ut av at ts synes synd i et annet menneske er jo
galskap.
2: jeg mener at det blir skapt splittelse når folk i et samfunn begynner å kritisere hverandre, istede for å jobbe sammen mot et felles mål. Når du kritiserer et annet menneskets såkalte "begrensede empati", hva nå enn det uttrykket betyr, i stede for å heie frem alle tegn på godhet i samfunnet.
Fint at du gjør det, men skrev ikke du at du var en student? Hvordan har du råd?jeg prøver ikke å framstille andre, bare poengterte ditt innlegg som det eneste. Hvem andre tenker du på? K
1. Begrenset empati= fokus på at en gruppe har fortrinnpå hjelp over en annen gruppe, især de som er nærmest en selv, selv om andre mer perifere kan ha større hjelpebehov.
2. Skjønte ikke helt det med splittelse. Jeg gjør gode gjerninger hver dag. I går vippset jeg 600 kr til en ukjent enslig mor som ikke hadde råd til 17 mai for barnet sitt. Idag har jeg handlet inn 17 mai mat til fattighuset, før jeg møtte en fattig mor for å overlevere den nye bunaden jeg hadde kjøpt til hennes barn. Et argument i en tråd på babyverden har neppe den helt store effekten. Jeg holder uansett på min argumentasjon; nemlig at ja, noen eldre, inkl min mor, lever på minstepensjon. Så klart burde den være høyere! Ingen er uenige i det!! Men det ekstreme fokuset på eldre akkurat nå, tror jeg neppe kommer av et plutselig behov for å hjelpe, men heller et behov for å gi til noen nære, så en kan forsvare seg med at en har jo empati. Og slik sett slippe å hjelpe andre, mer perifere. Du må gjerne være uenig, det er din rett. Dette er ikke så mye ment til trådstarter , heller mer generell i denne sammenheng . Hold terrorisme og splittelse unna. Hva har det med saken å gjøre?
Jeg er student og jobber fulltid. Igjen; kritiserer ikke den gode gjerningen!Fint at du gjør det, men skrev ikke du at du var en student? Hvordan har du råd?
Men syntes du har kritisert TS, fordi hun skrev at hun hjalp en eldre mann. Merkelig ..
Syntes det er en god gjerning å gjøre.
Å hjelpe noen litt her og der er veldig fint![]()