Tips til hvordan bli kurert for fobier?

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
Har i alle år hatt skikkelig fobi mot veps. Hjernen blir helt blank, jeg løper. Ser skikkelig teit ut, men verste er at jeg merker eldste begynner å bli "smitta". Finnes det noen måte, som ikke innebærer ekstrem eksponering, som kan hjelpe? Trenger gjerne ikke bli helt kurert, men hadde vært fint å ikke få panikk, men klare å holde meg noenlunde rolig. Er så upraktisk når de kommer inn og, og jeg er alene hjemme med ungene...
Kan legge til at jeg har blitt stukket én gang i mitt liv (3 år siden), og vet at det ikke gjør ekstremt vondt. De er bare så vanvittig ekle og onde. Humler og bier går fint så lenge de ikke er i min kvadratmeter.

Hypnose? Om du har tro på sånn? :)

Foreslår også hypnose, vet om flere som har gjort det med godt resultat

Hvis du tenker at kroppen reagerer slik fordi den er i selvforsvar, så er det iallefall en start. Hypnose kan også virke, ja =)

Hypnose ja. Aldri prøvd, og vet ingen som har prøvd heller. :O kan kanskje undersøke om det finnes noe slikt i nærheten her.

For meg hjelper kunnskap! Ufarliggjøre det så godt det går?

Face your fears. Det verste som skjer er å bli stukket - og som du sier så er det ikke så vondt. Da er det bare å jobbe mot trangen til å løpe og holde seg rolig. Det er også mye større sjanse for å bli stukket om du løper og slår etter den.

Hvordan ville du forklart ungene at det ikke er farlig?

Jeg har irrasjonell frykt for frosker (så ille at jeg begynner å gråte om jeg KJØRER forbi en), og da jeg jobbet i barnehage måtte jeg jo bare forholde meg til dem da ungene så noen da vi gikk turer i nærområdet.
Så da forklarte jeg ungene at jeg ikke var så glad i frosker, så jeg ville ikke holde dem, men jeg kunne se på dem på avstand og forklare ungene hvis de lurte på noe. Funka fint når jeg var sammen med ungene, men er fortsatt livredd hvis jeg er alene! Jeg kan ikke gå forbi et sted jeg har sett en frosk hoppe en gang, for jeg blir så redd.

Forklarte en venninne en gang at jeg egentlig er så redd at jeg vil besvime, men da ramler jeg jo ned på bakken så frosken kan hoppe på meg så jeg tør ikke å besvime heller.

Hvordan ville du forklart ungene at det ikke er farlig?

Jeg har irrasjonell frykt for frosker (så ille at jeg begynner å gråte om jeg KJØRER forbi en), og da jeg jobbet i barnehage måtte jeg jo bare forholde meg til dem da ungene så noen da vi gikk turer i nærområdet.
Så da forklarte jeg ungene at jeg ikke var så glad i frosker, så jeg ville ikke holde dem, men jeg kunne se på dem på avstand og forklare ungene hvis de lurte på noe. Funka fint når jeg var sammen med ungene, men er fortsatt livredd hvis jeg er alene! Jeg kan ikke gå forbi et sted jeg har sett en frosk hoppe en gang, for jeg blir så redd.

Forklarte en venninne en gang at jeg egentlig er så redd at jeg vil besvime, men da ramler jeg jo ned på bakken så frosken kan hoppe på meg så jeg tør ikke å besvime heller.
Takk for at du delte! Kan virkelig ikke være lett når man er så redd, må si jeg er imponert over at du takla det da du jobbet i bhg. Skjedde mer enn én gang at jeg løp ut på lageret når det kom veps inn i butikken jeg jobba. Flaut. Pleide å skylle på at jeg var kjempeallergisk, bare så jeg skulle ha en grunn til å flykte. :p
Eldste her er jo så stor at hun vet hva en fobi er. Håper bare ikke jeg utvikler en fobi hos henne og. Ødelegger jo hele sommeren!

Takk for at du delte! Kan virkelig ikke være lett når man er så redd, må si jeg er imponert over at du takla det da du jobbet i bhg. Skjedde mer enn én gang at jeg løp ut på lageret når det kom veps inn i butikken jeg jobba. Flaut. Pleide å skylle på at jeg var kjempeallergisk, bare så jeg skulle ha en grunn til å flykte. :p
Eldste her er jo så stor at hun vet hva en fobi er. Håper bare ikke jeg utvikler en fobi hos henne og. Ødelegger jo hele sommeren!

Jeg er allergisk mot veps, så jeg kan ikke være redd rundt dem :P
Men du kan jo forklare eldste at det er en fobi, og at du vet at de ikke er farlige og slikt, men at du ikke kan noe for at du er redd. Så kan du jo(hvis du er komfortabel med det)foreslå at dere "passer på hverandre" rundt vepsen og hjelpe hverandre med å slippe den ut når den kommer inn?

Jeg har blitt mye bedre av å ha unger... Er jeg alene med dem og en veps kommer inn må jeg jo bare få den ut. Det skjedde sist uke.

Babyen bar jeg ned på soverommet og lukket døren, trygghet. Femåringen kom akkurat inn, ble sendt på soverommet for å passe babyen. Sjuåringen kom, og han ville hjelpe meg.

Mannen har lært meg å fange dem med sånn liten støvsuger, sånn mini uten ledning som man bare holder i hånden.

Sammen klarte jeg og guttungen å lokalisere den og fange den. Kluet er å ha støvsugeren på helt til man kommer ut

Der la jeg den fra meg og gikk inn og låste døra og sendte melding til mannen om at den lå der og ventet på ham.

Hypnose ja. Aldri prøvd, og vet ingen som har prøvd heller. :O kan kanskje undersøke om det finnes noe slikt i nærheten her.
Jeg fikk hypnose for en del år tilbake. Funket fjell faktisk! :-)

Tusen takk for svar, alle!
Da har jeg planen klar. Jeg skal kjøpe meg en håndholdt støvsuger, få mannen til å spike opp max mekkeren og undersøke mulighetene for hypnose her i området. Tenk så deilig det hadde vært med en skrekkfri sommer!

Back
Topp