Rørende lesing på morningen
virkelig snilt gjort!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Har selv gjort det samme som deg mange ganger. Bare ikke gjør det til enda en debatt om at "våre egne" ikke får nok. Selv om du ikke direkte skriver det, er jeg så spy lei av de tusenvis av innleggene som insinuerer det.I dag når jeg var på butikken, så var det en eldre mann foran meg i køen.
Jeg skjønte fort at denne mannen hadde lite med penger, for hver vare damen slo inn spurte han om pris.
Etterhvert fant han ut at han hadde ikke råd til alt så de "dyre" FirstPrice pølsene måtte bli lagt til side.
Jeg hadde nå begynt å følge med litt, for jeg fikk så vondt av at mannen måtte snu slik på kronene. Her handler vi inn til pinse, vi skal grille og det er krise om vi ikke rekker polet i pinsen skal vi kose oss. Mens mange ikke har råd til en pakke FirstPrice pølser engangKontrastene er store i lille Norge!
Jeg kjøpte pølsene til han, og ønsket han en god pinse. Skulle så gjerne gitt han de kontantene jeg hadde i lommeboken også. Var for redd for å fornærme mannen og nå sitter her jeg hjemme å angrer på at jeg ikke gjorde detTenk at de eldre som har gjort landet vårt så bra, har så lite utbetalt at de ikke har råd til mat engang. Det er skammelig det
![]()
Har selv gjort det samme som deg mange ganger. Bare ikke gjør det til enda en debatt om at "våre egne" ikke får nok. Selv om du ikke direkte skriver det, er jeg så spy lei av de tusenvis av innleggene som insinuerer det.
Jeg er bare halvt "etnisk" norsk, men født og oppvokst hos min norske mor. Jeg kjøper ulltøy til uteliggere , varm drikke og mat. Jeg handler for den ensomme dama i oppgangen. Jeg betaler for den fattige mannen i køen, og jeg har kjørt 6 turer med full bil fra vestkanten i Oslo til fattighuset for at loppemarkedsrester skal komme fattige til gode. Jeg bruker stipendet mitt til å kjøpe nye klær til unge mødres fattige barn, og jeg bidrar ukentlig på "hjelp oss å hjelpe". Jeg reiser meg på trikk, og tilbyr meg å bære for gamle mennesker.
Jeg har også stått en time og observert hvor dypt folks engasjement egentlig stikker. På 1 time gikk 100 nordmenn forbi uteliggere uten å gi dem så mye som et blikk. Jeg er glad for at folk prøver å gjøre noe, men når " bygde landet-argumentasjonen" dras fram, blir jeg rasende. Nok en gang skal snillhet begrenses til "våre egne," og vi skal lære våre barn at det er kun en begrenset del av befolkningen som er verdt hjelp!
Når det er sagt, gjorde du noe bra! Men jeg vil utfordre alle som leser dette til å gjøre noe bra for alle, og gi slipp på det begrensede fokuset om at kun noen skal ha hjelp. Min bestefar var i motstandsbevegelsen, og bidro i stor grad, men det hindrer meg ikke i å ha en holdning om at alle skal få hjelp- "bygd landet" eller ikke.
De eldre du snakker om er mine besteforeldre også, ikke glem det;-)Så vi nordmenn har ikke lov til å mene at våre egne burde bli behandlet bedre, for vi har flyktninger som kommer til landet. Det at flyktninger kommer hit er jo fordi vi er ett bra land å bo i, ett land i fred. Hvorfor er vi det? Hvorfor har vi en stat som tar i mot flyktninger og gir de tak over hode og mat i magen. Fordi vi har en tidligere generasjon som jobbet for at vi skulle ha denne velferdstaten vi har i landet vårt. Vi hadde ikke det for bare 60 år siden. Så jeg beklager at jeg er takknemlig for den jobben som har gjort, og jeg er sint for at de eldre må leve slik frem til de ikke er mer lenger på jorden vår
Flott at du hjelper andre, gjør det jeg også. Tror de aller fleste i Norge gjør det, synd at du ser på nordmenn slik du gjør. For det er ett enormt frivillig engasjement i flyktningsituasjonen i landet vårt, det er mange frivillig i forskjellig organisasjoner som hjelper vanskeligstilte familier. Nordmenn er flinke til å både gi og hjelpe andre i en vanskelig situasjon, vi donerer flere milioner i året til veldedighet, men ja mange går forbi tiggere på gaten. Det gjør jeg selv fordi det er mye organisert tigging, jeg kjøper heller ett blad av narkomaner enn å gi tiggere penger. Jeg har ikke laget ett innlegg for å diskutere våre egne, men ja vi bør også ta vare på våre egne også. Ha litt respekt for de eldre som har lagd ett så flott land der du kan hjelpe andre, der andre kan komme til oss å få ett bedre liv og vi lever i fred, der vi har velferdstaten som plukker deg opp når du faller utenfor arbeidslivet osv.
Trist at du tolket mitt innlegg slik, men jeg var lei meg i går av at eldre mennesker må leve slik i landet vårt.
Stå på med ditt arbeid, men ikke legg meninger på andre som man ikke har.
De eldre du snakker om er mine besteforeldre også, ikke glem det;-)
Skjønner ikke helt hvorfor du spør meg om det er slik at "vi nordmenn" ikke får lov å mene.og skriver at jeg har et vist syn på nordmenn. Er jeg ikke "vi nordmenn" jeg da?
Skjønner innlegget ditt, men beklager, som mange andre bærer det desverre preg av at en gruppe er viktigere å hjelpe enn andre. Jeg støtter ikke slik begrenset empati. Moren min er selv minstepensjonist etter et langt arbeidsliv, det kunne liksågodt ha vært hun du møtte. Bra at du hjelper, bare husk å ikke rangere hvem som har førsterett på hjelp.
Enig i at noen få eldre har det ille. Men synes det argumentet får det til å høres ut som det gjelder alle eldre. De fleste eldre i Norge eier eget hus og bil, mange har råd til å bo halve året i Spania, de hjelper barn og barnebarn med huskjøp og de har i det store og hele det veldig godt. Et fåtall, deriblant min mor, er minstepensjonister. De lever på et skammelig minimum, men det er likevel nok til å leve et anstendig liv. Moren min har det minste av det minste. Hun klarer likevel å betjene et leilighetslån, har vært i London 3 ganger de siste to årene, kjøper seg klær når hun trenger, og har varmmat og mat i kjøleskapet hver dag. Siden moren min har den minste satsen og klarer alt dette, vil jeg anta at dersom en ikke har nok penger til middag, kan det handle om en forvirret, glemsom eldre, eller en som feilprioriterer. Det er uansett kjempetrist, og kanskje trenger han hjelp til å prioritere av en hjelpeinstans. Så jeg skjønner at folk reagerer på det. MEN i disse tider hvor fordommer vokser, må en desverre veie sine ord for ikke å øke dem (fordommene).Da synes jeg du skal starte din egen tråd om dette, og ikke legge dine meninger på meg.
Denne tråden handlet om at jeg synes de gamle i dette landet har det forferdelig og at de fortjener mye bedre, ikke om flyktninger, tiggere, narkomaner og alenemødre.
Jeg klarer fint å holde flere tanker i hode samtidig, at jeg synes en gruppe mennesker ikke har det bra så betyr ikke det at jeg ikke kan hjelpe en annen gruppe samtidig.
Enig i at noen få eldre har det ille. Men synes det argumentet får det til å høres ut som det gjelder alle eldre. De fleste eldre i Norge eier eget hus og bil, mange har råd til å bo halve året i Spania, de hjelper barn og barnebarn med huskjøp og de har i det store og hele det veldig godt. Et fåtall, deriblant min mor, er minstepensjonister. De lever på et skammelig minimum, men det er likevel nok til å leve et anstendig liv. Moren min har det minste av det minste. Hun klarer likevel å betjene et leilighetslån, har vært i London 3 ganger de siste to årene, kjøper seg klær når hun trenger, og har varmmat og mat i kjøleskapet hver dag. Siden moren min har den minste satsen og klarer alt dette, vil jeg anta at dersom en ikke har nok penger til middag, kan det handle om en forvirret, glemsom eldre, eller en som feilprioriterer. Det er uansett kjempetrist, og kanskje trenger han hjelp til å prioritere av en hjelpeinstans. Så jeg skjønner at folk reagerer på det. MEN i disse tider hvor fordommer vokser, må en desverre veie sine ord for ikke å øke dem (fordommene).
I motsatte fall må man tåle å bli motsagt, selv om det er i ens egen tråd...!
Om du ikke kjenner noen eldre med hus og bil, lurer jeg på hvor du bor? Jeg bor i Oslo indre øst, en av de fattigste på landsmålestokk, og bare i blokka her bor det 3 eldre. Samtlige eier sin egen leilighet; den eldste er 92. Har et stort nettverk av venner, og veldig mange av disse har besteforeldre. De fleste bor i hus eller eiet leilighet.Den som lager fordommer her er du og det er du som har fordommer her og ikke jeg.
Nei man skal ikke tåle å få slike innlegg der man blir tillagt meninger man ikke har. Jeg kjenner forresten ingen eldre med hus i Spania og kan betjene lån. Jeg kjenner eldre som får ett bleieskift om dagen og ikke får mat som ser ut som mat.
Kanskje du skal begynne å se på dine egne fordommer får du forteller andre hva man skal føle, tenke og hjelpe.
Man blir ikke akkurat fristet til å hjelpe andre mennesker som sliter når du spyr ut slike holdninger som dette, vi må selv få lov til å hjelpe de personene vi ønsker. Dette er ikke noe du kan bestemme for andre enn deg selv! Og tror dine innlegg har helt motsatt effekt enn det du faktisk ønsker.
Lag din egen tråd om hvor forferdelig landet vårt er for alle som kommer hit!! Du får helt sikkert de svarene du ønsket der uten å legge dine meninger over på andre. For jeg er ikke den du beskriver og jeg blir direkte provosert! Tenk å vri en tråd som handler om eldre mennesker om til at jeg har fordommer mot innvandrere i landet vårt, håper du selv ser hvor dumt det er..
Skrev jeg lag tråd om hvor ille nordmenn er? Nei lag enn tråd om hvor forferdelig alle de gruppene har det som du ønsker vi hjelper mye mer enn de eldre. Du får helt sikkert svar der og kanskje du til og med vil gjøre så noen ønsker å hjelpe disse gruppene, slik du legger frem dine innlegg i denne tråden har en helt motsatt effekt vil jeg troOm du ikke kjenner noen eldre med hus og bil, lurer jeg på hvor du bor? Jeg bor i Oslo indre øst, en av de fattigste på landsmålestokk, og bare i blokka her bor det 3 eldre. Samtlige eier sin egen leilighet; den eldste er 92. Har et stort nettverk av venner, og veldig mange av disse har besteforeldre. De fleste bor i hus eller eiet leilighet.
Du snakker om at jeg legger ord i din munn.. Så skriver du at jeg skal lage egen tråd om hvor ille nordmenn er? Hvor kom den fra? Jo, jeg tror jeg vet.. Du trenger forøvrig ikke svare på det.
So be itSkrev jeg lag tråd om hvor ille nordmenn er? Nei lag enn tråd om hvor forferdelig alle de gruppene har det som du ønsker vi hjelper mye mer enn de eldre. Du får helt sikkert svar der og kanskje du til og med vil gjøre så noen ønsker å hjelpe disse gruppene, slik du legger frem dine innlegg i denne tråden har en helt motsatt effekt vil jeg tro![]()
Det var flott gjortHer har jeg og barna hatt som tradisjon og ta turen oppom sykehjemmet hver jul og delt ut pepperkaker til de som sitter der. Dessverre er det mange som sitter alene fordi de ikke har familie eller blir "glemt" av familien sin. Jeg er helt enig med deg at de eldre skulle hatt mye mer enn det de har. De har kjempet for landet og bygget det opp. Hadde besteforeldrene mine levd ville jeg vært ofte hos de, for ingen fortjener og bli glemt.
Skulle bare ønske mann kunne gjort mer. Tenker på denne stakkars mannen som må gå hele pinse og 17 mai uten penger. Nå er det jo bare helligdager frem til onsdag, det er lenge på en pakke pølse![]()
Men er den mannen norsk? Hvor gammel er han? Jeg ser hver dag unge ikke norske menn fra byggebransjen som kjøper billig cola, billige pølser, billige chips og sigaretter.
Det er faktisk biligere å kjøpe f. eks. laksekoteletter fra fryseren osv.
Aha. Han behøver ikke å være fattig. Og det er svært lite sannsynlig at han ikke har penger til pølser. Men med alderen blir man grisk, man har penger, men har problemer å bruke de, på samme måte som å kaste eller gi bort ting som er helt unødvendige, man bare samler de opp og det hopper seg hjemme som søppel.Dette var nok ingen fra bygge bransjen nei, det var en eldre mann på 80-90 år.
Mange kjøper billig produkter, ikke noe problem med det. Men mannen måtte legge til sides billig produktene fordi han ikke hadde penger til de![]()
Aha. Han behøver ikke å være fattig. Og det er svært lite sannsynlig at han ikke har penger til pølser. Men med alderen blir man grisk, man har penger, men har problemer å bruke de, på samme måte som å kaste eller gi bort ting som er helt unødvendige, man bare samler de opp og det hopper seg hjemme som søppel.