Økologisk mat

Nei er ikke veldig opptatt av det! Men noen ganger kjøper jeg økologisk... Vil at det skal være rene produkter jeg gir til lillemann, uten masse e stoffer og tilsatt diverse ting.. Men må ikke være økologisk..

Er mer opptatt av at ikke maten skal være proppfull av salt og sukker;)

Last edited:
Det finnes ingen bevis for at økologisk mat er helsebringende. Betaler ikke ekstra for slikt.

Det finnes ingen bevis for at økologisk mat er helsebringende. Betaler ikke ekstra for slikt.

Ikke sunnere, men det brukes ikke de samme kjemiske stoffene produkter fra vanlig jordbruk har. For eksempel har aprikoser i butikk svovel som ikke er gunstig for kroppen, men økologiske er uten.

Ikke sunnere, men det brukes ikke de samme kjemiske stoffene produkter fra vanlig jordbruk har. For eksempel har aprikoser i butikk svovel som ikke er gunstig for kroppen, men økologiske er uten.
Promper søtere uten svovel. Hahaha

Uten konserveringsstoffer rotner mere mat og avlingene blir mindre. Da blir det mindre mat å fordele i verden

Promper søtere uten svovel. Hahaha

Uten konserveringsstoffer rotner mere mat og avlingene blir mindre. Da blir det mindre mat å fordele i verden

Vi har et overdrevent forbruk og kaster tonnevis med mat allerede. Dessuten er ikke alle disse stoffene bra for oss.

Kjøper stort sett økologisk :) Opptatt av at mat skal ha så lite tilsetningsstoffer som mulig.

Økologisk mat er ikke "bevist som sunnere", men hvis man leser litt om hvor syke mange av bøndene blir av alle sprøytestoffene, spesielt i USA og u-land, så er det ganske store grunner for å støtte et landbruk som er mer naturlig.

Nei.

Vi har et overdrevent forbruk og kaster tonnevis med mat allerede. Dessuten er ikke alle disse stoffene bra for oss.
Kaster vi mindre mat er det bra for miljøet.
Økologisk mat er mindre produksjon. Da blir det mere å fordele, også på de som har lite.
Derfor kan ikke økologisk mat settes opp mot forbruk.

Selvsagt synd om bonden blir syk av sprøytemidler osv. Mere HMS kan kanske hjelpe der.

Kaster vi mindre mat er det bra for miljøet.
Økologisk mat er mindre produksjon. Da blir det mere å fordele, også på de som har lite.
Derfor kan ikke økologisk mat settes opp mot forbruk.

Selvsagt synd om bonden blir syk av sprøytemidler osv. Mere HMS kan kanske hjelpe der.

Hvor har du det fra? At det gir mindre produksjon?

http://forskning.no/meninger/kronikk/2012/08/fakta-ikke-myter-om-okologisk-landbruk

Her står det også at sprøytemidlene tar livet av bier og humler, noe som hemmer matproduksjonen.

Uansett, det skader ikke å kjøpe økologisk som variasjon. :)

Jeg skulle gjerne kjøpt mer økologisk mat. Det varierer litt, men kjøper mest tørrmat, krydder og hermetisk økologisk. Handler frukt og grønt når prisen er ok. Sjelden jeg kjøper kjøtt, pga dårlig utvalg.

Vi kjøper 98% økologisk, men er nesten bare det de selger i butikken her da.

Back
Topp