Miste i uke 20+0 pga av vannavgang

Happy_Geo

Andre møte med forumet
Hei alle sammen,
Nå er det min tur å skrive her. Etter mange uke med håp.. er det slutt. Rett før jul mistet jeg min kjære gutt. Jeg begynte å blø cirka uke før (19+2), men jeg hadde blø før i uke 7(for nesten 3 uke) og i uke 16(for en uke). jeg lurer på hvordan kan man ha vannavgang men ikke føler det. Jeg var innlagt på sykehus for observasjon og i samme dag som jeg kom hjem begynte sammentrekningen.
Seinere på kveld alt var ferdig. Jeg er førsteganggravid. Nå er jeg livredd. Prøver å forstå hva har skjedd. Nå leser jeg på forskjellige forum at hvis vann har gått en gang er det stør sjanser å gjenta seg. Hvordan kan man forebygge vannavgang? har dere noen tips eller gode opplevelser.
Jeg har lyst å bli gravid igjen, men vi har bestemt oss å vente til vi får svar fra obduksjon. Vet dere hvor lang tid det tar (jeg er fra Bergen). For meg er det vanskelig å forstå siden ultralyden fra uke 17+0 var helt Ok.
 
Jeg mistet også i uke 20 pga vannavgang. Hos meg hadde morkaken løsnet og sluttet å fungere ordentlig så det kom ikke nytt fostervann etterhvert. Det er forferdelig å miste, og det er kjempeskummelt å nå være gravid igjen, men nå er jeg kommet til uke 9 uten noe blødning eller smerter (sist hadde jeg også blødning i uke 7,8 pg 9 og igjen i uke 16.). Jeg fikk beskjed om at det er en veeeeeldig liten sjangs for at det sjer igjen, heldigvis. Vi ventet i seks uker til alle prøvesvar kom tilbake før vi prøvde igjen. Så får vi også mye mer oppfølging denne gangen, noe som er veldig betryggende :)
Det er fryktelig vondt å miste, og det kommer til å være jævlig en stund fremover, men det blir bedre <3
 
Tusen takk for tilbakemelding :) det hjelper å høre at sjanser å gjenta seg er lite.
Akkurat nå føler jeg veldig forvirret. Noen dager er jeg positiv, men andre dager er jeg helt negativ og klarer ikke å se meg mamma :(.

Gratulerer med nytt svangerskap :)
 
Tusen takk for tilbakemelding :) det hjelper å høre at sjanser å gjenta seg er lite.
Akkurat nå føler jeg veldig forvirret. Noen dager er jeg positiv, men andre dager er jeg helt negativ og klarer ikke å se meg mamma :(.

Gratulerer med nytt svangerskap :)
Heldigvis er det så godt som ingen sjangs for gjentagelse så lenge du ikke har noen infeksjon eller lignende :) sjønner godt hvordan du har det, her er det fire måneder siden englegutten vår ble født, og det er fortsatt veldig vanskelig. MEN, hverdagen fortsetter og vi har jo en ny baby på vei som vi også tenker mye på. Mange anbefaler å vente så man får sørge ferdig før man blir gravid igjen, men for oss har det gitt oss nytt håp <3 ta tiden til hjelp, det blir aldri helt bra men man lerer seg å leve videre etterhvert :)
 
Sender dere begge mange klemmer. Mistet vår englejente etter pprom/tidlig vannavgang i 2013. Trolig grunnet infeksjon, men fant ingen. Det finnes de som opplever gjentatt prom, men da det gjerne livmorhalsen som har sviktet. Har fått et barn etterpå og fikk god oppfølging i et psykisk tungt svangerskap. Savner fortsatt vår lille jente og tenker på henne hver dag. I tiden etterpå var alt svart og sorgen tung å bære. Etterhvert ble dagene grå før jeg kunne se fargene igjen og glede meg over ting. Først nå etter to og et halv år kan jeg føle meg glad igjen. Sorgen er der enda, men det går lengre mellom hver gang, selv om sorgen nå kan komme mer uventet.
Lett og også utvikle ptsd, siden man har vært igjennom et stort traume. Det finnes sider på facebook ift pprom. En for de som har mistet, og en for de som har fått eller forsøker å få barn etter å ha opplevd pprom.
 
Hei ☺ jeg mistet pga tidlig vannavgang i uke 20. Jeg er nå gravid igjen, og får god oppfølging. De fant ikke grunn til at vannet gikk hos meg. Jeg har tatt infeksjonsprøver og bakterieprøver i uke 14 og 16 denne gangen, og er også sykemeldt for å ta det rolig nå som jeg er akkurat rundt den tiden jeg mistet. Det er psykisk tungt å være gravid nå, og jeg gleder meg veldig til jeg er så langt at babyen klarer seg utenfor magen. Anbefaler deg å se på denne nettsiden:http://www.inkan.se/pprom/
 
Last edited:
Tusen takk for informasjon. Denne nettsiden er veldig god. Gratulerer med ny svangerskap ! Nå er jeg litt med rolig. Har dere hørt noe om at vitamin C hjelper mot pprom? Jeg har lest begge deler at det forebygger og at det kan føre til en SA. Min lege visste ingen ting.
 
Hei, nå er jeg klar for å begynne med min første ivf.

Fikk beskjed nå fra legen fra Hausken at jeg har kort livmorhalsen ( kanskje grunnen at jeg mistet) og noen hormon utfordringer for meg a bli gravid. Vi har prøvd over ett år første gang.

Min spørsmål er - hvis jeg bli gravid vil jeg få ekstra oppfølging og medisiner fra starten for å unngå at dette skjer enn gang til.
 
Hei, nå er jeg klar for å begynne med min første ivf.

Fikk beskjed nå fra legen fra Hausken at jeg har kort livmorhalsen ( kanskje grunnen at jeg mistet) og noen hormon utfordringer for meg a bli gravid. Vi har prøvd over ett år første gang.

Min spørsmål er - hvis jeg bli gravid vil jeg få ekstra oppfølging og medisiner fra starten for å unngå at dette skjer enn gang til.

Jeg tror rett og slett at dette med hvor tett oppfølging du får er veldig forskjellig fra lege til lege. Jeg har fått veldig god oppfølging i dette svangerskapet. Jeg tror det viktigste er at du spør om oppfølging, for det er ikke alle som tilbyr det. Lykke til!! :)
 
Back
Topp