Igangsettelse

N, mamma til 2 og til en engel

Flørter med forumet
jeg er nå godt over termin og fått time på sykehus til vurdeering/igangsettelse på mamdag som kommer. Lurer veldig på hva som skjer da. Vil jeg bli satt i gang dn dagen eller vil det avventes ut fra det de finner ut?

Noen som vet?

Jeg har ingen erfaring selv, men kjenner andre som har vært på slik vurdering. Vurdering av veien videre avhenger både av hva de finner ut ved undersøkelse av deg, men også trykket på fødeavdelingen. Hvis det er veldig mange som føder kan de vente litt med igangsettelse til det passer bedre, om alt er bra med mor og inni magen. Lykke til! :) (Og så er det helt sikkert forskjeller fra sykehus til sykehus).

De pleier å sjekke om du er moden. Er du ikke moden og ingen åpning setter de inn en ballong. Så får du modningsgele eller tabletter etterpå. Er du moden og litt åpning kan de ta vannet:). Spennende:). Lykke til:)

Hvis det er første overtidskontroll gjør de en vurdering av modning og din og babys tilstand. Hvis alt er fint kan du gå lenger, men hvis de har kapasitet og mor veldig gjerne vil hender det at de starter igangsetting selv om alt ser fint ut. Aktiv igangsetting skal skje senest dag 11 etter termin mener jeg.. Jeg hadde termin 2.mai sist og var på sykehuset for overtidskontroll 8 dager over termin (10.mai), var helt umoden og alt var fint med meg og baby, de tilbød igangsetting men jeg ville heller vente og gi kroppen en sjangse til å starte av seg selv. Så kom tilbake 11 dager over termin (13.mai) og ble lagt inn for igangsetting, ballong først og så noen kurer med modningspiller før de fikk til å ta vannet. Babyen ble til slutt født 14 dager over termin.

jeg er nå godt over termin og fått time på sykehus til vurdeering/igangsettelse på mamdag som kommer. Lurer veldig på hva som skjer da. Vil jeg bli satt i gang dn dagen eller vil det avventes ut fra det de finner ut?

Noen som vet?
Var på vurderingsmøte i uke 36 pga veldig dårlig astma. Først snakket vi litt om min tilstand, før vi gikk over til å ta ultralyd av babyen, sjekke modenhet+++ Etterpå diskuterte vi hva jeg syns var best og hva legen syns var best. Vi ble enige om at det mest forsvarlige var å vente en uke. Fikk da velge dag(etter 37+0) og tidspunkt på dagen for igangsetting.

Hvis jeg var deg, så ville jeg tatt med fødebagen opp. Det kan godt hende de ser at det beste er om du settes igang den dagen og da er det jo greit å slippe å kjøre hjem igjen.

Takk for svar, da har jeg fått vite litt mer.

Jeg hadde termin nå den 2.mai, så er 41+3 når jeg jeg har timen. En uke over termin. Bøir dpennende å se hva som skjer og ikke minst om noe skjer de nste dagene. Håper på at ting skal starte av seg selv, da jeg har fortsått det slik at fødselen ofte blir tøffere ved igangsetting.

Fødebagen ligger nok i bilen den dagen og så får samboer hente den om Jeg får beskjed om at jeg blir satt i gang den dagen. Ellers så ble det sagt på ordinær ultralyd at siste dato for i gangsetying var 13.mai.

Krysser fortsatt fingrene for at noe skjer i helga, da lillefrøkns er på helgebesøk hos besteforeldre nå. Vært veldig kjekt å få ting overstått og slippe å tenke på hvor hun skal være når noe skjer.

Ha en fin helg

Jeg hadde termin nå den 2.mai, så er 41+3 når jeg jeg har timen. En uke over termin. Bøir dpennende å se hva som skjer og ikke minst om noe skjer de nste dagene. Håper på at ting skal starte av seg selv, da jeg har fortsått det slik at fødselen ofte blir tøffere ved igangsetting.

Fødebagen ligger nok i bilen den dagen og så får samboer hente den om Jeg får beskjed om at jeg blir satt i gang den dagen. Ellers så ble det sagt på ordinær ultralyd at siste dato for i gangsetying var 13.mai.

Krysser fortsatt fingrene for at noe skjer i helga, da lillefrøkns er på helgebesøk hos besteforeldre nå. Vært veldig kjekt å få ting overstått og slippe å tenke på hvor hun skal være når noe skjer.

Ha en fin helg
Krysser fingrene for at ting starter av seg selv for deg. Absolutt best uten igangsetting syns jeg iallefall:)

De pleier å sjekke om du er moden. Er du ikke moden og ingen åpning setter de inn en ballong. Så får du modningsgele eller tabletter etterpå. Er du moden og litt åpning kan de ta vannet:). Spennende:). Lykke til:)
Er sikkert forskjell i fra plass til plass, men søsteren min var ikke moden og begynte med modningspiller og da ikke det gikk ble det forsøkt å sette inn ballong. Noe som ifølge en jordmor jeg snakket med ikke hadde noen nytte hvis det ikke er modent og åpning. Jeg skal bli satt igang med ballong hvis ikke det skjer naturlig før bestemt dato. Det er den eneste metoden jeg kan bruke siden jeg har hatt ks med første, så hvis jeg ikke er moden så vil det bare gjøre unødvendig vondt fikk jeg høre, og det var søsteren min et eksempel på. Hun endte med ks.

Er sikkert forskjell i fra plass til plass, men søsteren min var ikke moden og begynte med modningspiller og da ikke det gikk ble det forsøkt å sette inn ballong. Noe som ifølge en jordmor jeg snakket med ikke hadde noen nytte hvis det ikke er modent og åpning. Jeg skal bli satt igang med ballong hvis ikke det skjer naturlig før bestemt dato. Det er den eneste metoden jeg kan bruke siden jeg har hatt ks med første, så hvis jeg ikke er moden så vil det bare gjøre unødvendig vondt fikk jeg høre, og det var søsteren min et eksempel på. Hun endte med ks.
Ja, det er så klart forskjellig fra sykehus til sykehus:). Men de jeg har hørt fra sier det sånn..

Ha en fin helg

Da blir det akkurat likt som med meg :) termin 2., overtidskontroll 10. og igangsetting senest 13. Absoltt smart å ha med bagen. Det kan være at de ser at det vil være bra å starte fødselen, og det kan være at de har kapasitet og lar deg bestemme selv om du fint kan gå enda lenger. Masse lykke til med det nært forestående :)

Satser på at ting ordner seg selv, enda litt helg igjen
Regner med at jeg blir satt i gang mandag om ikke noe skjer da jeg går på blodfortynnende. Gått på det hele svangerskapet og skal også fortsette etter fødsel. Var så uheldig at jeg fikk blodpropp i lysken noen dager etter forrige fødsel. Har ikke den arvelige faktoren, men risikoen er størst nå etter det jeg har forstått.

Lykke til alle dere som har tatt seg tiden til å svare på mine spørsmål. Fått svar på det jeg lurte på

Satser på at ting ordner seg selv, enda litt helg igjen
Regner med at jeg blir satt i gang mandag om ikke noe skjer da jeg går på blodfortynnende. Gått på det hele svangerskapet og skal også fortsette etter fødsel. Var så uheldig at jeg fikk blodpropp i lysken noen dager etter forrige fødsel. Har ikke den arvelige faktoren, men risikoen er størst nå etter det jeg har forstått.

Lykke til alle dere som har tatt seg tiden til å svare på mine spørsmål. Fått svar på det jeg lurte på
Du må ha masse lykke til, uansett om det starter av seg selv eller om du blir satt i gang. Snart er du nybakt mamma igjen! :D

Da har e vært inne til sjekk og alt er ok med den lille i magen. Veks og trives, mye aktivitet. Ikke satt i gang i dag da de mene det vil starte av seg selv i løpet av kveld og eller natt. Var ganske så moden og de ble overraska over hvor mye. Har vist fire cm åpning allerede. Kjenner at det verke mer i ryggen etter sjekken, selv om jeg ikke har direkte rier enda så kjenner jeg at noe skjer. Fikk ny time onsdag, men de regnet ikke med at jeg fikk bruk for den

Da har e vært inne til sjekk og alt er ok med den lille i magen. Veks og trives, mye aktivitet. Ikke satt i gang i dag da de mene det vil starte av seg selv i løpet av kveld og eller natt. Var ganske så moden og de ble overraska over hvor mye. Har vist fire cm åpning allerede. Kjenner at det verke mer i ryggen etter sjekken, selv om jeg ikke har direkte rier enda så kjenner jeg at noe skjer. Fikk ny time onsdag, men de regnet ikke med at jeg fikk bruk for den
Så spennende:). Masse lykke til❤️

Lykke til! :)

Back
Topp