Bekledning i vogn?

guestxy

Glad i forumet
Januarlykke 2016
Finnes det noen tabell/oversikt over hva babyene blr ha på seg av klær/dyne/pose i vognen i forhold til temperatur ute?
Synes det er så vanskelig å vurdere hva som er for mye og hva som er forlite :P spesielt når mange rundt kommenterer at jeg enten har for lite eller for masse på lillemor :)

tror egentlig at du må føle deg frem litt selv på akkurat dette :) nå vet jeg ikke hvor gammel din er men når de ikke er nyfødt lenger fikk jeg en liten pekepinn på hva ville du hatt på selv om du skulle vært ute (da selvfølgelig uten bevegelse slik det blir for baby i vogn) så er jo noen varme og andre kalde av seg så er vanskelig det der :p

Det beste tipset jeg kan gi seg er å kjenne i nakken til jenta Di. Barna er så forskjellige. Mi for eksempel er utrolig varm av seg, så hun ligger i ullundertøy og tynn ullue i vårpose nå. Det er ca 15 grader ute, 22 i vogna hennes. I går hadde hun på seg ulldress i tillegg fordi det var kald vind, men hun var klissvåt av svette etterpå. Posen er ikke tykk. I vinterposen sin lå hun kun i ullundertøy da det var 0-5 grader og fortsatt var hun utrolig svett. Du kjenner di jente best, så ikke hør på velmente råd. Om hun er klam i nakken, er hun for varmt kledd, om hun er kald har du på for lite. Da kan du jo ha på et teppe og huske til neste gang at hun bør ha et ekstra lag. :)

Her må du nok prøve deg frem. Feks, Mini her er utrolig varm av seg og svetter og blir klam veldig fort. Selv når de var 7minus i vinter ble vinterpose for varmt - han var klissvåt første gangen jeg prøvde den:( andre barn bruker ull innerst og flere lag selv om sommeren så barn er forskjellige, akkurat som vi voksne :)

Haha nei
Alle unger er forskjellig så du må kjenne på de når du tar de opp. Bak i nakken, på ryggen og hodet skal de ikke være klamme og de skal være varme på fingre og tær.

Æsj da, hadde vært greit med en veileder med ca, også såklart må en jo se an med kald /varm baby. Min er relativt varm av seg så i dag var det bambusklær tynn ulldress, bambus lue og et lett teppe. Det var passe :)
Hadde en som påstod at barnet ikke var varmt selvom hun svettet, de ble ikke varme visst :/ tror jeg som regel klarer å treffe rett, men er jo vanskelig når alle rundt klager på at det er for mye/lite.. :-p

Bare husk at det er farligere å bli for varm enn å fryse litt, og kjenn etter ofte. Svetter hun så er det nok for varmt. Ull regulerer bedre enn bomull.

Jeg er en frysepinn selv, og må virkelig tenke meg om når jeg kler på jenta, hun er lik faren sin og varm som en bakerovn. Hadde jeg kledd henne likt som meg selv så hadde hun smelta.

Blås i hva andre sier, du må kjenne etter og vurdere selv. Jeg har følt meg dust noen ganger på barseltreff når andre barn har to lag ull og dunpose mens mi bare har på seg inneklær og en lett jakke, men så stor forskjell er det altså på barn.

Jeg tok nettopp ut ullposen, plutselig ble det sommer her ;-) Da temperaturen gikk over 15 grader gikk jeg over til dyne, og nå kommer jeg til å bruke dyne fremover og heller kle mer på om nødvendig. To lag mellom 10-15 grader, ekstra jakke/genser mellom 15-18 grader og er det over 22 tar jeg nok vekk dyna også og erstatter den med et tynt teppe.

Æsj da, hadde vært greit med en veileder med ca, også såklart må en jo se an med kald /varm baby. Min er relativt varm av seg så i dag var det bambusklær tynn ulldress, bambus lue og et lett teppe. Det var passe :)
Hadde en som påstod at barnet ikke var varmt selvom hun svettet, de ble ikke varme visst :/ tror jeg som regel klarer å treffe rett, men er jo vanskelig når alle rundt klager på at det er for mye/lite.. :-p
Be vedkommende kjenne på babyen om hun er i tvil ;)

I dag var vi ute i kun inneklær. Det var 20 grader. I det siste har vi hatt lue og innetøy under vognteppet, med vogntrekket over når det blåser. Ta på hun det du tror hun trenger, følg med og kle heller av, og ikke hør på velmenende ord fra andre. Du kjenner din baby best ;)

Babyer blir like lett overopphetet som nedkjølt! De klarer ikke kontrollere kroppstemperaturen like lett som oss :) i dag var Helga ute i inneklær. Faktisk en liten stund fikk hun ha bare ben, og body + kjole ;)

Babyer blir like lett overopphetet som nedkjølt! De klarer ikke kontrollere kroppstemperaturen like lett som oss :) i dag var Helga ute i inneklær. Faktisk en liten stund fikk hun ha bare ben, og body + kjole ;)

Å så herlig!
I dag ble det body, strømpebukse og sparkebukse + lett ulllue, det virket som at var bra for henne :) var trekk da, så hendene ble litt kalde etter å ha spist på dem, men da var det bare å ta vottene på :) men hun var hverken kald eller varm i nakken, akkurat passe synes jeg :)

Haha nei
Alle unger er forskjellig så du må kjenne på de når du tar de opp. Bak i nakken, på ryggen og hodet skal de ikke være klamme og de skal være varme på fingre og tær.

Du kan ikke faktisk ikke vurdere den generelle kroppstemperaturen på fingre og tær siden blodgjennomstrømningen er for dårlig når de er så små. De fleste er kalde på hender selv med polvotter på. Nakke og mage er det mest sikre for å vite om de er for varm eller ikke.

Du kan ikke faktisk ikke vurdere den generelle kroppstemperaturen på fingre og tær siden blodgjennomstrømningen er for dårlig når de er så små. De fleste er kalde på hender selv med polvotter på. Nakke og mage er det mest sikre for å vite om de er for varm eller ikke.

Mamma er helt ekstrem på det der! Altså de skal ikke være for kalde på hendene og føttene, men det skal litt til å få de varme også! Da blir det fort litt i meste laget for den lille kroppen. Nå skal de sies at tulla mi ofte er varm på hender og føtter, og passe varm ellers. Men det er ofte det er motsatt også..

Hvis du leser hele innlegget så ser du at jeg skriver det. Men det er viktig at ungene ikke er kalde på fingre og tær selv og det kan de fort være selv om de er varme på overkroppen fordi det er de første stedene de blir kalde. Man skal jo ikke bare sjekke at de ikke er for varme, men også at de ikke er for kalde:

Mamma er helt ekstrem på det der! Altså de skal ikke være for kalde på hendene og føttene, men det skal litt til å få de varme også! Da blir det fort litt i meste laget for den lille kroppen. Nå skal de sies at tulla mi ofte er varm på hender og føtter, og passe varm ellers. Men det er ofte det er motsatt også..
Har noe med hvordan man kler på. Er de kalde på fingrene så tar man på tynne klorevotter istedenfor en tykkere pose som varmer hele kroppen.

Hvis du leser hele innlegget så ser du at jeg skriver det. Men det er viktig at ungene ikke er kalde på fingre og tær selv og det kan de fort være selv om de er varme på overkroppen fordi det er de første stedene de blir kalde. Man skal jo ikke bare sjekke at de ikke er for varme, men også at de ikke er for kalde:

Ja jeg ser at du skriver det og, jeg mener bare at til tider blir det nærmest meningsløst å skulle basere seg på temperaturen på hender og føtter. Har ei veninne med tre barn hvor alle sammen var iskalde på hendene uavhengig av mengde og type klær, til og med innendørs.
Som du selv har skrevet tidligere må man ta hensyn til hver enkelt siden de alle er forskjellig. Begge mine er veldig varme av seg og kan nesten ikke ha på seg tynne votter midt på vinteren engang uten å svette de ut, og det uavhengig av påkledning. De kunne bare ikke ha noe på hendene..

Eneste jeg mente er at noen vil uansett være kalde på hendene og føttene selv om kroppstemperaturen er helt fint, og noen får ikke opp temperaturen noe godt på hender og føtter fordi blodsirkulasjonen ikke er optimal enda.

Hehe, ja det skal ikke være lett. Har hatt et annet problem da mine alltid har vært passelig varm på hender og føtter. Og det er at de er generelt veldig varm og kan ikke bruke så mye klær. Jenta mi har komt til å blitt overopphetet om jeg skulle kle hu etter været(ikke like ille nu lenger, men som baby var hu helt ekstrem), og mormora mi klagde alltid på at jeg kledde hu for lite.
Mammaen min hadde det samme problemet med meg som baby, da jeg var en veldig varm baby. Fikk kritikk fra helsesøstre om at hu kledde meg for dårlig, helt til hu ba de om å kjenne på meg. Da sa de ikke noe mere :P

Ja jeg ser at du skriver det og, jeg mener bare at til tider blir det nærmest meningsløst å skulle basere seg på temperaturen på hender og føtter. Har ei veninne med tre barn hvor alle sammen var iskalde på hendene uavhengig av mengde og type klær, til og med innendørs.
Som du selv har skrevet tidligere må man ta hensyn til hver enkelt siden de alle er forskjellig. Begge mine er veldig varme av seg og kan nesten ikke ha på seg tynne votter midt på vinteren engang uten å svette de ut, og det uavhengig av påkledning. De kunne bare ikke ha noe på hendene..

Eneste jeg mente er at noen vil uansett være kalde på hendene og føttene selv om kroppstemperaturen er helt fint, og noen får ikke opp temperaturen noe godt på hender og føtter fordi blodsirkulasjonen ikke er optimal enda.
Har aldri sagt man skal basere det på temp der alene. Men om ungen lett blir kald på hender og føtter så kler man jo selvfølgelig på der. Er selv lett kaldt på ben og hender, og har unger som er det.

Back
Topp