Gravid uke 6 - ut å fly

Bkno3511282

Første møte med forumet
Hei! Nå er jeg litt desperat her, fant akkurat ut at jeg er gravid i uke 6. Jeg ble gravid i Oktober i fjor også, og da mistet jeg i 6 uke etter en flytur til New York hvor jeg løp maraton. Nå kan det være flere grunner til at jeg mistet: den lange flyturen, at jeg løp maraton, en kombinasjon av de to eller så hadde det skjedd uansett. Umulig å vite. Men, i morgen tidlig skal jeg til USA med jobben og jeg er livredd for at jeg skal miste igjen, er jo i uke 6 nå også. Fant en artikkel på nettet hvor det stod at man frarådet kvinner som hadde spontanabortert tidligere å fly, spesielt i første trimester. Noen som har noen erfaringer rundt dette? Hadde det vært en ferie hadde jeg droppet det, men siden det er med jobben føler jeg visse forpliktelser. What to do?

Jeg fløy hjem ifra Asia når jeg var gravid, ble gravid der så måtte hjem og mistet ikke. Jeg er ikke lege så jeg vett ikke...

Det skal være trygt å fly i utgangspunktet, så lenge du ikke har noen underliggende sykdommer. Jeg har flydd flere ganger i dette svangerskapet, både i 1, 2 og 3 trimester, uten problem. Riktignok bare korte flyturer, men lell.

De fleste spontanaborter har med utviklingen av embryoet/fosteret å gjøre og sjeldnere påvirkninger utenfra ifølge alle steder jeg har lest ihvertfall :)

Akupunktøren jeg gikk til sa at å fly tilsvarer å være 2500 meter over havet. Slike store høyder er ikke anbefalt hvis man er redd for å miste.

Men: Hvis du har en sterk viking i magen, går det nok bra uansett.

Hvis du er litt opp i åra og tenker at det kan bli vanskelig å bli gravid igjen, kan det jo være lurt å si du er syk og bli hjemme....

Følg magefølelsen og prioriter hensyn til spiren i magen fremfor hensyn til jobb fremover, er mitt råd

Kanskje du kan diskutere det med legen din? Jeg hadde syntes det var lettere å si nei til å reise med jobben hvis legen frarådet det :)