Gravid uke 6 - ut å fly

Bkno3511282

Første møte med forumet
Hei! Nå er jeg litt desperat her, fant akkurat ut at jeg er gravid i uke 6. Jeg ble gravid i Oktober i fjor også, og da mistet jeg i 6 uke etter en flytur til New York hvor jeg løp maraton. Nå kan det være flere grunner til at jeg mistet: den lange flyturen, at jeg løp maraton, en kombinasjon av de to eller så hadde det skjedd uansett. Umulig å vite. Men, i morgen tidlig skal jeg til USA med jobben og jeg er livredd for at jeg skal miste igjen, er jo i uke 6 nå også. Fant en artikkel på nettet hvor det stod at man frarådet kvinner som hadde spontanabortert tidligere å fly, spesielt i første trimester. Noen som har noen erfaringer rundt dette? Hadde det vært en ferie hadde jeg droppet det, men siden det er med jobben føler jeg visse forpliktelser. What to do?

Jeg fløy hjem ifra Asia når jeg var gravid, ble gravid der så måtte hjem og mistet ikke. Jeg er ikke lege så jeg vett ikke...

Det skal være trygt å fly i utgangspunktet, så lenge du ikke har noen underliggende sykdommer. Jeg har flydd flere ganger i dette svangerskapet, både i 1, 2 og 3 trimester, uten problem. Riktignok bare korte flyturer, men lell.

De fleste spontanaborter har med utviklingen av embryoet/fosteret å gjøre og sjeldnere påvirkninger utenfra ifølge alle steder jeg har lest ihvertfall :)

Akupunktøren jeg gikk til sa at å fly tilsvarer å være 2500 meter over havet. Slike store høyder er ikke anbefalt hvis man er redd for å miste.

Men: Hvis du har en sterk viking i magen, går det nok bra uansett.

Hvis du er litt opp i åra og tenker at det kan bli vanskelig å bli gravid igjen, kan det jo være lurt å si du er syk og bli hjemme....

Følg magefølelsen og prioriter hensyn til spiren i magen fremfor hensyn til jobb fremover, er mitt råd

Kanskje du kan diskutere det med legen din? Jeg hadde syntes det var lettere å si nei til å reise med jobben hvis legen frarådet det :)

Jeg pendlet og reiste med fly minst ro ganger i uka hele svangerskapet med snuppa. Legen viste det og nevnte aldri at det kunne ha noe risiko med seg...

Jeg har hørt at man nå er mer skeptisk til det pga trykkforskjellene - mtp spontanabort i første trimester. Men har ikke klart å finne ut mer. Ville hørt med jordmor/spesialistlege siden det er snakk om en ganske lang flytur.

Hvordan vet du at det hadde noe med flyturen å gjøre? Kan man ikke løpe når man er gravid?

Jeg vet ikke om det er grunnen men jeg tenker det at hvis du flyr er det greit å bevege på deg så du har god blodsirkulasjon. Jeg reiste på den tiden gikk helt fint

I utgangspunktet så kan man fly helt fra til en mnd før termin.
Husk støttestrømper :)

Jeg reiste med fly når jeg var ca like langt på vei som deg. Visste ikke at det var farlig? Men gikk bra med lille, han ligger i dette øyeblikk og sover i armene mine:Heartred

Oi, nå kjente jeg at jeg ble stresset... Fløy nå i helgen, bare innenlands, men trykkforskjellen er jo den samme uavhengig av selve lengden å flyturen... Men jeg satte inn 2 embryo i Tsjekkia, og fløy jo hjem igjen etter dette.. Er nå 6+0

Dette hjelper deg sikkert ikke, men jeg flydde til Kreta i uke 9 og hjem igjen i uke 10 å det gikk veldig fint :-) Jeg drakk masse vann og var mye oppe å gikk i flyet under turen. :-)

Det er ikke farlig å fly, og jeg var frem og tilbake til Asia i påsken. Jeg føder i neste uke.

Mister du hadde du mistet uansett.

Ingenting å være redd for. Flyvertinner kan jobbe inntil 10-14 svangerskapsuke.
Så da vil jeg tro du er trygg.

Ingenting å være redd for. Flyvertinner kan jobbe inntil 10-14 svangerskapsuke.
Så da vil jeg tro du er trygg.
Signerer denne, i utgangspunktet er det ikke farlig å fly mens du er gravid, men pga økt fare for blodpropp når man er gravid, bør du drikke mye og reise deg opp og gå med jevne mellomrom. Selv fløy jeg til USA i andre trimester siste, det gikk helt fint. Reiste også en del kortere turer senere også, det gikk bra det også :) (grunnen til at flyselskapene ikke vil ha deg ombord den siste måneden før termin er for å unngå fødsel i lufta siden man jo ikke kan vite på forhånd hvem som kommer til å føde før termin).

I utgangspunktet så kan man fly helt fra til en mnd før termin.
Husk støttestrømper :)
Trenger man støttestrømper så tidlig i svangerskapet?

Back
Topp