Hvis du kunne fått svar på hva som helst, hva lurer du på?

TheaKlingenberg

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg lager en podcast om det å være foreldre, om både de fine, hyggelige og tidvis fantastiske sidene ved det, men også det som er vanskelig og noen ganger ganske irriterende. Jeg inviterer eksperter for å svare på folks spørsmål, derfor:

Hva tenker dere er gode teamer? Hva lurer dere på?

Så langt har jeg laget en episode om søvn (om mangelen på søvn), en om trass (hvordan løse konflikter), en om seksualitet (hvordan snakke om sex med barn), om besteforeldre (hvor mye kan man forvente?) og en om kolikk (etter tips fra en av dere).

Podcasten heter Foreldrerådet og legges ut av babyverden.no hver mandag (samt ligger på iTunes, som de fleste andre podcaster), og jeg vil gjerne ha innspill til sendingene, kan dere hjelpe meg?

Kom gjerne med innspill her, ingen spørsmål er for rare, ingen temaer er for smale!

:) Thea
 
Ja!! Jeg har tenkt på det, det er et kjempegodt innspill. Hva kunne temaet vært? "Hvordan bygge selvtillitt"? "Barn og kjønsroller"? Dette er et skikkelig viktig tema synes jeg. Hvor gammel er datteren din? Er det noen konkrete spørsmål/situasjoner du kunne tenke seg at jeg stilte en ekspert?

Tusen takk for innpill, Kaffedama!

:) Thea.
 
Helt enig i denne, har ei jente selv, så dette er veldig viktig for meg!

Kult! Hvilke utfordringer tenker dere at dere vil ha innspill på? Hvor gammel er din datter nå? Er det noen ting som allerede har dukket opp? Jeg har en venninne med en datter på fem som bekymrer seg litt, etter at datteren kom hjem fra barnehagen og fortalte at hun synes lårene sine er tjukke (!!!!!). Hun er fem!!! Hvordan skal man håndtere dette? Dette er definitivt et tema jeg kan lage en episode på. Kom gjerne med flere tanker rundt det hvis dere vil!

:) Takk!!! Jeg visste det var en god idé å forhøre meg med folk her inne :)
 
Jeg tenker på selvtillit hos barn uavhengig av kjønn. Hvordan bygge den opp uten at det blir for mye?

Har selv en gutt med dårlig selvtillit mye på grunn av voksne han har hatt rundt seg på skolen tidligere og på grunn av lese og skrivevansker. Hvordan jobber man opp igjen den selvtilliten?

Så tenker jeg også at et viktig tema er innvirkningen voksne har på barn. Forstår voksne, da både foreldre og ansatte i Bhg og skole, hvor stor innvirkning de har på barn? Hvilken makt de faktisk sitter med?

Nå har gutten min kommer på ny skole med voksne som ser han og er der for han. Helt annen gutt!
Skummelt at ansatte i skole kan "ødelegge" et barn på den måten som de gjorde på den gamle skolen hans.
 
Kult! Hvilke utfordringer tenker dere at dere vil ha innspill på? Hvor gammel er din datter nå? Er det noen ting som allerede har dukket opp? Jeg har en venninne med en datter på fem som bekymrer seg litt, etter at datteren kom hjem fra barnehagen og fortalte at hun synes lårene sine er tjukke (!!!!!). Hun er fem!!! Hvordan skal man håndtere dette? Dette er definitivt et tema jeg kan lage en episode på. Kom gjerne med flere tanker rundt det hvis dere vil!

:) Takk!!! Jeg visste det var en god idé å forhøre meg med folk her inne :)

Såpass ja ! hun er bare 1,5 år. men her vil det aldri være fokus på hva som spises eller vekt. (vi følger jo med, og spiser sunt osv, men uten att det skal bemerkes for barnet) noe annet vet jeg desverre ikke, så ønsker innspill fra andre :)
 
Ja, det er utrolig hvor mye voksne har å si, både den ene og den andre veien. Jeg tenker faktisk ganske ofte på det selv, hvis jeg føler at jeg har blitt for sinna på sønnen min, eller har vært sliten og litt sur en dag, jeg blir livredd for at jeg kan påvirke ham negativt på sikt (og så googler jeg "dårlig mor" og er stusslig, før jeg tar meg sammen og bestemmer meg for å ikke bli så sinna neste gang, sukk.)

Kanskje en episode kunne handlet om nettop det; Hvor mye opvirker vi egentlig barna våre? Og herunder ta med andre voksnes rundt barna?

Og så en episode om selvtillit. For kan de få for mye av det, de ungene? Jeg hører jo av og til folk si at "unger nå til dags får applaus uansett"? Stemmer det? Og hva er god selvtiliit? Skjønner dere hva jeg mener?

Supre forlag!! Takk!! :)
 
Hvordan vet man at man selv har mer rett enn "ekspertene"?
Tenker da på når man for eksempel får et råd eller oppfordring på helsestasjonen, mens man selv ikke er helt enig (eller syns at vedkommende som gir rådet er HELT på bærtur), hvordan kan man vite hvem som har rett? Og hvor mye skal man egentlig stole på disse ekspertene? De har jo tross alt lang utdannelse, og kan jo barn i teorien.
 
Såpass ja ! hun er bare 1,5 år. men her vil det aldri være fokus på hva som spises eller vekt. (vi følger jo med, og spiser sunt osv, men uten att det skal bemerkes for barnet) noe annet vet jeg desverre ikke, så ønsker innspill fra andre :)

Det er jo en hel verden der ute som på et eller annet tidspunkt kommer til å nå ungene våre, så jo bedre rustet de er til å tåle all verdens retusjerte bilder og skjønnhetstyrranni, jo bedre er det. Kunne en episode for eksempel handlet om selvtillit generelt, hva kan man gjøre for å ruste barna sine best mulig? Og så eventuelt en episode spesifikt om større barn og utfordringer i forhold til tenårene og selvtillit?

Så bra å høre at dere jobber med fokus på å ikke ha fokus :) når det gjelder mat. Jeg gjør det samme her, tror det er det beste.

:)
 
Hvordan vet man at man selv har mer rett enn "ekspertene"?
Tenker da på når man for eksempel får et råd eller oppfordring på helsestasjonen, mens man selv ikke er helt enig (eller syns at vedkommende som gir rådet er HELT på bærtur), hvordan kan man vite hvem som har rett? Og hvor mye skal man egentlig stole på disse ekspertene? De har jo tross alt lang utdannelse, og kan jo barn i teorien.

JA!!! Det er jo egentlig et gjennomgangstema, jeg synes selv det var vanskelig da jeg for eksempel ammet (noe dere kommer til å få høre når jeg etterhvert inviterer Gro Nylander i studio), for hvor går grensen mellom velmenende råd fra eksperter og din egen magefølelse?

Jeg husker at helsesøster sa til meg at jeg måtte "stole på meg selv", men jeg var så trøtt og sliten at jeg ikke var i nærheten av å vite hva "magefølelsen" min var.

Jeg tenker at jeg gjennomgående i alle episodene skal stille meg litt kritisk til det de forteller, dere får gjerne komme med tilbakemeldinger på sendingene, gjerne kritikk også, for jeg vil gjerne bli bedre :) Og hvis dere hører en episode på et tema, hvor dere har flere spørsmål, så er det bare å sende meg dem, jeg kan alltids lage et program til om det samme, så lenge jeg har andre spørsmål.

:)
 
Akkurat nå ville jeg spurt når får jeg mensen tilbake???? Hvorfor er den enda borte??

Lyst på ny :p
 
Kunne amming vært et tema? Det er jo veldig i vinden om dagen å diskutere disse puppa :)
 
Back
Topp