Brekker seg av biter i maten.

Frozen

Forelsket i forumet
Har en gutt som straks er 11 mnd som brekker seg så fort det er biter i maten, uansett hva det er.
Prøver jevnlig å gi middag med biter eller brødskive, men han brekker seg hver gang. Går som regel greit med litt biter av banan, men det er det eneste.
Er det noen som har vært i samme situasjon eller har noen råd om hva vi kan gjøre?

Har vært i samme situasjon ja. Minstemann måtte jeg nærmest fullamme fram til han var 1 år. Nektet spise vanlig mat og brakk seg av så og si alt. Han var heldigvis tjukk og go og vokste veldig fint på bare melken min. Løsningen ble vel egentlig en kombinasjon av flere ting: Barnehagestart, slutt på nattamming(1 år:D), lot han få spise selv/grise med maten, smaksette maten mer og at han begynte på astmamedisin. Han har vært tett i brystet siden han ble født og legenes teori er at han mest sannsynlig syns det var ubehagelig med vanlig mat fordi han hadde dårlig pust. Nå er han et lite matvrak på 20 mnd og fortærer så og si alt. Har fortsatt med å la han spise selv ellers blir det bare grining:P

Mulig dette ikke var til hjelp, men håper iallefall at du finner ut av det:)

Spiser han finmost middag?

Min eldste likte middaglass til han ble så stor at det kom klumper i dem, fra ti mnd var de uaktuelle, han spiste de fra åtte mnd om vi moste dem litt. Men han spiste da "vanlig mat" da. Altså om jeg lagde mat og ikke blandet sammen men lot det være små biter og han fikk spise selv

Har han tenner?

Min spiste bare finmos, grøt og mme til han var langt over året! Brakk seg, kastet opp og svelget feil. Fikk tenner sent og har refluks.

Mi på 10 mnd nekter å spise annet enn grøt, og blånekter annen drikke enn mme. Får brekninger, kniper igjen munnen og hyler høyt bare hun ser annen mat eller drikke:o Som helsesøster her sier, fortsett å prøv, men ikke press barnet for mye. Det vil som regel løsne litt av seg selv etter som barnet blir eldre :)

Får barnet spise selv? Ser ofte at når de får spise selv, går det bedre.

Spiser det selv som alle andre spør om. Barn har breknings refleksen lengre frem i munnen enn vi voksne har. Jeg har aldri ammet så vi begynte med brødskiver fra 6 mnd. Hu brakk seg mye helt til hu fikk maten til munnen selv

Haha hvis dere finner en fasit let me know. Har en på 11år som fortsatt brekker seg over klumpene i yoghurten :)

Spiser han finmost middag?

Min eldste likte middaglass til han ble så stor at det kom klumper i dem, fra ti mnd var de uaktuelle, han spiste de fra åtte mnd om vi moste dem litt. Men han spiste da "vanlig mat" da. Altså om jeg lagde mat og ikke blandet sammen men lot det være små biter og han fikk spise selv

Han spiser det hvis det er helt most. Har prøvd litt med middagsglass fra 8 mnd vi også, men siden det er klumper brekker han seg :p

Back
Topp