Hva kan man gjøre for å forebygge overgrep i barnehagen?

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg tenker vi, politikerene, eiere og styrer må begynne å tenke forebygging av overgrep i barnehage.
Barnehagen skal jo være ett trygt sted for barna våre og det viser seg gang på gang at det er det ikke :(
Den saken fra Bergen nå så var mannen en pedagog, en som har utdannet seg til å jobbe med barn.
Jeg blir skremt, engstelig, og med så mye utskiftning som er i vår barnehage nå så har jeg nesten ikke lyst til å sende barnet mitt dit lenger.
For man er alene med barna der, fra 15-17 er det kun en igjen på avdelingen, og jeg vet at kvinner også er overgripere men klarer ikke å la være å tenke at det er skumlere med menn :( Vet det ikke er hyggelig tanke, og at vi trenger menn i slike yrker også. Tanken på at mitt barn, eller andres skal bli utsatt for noe sånt skygger over fornuften min.
En barnehage skal jo være en ett trygt sted for de små barna.
Hva tenker dere kan forebygge dette?

Jeg har Espen Ester Benestad Perelli som fastlege. Jeg var der i dag. Å da spurte jeg om råd, i forhold til å lære mitt barn om en god seksualitet. Å åpenhet mot oss og andre voksne, vis han skulle se eller oppleve noe som føles ubehagelig eller ugreit!

Han sa blant annet, at man skal gjerne fortelle barna sine mere enn man selv tror man skal. Ikke la sex og kropp være et flaut tema. Men en ting man prater om. Med en god tone, med aksept for de forskjellige legninger ol. Sitter barnet ditt med deg å ser på tv. Å noen har sex, ikke skru av eller bytt kanal. Se heller barnet å hvordan det reagere. Snakk om hva man så feks. Si å se de to kjærestene ja. De koser seg sammen. Det er sånn voksne som er glad i hverandre eller forelsket gjør.

Det er ikke galt å si til barna sine, at ingen voksne har lov å ta på deg. På barnets private deler. På en måte som ikke er noe barnet er vant til. I forhold til bleieskift eller do besøk. Å det er alltid greit å fortelle mamma eller pappa vis man kjenner at noen barn eller voksne gjør noe man synes er ekkelt eller vondt!

Tror mye jobb ligger i å snakke med barna, lære dem om hva som er greit å ikke.

Så tenker jeg at overvåknings kamera egentlig burde være helt greit å ha i barnehager. Å kanskje regler der de er mer enn en person med barna på slutten av dagen.
Dør til stellerom bør alltid være åpent.

Er sikkert mange andre tiltak som også kunne vært nyttig. Psykologiske vurdering før man fikk jobbe med barn feks.

Jeg vet ærlig talt ikke. Å ikke være kun en ansatt på jobb bør være en regel av flere årsaker. Og at personalet er bevisst at slike ting kan skje. Allikevel vet jeg ikke om det er nok, vanskelig å skulle kunne se etter tegn i samspill og relasjon noen ganger. Og ofte må man være 1-1 med barn av ulike grunner.

Ang glassvegger så synes jeg dette blir feil mtp at de eldste barna må få ha privatliv på do. Det finnes mange rom i en barnehage og det sier seg selv at glassvegg på personaldo, garderobe og dusj ikke skjer. Dersom barn har time med logoped, spes-pedtimer el så vil et rom med glassvegg inn til et rom med barn være veldig distraherende.

Overvåkningskamera skjer ikke ;) Det er rett og slett i strid med personvern.

Å snakke med barna om at de bestemmer over egen kropp og at i slike tilfeller skal de si i fra. Men da kan det allerede være for sent - hvis man snakker om forebygging. Men ofte kan det nok hjelpe mye, ettersom overgriper gjerne bruker lang tid på å skape tillit, lokalitet og teste grenser gradvis.

Jeg har Espen Ester Benestad Perelli som fastlege. Jeg var der i dag. Å da spurte jeg om råd, i forhold til å lære mitt barn om en god seksualitet. Å åpenhet mot oss og andre voksne, vis han skulle se eller oppleve noe som føles ubehagelig eller ugreit!

Han sa blant annet, at man skal gjerne fortelle barna sine mere enn man selv tror man skal. Ikke la sex og kropp være et flaut tema. Men en ting man prater om. Med en god tone, med aksept for de forskjellige legninger ol. Sitter barnet ditt med deg å ser på tv. Å noen har sex, ikke skru av eller bytt kanal. Se heller barnet å hvordan det reagere. Snakk om hva man så feks. Si å se de to kjærestene ja. De koser seg sammen. Det er sånn voksne som er glad i hverandre eller forelsket gjør.

Det er ikke galt å si til barna sine, at ingen voksne har lov å ta på deg. På barnets private deler. På en måte som ikke er noe barnet er vant til. I forhold til bleieskift eller do besøk. Å det er alltid greit å fortelle mamma eller pappa vis man kjenner at noen barn eller voksne gjør noe man synes er ekkelt eller vondt!

Tror mye jobb ligger i å snakke med barna, lære dem om hva som er greit å ikke.

Så tenker jeg at overvåknings kamera egentlig burde være helt greit å ha i barnehager. Å kanskje regler der de er mer enn en person med barna på slutten av dagen.
Dør til stellerom bør alltid være åpent.

Er sikkert mange andre tiltak som også kunne vært nyttig. Psykologiske vurdering før man fikk jobbe med barn feks.

Jeg tenker at det er fint for barna å lære hvor grensene går, men jeg vil ikke si det forebygger en voldtekt av ett barn. Jeg vet hvor mine grenser går, men vet at jeg kan bli voldtatt likevel. Jeg ønsker noe som kan forebygge før ett barn blir voldtatt :(
Vandelsattest sier dessverre ingenting og man kan da få jobb i en barnehage som en overgriper.

Det er så mange hensyn å ta og video overvåkning tror jeg ikke man vil få igjennom. De ansatte har jo også rett på "privatliv".

Bra og viktig tråd! Jeg tenker at man skal gjøre det man kan av forebyggende tiltak i en barnehage. Men det viktigste av alt blir som det nevnes over å snakke med barna og gi de redskaper for å forstå at det som skjer med de er galt og noe de trygt kan fortelle til sine foreldre eller en annen voksen de stoler på. For overgrep kan dessverre like gjerne skje hos besteforeldre, naboer, ved frilek utendørs, på fotballtreningen osv.

4-åringen i Bergen har sannsynligvis hindret mange, mange flere overgrep ved å si ifra, og det er sterkt av en 4-åring! Noen må ha gjort noe veldig rett i å lære denne 4-åringen at dette ikke var normalt, og ikke noe han kom til å få kjeft for å fortelle. Det finnes barn som ikke forstod at det som skjedde med dem var galt før de på seksualundervisningen på ungdomsskolen lærte at dette var ting som skulle foregå mellom voksne. De trodde det skulle være sånn, for det hadde jo overgriperen sagt! Så jeg tror dette er det aller viktigste vi kan gjøre for å forebygge overgrep, og så må praktiske og personalmessige forhold i bhg komme i tillegg.

Viktig, men vanskelig spørsmål. Vi som foreldre må ihvertfall snakke med barna om grenser ol. Som du sier så stopper ikke det en overgriper, men barnet vet ihvertfall at det er galt og kan si ifra hva som har skjedd. Men ja, hva skal man gjøre for å hindre? La alle bhgansatte gå igjennom en test? Videokameraer? Vanskelig..

Jeg tenker at det er fint for barna å lære hvor grensene går, men jeg vil ikke si det forebygger en voldtekt av ett barn. Jeg vet hvor mine grenser går, men vet at jeg kan bli voldtatt likevel. Jeg ønsker noe som kan forebygge før ett barn blir voldtatt :(
Vandelsattest sier dessverre ingenting og man kan da få jobb i en barnehage som en overgriper.

Det er så mange hensyn å ta og video overvåkning tror jeg ikke man vil få igjennom. De ansatte har jo også rett på "privatliv".
Kan man ha ren vandelsattest hvis man har gjort overgrep? :O

Tenker at politikerne må revurdere budsjettet de faktisk gir til Bhg. Mange Bhg har ikke annet valg enn å la en person være alene deler på dagen for å få budsjett til å gå opp. Selv må jeg ofte gå en halv time alene på jobb. Med feil person kan mye skje kun på den halvtimen.

Hvordan kan det være forsvarlig at én ansatt er igjen med barna i en barnehage? Hva om det skjer en ulykke med et av barna? Hva om den ansatte skader seg eller får et illebefinnende? Det hadde jeg aldri godtatt. I alle de barnehagene vi har hatt barn har det vært et ufravikelig krav at det skal være minst to voksne til enhver tid. Så strengt at den ene gangen en av de ansatte hadde forsovet seg måtte foreldrene være igjen helt til denne ansatte dukket opp. Jeg ville tatt dette opp med barnehagen, og krevd at de alltid var minst to!

Jeg tenker det må flere ansatte inn på morgen og ettermiddag rett og slett. Sånn at man alltid er to på jobb.

Viktig tråd, tenkte på å starte en selv

Hvordan kan det være forsvarlig at én ansatt er igjen med barna i en barnehage? Hva om det skjer en ulykke med et av barna? Hva om den ansatte skader seg eller får et illebefinnende? Det hadde jeg aldri godtatt. I alle de barnehagene vi har hatt barn har det vært et ufravikelig krav at det skal være minst to voksne til enhver tid. Så strengt at den ene gangen en av de ansatte hadde forsovet seg måtte foreldrene være igjen helt til denne ansatte dukket opp. Jeg ville tatt dette opp med barnehagen, og krevd at de alltid var minst to!
Man er jo to i bhg men ikke på avdelingen dessverre

Tenker at politikerne må revurdere budsjettet de faktisk gir til Bhg. Mange Bhg har ikke annet valg enn å la en person være alene deler på dagen for å få budsjett til å gå opp. Selv må jeg ofte gå en halv time alene på jobb. Med feil person kan mye skje kun på den halvtimen.
Ja, det er sant. Og det burde jo la seg gjøre! Flere ansatte på jobb og økt fokus burde gjøre det vanskeligere for overgriperene

Jeg tenker det må flere ansatte inn på morgen og ettermiddag rett og slett. Sånn at man alltid er to på jobb.

Viktig tråd, tenkte på å starte en selv
Hele dagen, fordi man er alene ned barn ofte midt på dagen også

En tanke ang det å prate med barna. Ofte klarer overgripere å plukke ut allerede sårbare barn, som reduserer sjansen for motstand og at barnet sier i fra. Ikke alle har foreldre som lærer de slike viktige ting.

Ja, det er sant. Og det burde jo la seg gjøre! Flere ansatte på jobb og økt fokus burde gjøre det vanskeligere for overgriperene
Ser egentlig ikke en annen løsning. Har man nok ansatte og en regel/lov om at ingen skal være alene med barna så er det i mine øyner det tryggeste systemet vi kan ha.

Back
Topp