Kommentarer om din graviditet

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Jeg får stadig vekk kommentarer og lurer på hvordan dere takler disse?
Jeg får ikke kommentarer på hvor stor jeg har blitt, her er det derimot omvendt. De lurer på hvor magen gjemmer seg. Disse takler jeg greit, blir litt satt ut innimellom bare når folk kjenner på magen for å kjenne om jeg faktisk er gravid. Tro meg, jeg lurer også på hvor magen blir av!
Jeg blir derimot veldig satt ut av kommentarene om hvor sliten jeg ser ut. Jeg kommer inn til legen på en BRA dag og hennes første kommentar er "Oi, hvordan er formen din Victoria? Nå så du sliten og blek ut..". Slike kommentarer får jeg omtrent daglig, jeg vet at jeg ikke har fått noen graviditetsglød og tro meg, jeg føler meg som oftest verre enn hva jeg ser ut til (takker høyere makter for sminke), jeg har mest lyst til å bare ligge under dyna og sove, jeg har ikke lyst til å se meg speilet og jeg har definitivt ikke lyst til å høre daglig om hvor sliten jeg ser ut..
Ble litt mye klaging, men tenkte dette også kunne være en tråd der vi får lufta oss litt om eventuelle situasjoner eller kommentarer som vi opplever som ubehagelige/kjipe.

har fått kommentarer som "oi, ser du har lagt på deg, gratulerer" og "ja, nå begynner du å bli stor" :P hehe... Men synes det er bare koselig at folk legger merke til magen... Blir mer satt ut når menn i 40-åra spør meg om jeg har fått melk i puppene, om de har vokst mye og om jeg har hatt mye ondt i de... Jeg ønsker ikke å legge ut om puppene mine til 40 år gamle menn selv om jeg er gravid :P

og en annen ting jeg har reagert på er at folk absolutt skal kommentere hvor slitsomt det kommer til å bli å få barn (folk som har barn selv!)... "oi, nå blir livet aldri det samme!", "sov nå mens du kan!", "det kommer til å bli mye jobb!"... da blir jeg litt frustrert faktisk... jeg jobber med barn og vet godt hva det innebærer, men jeg gleder meg ikke noe mindre selv om jeg vet at det kan være slitsomt <3

Jeg får stadig vekk kommentarer og lurer på hvordan dere takler disse?
Jeg får ikke kommentarer på hvor stor jeg har blitt, her er det derimot omvendt. De lurer på hvor magen gjemmer seg. Disse takler jeg greit, blir litt satt ut innimellom bare når folk kjenner på magen for å kjenne om jeg faktisk er gravid. Tro meg, jeg lurer også på hvor magen blir av!
Jeg blir derimot veldig satt ut av kommentarene om hvor sliten jeg ser ut. Jeg kommer inn til legen på en BRA dag og hennes første kommentar er "Oi, hvordan er formen din Victoria? Nå så du sliten og blek ut..". Slike kommentarer får jeg omtrent daglig, jeg vet at jeg ikke har fått noen graviditetsglød og tro meg, jeg føler meg som oftest verre enn hva jeg ser ut til (takker høyere makter for sminke), jeg har mest lyst til å bare ligge under dyna og sove, jeg har ikke lyst til å se meg speilet og jeg har definitivt ikke lyst til å høre daglig om hvor sliten jeg ser ut..
Ble litt mye klaging, men tenkte dette også kunne være en tråd der vi får lufta oss litt om eventuelle situasjoner eller kommentarer som vi opplever som ubehagelige/kjipe.

huff, ikke noe morsomt med slike kommentarer! man føler seg ikke akkurat noe bedre! :P

huff, ikke noe morsomt med slike kommentarer! man føler seg ikke akkurat noe bedre! :P
Nei, spesiellt ikke når du får de kommentarene på en "bra" dag :( da har man mest lyst til å trekke dyna over hodet og bli der..

Har bare fått positiv feedback på str på magen heldigvis :D

Men når jeg kom inn på OUL ble jeg flau når hun på OUL-en sa du har født MANGE barn. Kjendte at jeg ble rød/varm i ansiktet kan du si:facepalm:

Heldigvis ingen som upassende har tatt meg på magen denne gang enda...:P
DET hater jeg!
Ellers så har jeg jo hørt 100ganger at det vil bli travelt med en 23 mnd gammel og en nyfødt MEN så hadde jeg 18 Mnd mellom mine to eldste så jeg er godt forberedt :D Det aner jo ikke de som skal belære meg ;)
Forventer at jeg vil få høre negative kommentarer fra uvitne folk, og sikkert bli tatt på magen etter som den vokser mere, men det vil jeg forhindre så godt jeg kan :cool: Nær familie fikser jeg, men folk ellers får takk spørre og takle om det blir nei :D

Hva med: er det gravide mage eller sjokolade mage?
Eller? Hvor langt er du på vei? Snart 22.. Åja..du var blitt så stor.
Så er det tafsing på magen...
I går gikk jeg tur med en venninne og holdt meg litt på ryggen..så sa hun,har du begynt å få vondt allerede no? Er ikke det tidlig?

Nei.. Det er mye vi skal høre før ørene detter av:-) vi har lov å klage litt..:-)

Hva med: er det gravide mage eller sjokolade mage?
Eller? Hvor langt er du på vei? Snart 22.. Åja..du var blitt så stor.
Så er det tafsing på magen...
I går gikk jeg tur med en venninne og holdt meg litt på ryggen..så sa hun,har du begynt å få vondt allerede no? Er ikke det tidlig?

Nei.. Det er mye vi skal høre før ørene detter av:) vi har lov å klage litt..:)

åh, den der "er ikke det tidlig" har jeg også fått hørt... har slitt mye med bekkenet og korsryggen, og når folk sier "er ikke det tidlig" så er det akkurat som å ikke bli trodd :P

Jeg kom innom jobb for en stund siden ( har vært sykemeldt en stund) og det første de sa var " oi, trudde aldri at jeg skulle få se deg feit"..
Da ble jeg ganske oppgitt, er veldig liten i høyde og vekt :p

Og blir supert irritert og frustrert når alle som har barn fra før av sier hvor tungt det kommer til å bli, lite søvn, aldri tid for seg selv osv osv. Trur dem at vi er dumme? Hvorfor skal dem alltid nevne det negative? Har aldri hørt noe positivt!

Jeg kom innom jobb for en stund siden ( har vært sykemeldt en stund) og det første de sa var " oi, trudde aldri at jeg skulle få se deg feit"..

Og blir supert irritert og frustrert når alle som har barn fra før av sier hvor tungt det kommer til å bli, lite søvn, aldri tid for seg selv osv osv. Trur dem at vi er dumme? Hvorfor skal dem alltid nevne det negative? Har aldri hørt noe positivt!

Herregud så frekkt X) folk tenker ikke over at man kanskje ikke føler seg så veldig tipptopp utseendemessig gravid, og at slike kommentarer faktisk ikke er OK :P
Helt enig i det siste der.. Her har de fleste vært positive heldigvis, men kjenner at de supernegative irriterer meg :P

Enig med deg der, mye fokus på det negative istedenfor det positive :( føler at gleden ved å vente barn forsvinner litt når absolutt alle skal se negativt på det...

Enig med deg der, mye fokus på det negative istedenfor det positive :( føler at gleden ved å vente barn forsvinner litt når absolutt alle skal se negativt på det...

Er så utrolig kjett når vi gleder oss så mye med å fortelle nyheten osv, så blir vi bare møtt med en negativ vegg :(

Herregud så frekkt X) folk tenker ikke over at man kanskje ikke føler seg så veldig tipptopp utseendemessig gravid, og at slike kommentarer faktisk ikke er OK :P
Helt enig i det siste der.. Her har de fleste vært positive heldigvis, men kjenner at de supernegative irriterer meg :P

Ble veldig tatt på sengen for å si det sånn. Prøvde å få de til å forstå at jeg ikke er feit, men at jeg har en baby i magen. Men de ga seg aldri..

Bra du har fått noen positive kommentarer da :D bra det finnes mennesker der ute som er koselig og positive av seg :)

Sjefen min kaller meg tjukka.. Blir sånn passe lei meg, men prøver å feie det bort. Har alltid slitt litt med vekta, og gikk ned en del i fjor sommer. Men etter jeg ble gravid har jeg naturligvis gått litt opp igjen. Og de kommentarene det er ikke så morsomme. Uansett om det er positivt ment eller ikke. Jeg er ikke tjukk, jeg er gravid. Ikke alle liker å tulle med vekta. Mulig jeg er hårsår, men...

En annen ting er kommentarer på hva jeg spiser. Jeg er ingen nazi. Jeg spiser ikke røyka laks og spekemat, men jeg kan ta meg både en kaffekopp og en energidrikke. Og jeg drikker gjerne brus - uten sukker. Men alt det er visst galt for visse mennesker. Pass på deg selv, så skal jeg passe på meg.

Folk as.. Ikke alle veit helt når de skal holde kjeft.

Ja, det irriterer meg når folk synes jeg er prippen på hva jeg spiser... Har gitt klar beskjed om at jeg ikke har tenkt å spise noe som kan skade babyen. Får ofte høre "ja, hva med for ti-tjue år siden, da spiste vi da alt selv om vi var gravid". Ja, for da visste man ikke bedre og det var mange barn som tok skade av det også....

Utrulig dårlig av sjefen å kalle deg tjukka, selv om det bare er tull... Hvorfor er folk så korttenkte?

Mulig jeg er litt hårsår, men her om dagen snakket fagleder om gravidtet på en rar måte. Det ble nettopp ansatt en ny dame på jobb, og hun ble gravid like etterpå. Da hadde jeg også nettopp annonsert ar jeg er gravid. Nå skal det sies at set ikke burde komme som endt sjokk på arbeidsgiver siden vi tidligere var inne i en prøverørsprosess og de kjente til mislykket forsøk. Bare et under at det plutselig ordnet seg av seg selv.

Lederen sa forrige uke at neste ansettelse sulle være en mann, for hun orket ikke mer gravide damer :( Litt kjedelig å få den slengt i fjeset når jeg har vært ærlig om alt vi har vært gjennom, og hun også betrodde i den tida at hun selv hadde vært gjennom mange forsøk som ung men det aldri ordnet seg. Kanskje hun lederen sa det for morsomt dette med "gravide damer på jobb" men jeg tok meg nær av det. Lurer på om "skoen trykker" et annet sted på henne, nå når hun er i 50-årene og aldri ble mamma. Føler hun blir mer og mer "grinebiter" og misfornøyd med alt vi gjør. Veldig slitsomt, men jeg kan jo ikke kle meg inne i store sekkete klær sånn at hun ikke skal se magen min. Vil jo virkelig ikke såre henne bare med mitt nærvær, men i det siste så gjør hun det med meg. Vanskelig situasjon, og har fortsatt 2-3mnd igjen før jeg tar ferie og deretter perm. Nå skal det sies at hun ikke er min personalleder, men kun fagleder, så alt med perm mm snakker jeg en annen om.

Mulig jeg er litt hårsår, men her om dagen snakket fagleder om gravidtet på en rar måte. Det ble nettopp ansatt en ny dame på jobb, og hun ble gravid like etterpå. Da hadde jeg også nettopp annonsert ar jeg er gravid. Nå skal det sies at set ikke burde komme som endt sjokk på arbeidsgiver siden vi tidligere var inne i en prøverørsprosess og de kjente til mislykket forsøk. Bare et under at det plutselig ordnet seg av seg selv.

Lederen sa forrige uke at neste ansettelse sulle være en mann, for hun orket ikke mer gravide damer :( Litt kjedelig å få den slengt i fjeset når jeg har vært ærlig om alt vi har vært gjennom, og hun også betrodde i den tida at hun selv hadde vært gjennom mange forsøk som ung men det aldri ordnet seg. Kanskje hun lederen sa det for morsomt dette med "gravide damer på jobb" men jeg tok meg nær av det. Lurer på om "skoen trykker" et annet sted på henne, nå når hun er i 50-årene og aldri ble mamma. Føler hun blir mer og mer "grinebiter" og misfornøyd med alt vi gjør. Veldig slitsomt, men jeg kan jo ikke kle meg inne i store sekkete klær sånn at hun ikke skal se magen min. Vil jo virkelig ikke såre henne bare med mitt nærvær, men i det siste så gjør hun det med meg. Vanskelig situasjon, og har fortsatt 2-3mnd igjen før jeg tar ferie og deretter perm. Nå skal det sies at hun ikke er min personalleder, men kun fagleder, så alt med perm mm snakker jeg en annen om.
Den kommentaren kom sjefen min og med. Skjønner det er litt frustrerans når 3av 5 er gravide, men hun er selv en av dem.. Jobber i en veldig kvinnedominert butikk.
Veldig slitsomt å ha dårlig samvittighet for å være gravid hele tiden. :(

Jeg har det helt likt - ingen mage, ingen glød! Og gjett om det blir kommentert :p "er du sikker på at du er 6mnd på vei!?"

Har også fått mange kviser, noe jeg aldri har hatt før. For å si det sånn blir det ofte kommentert. :(

Føler også at når jeg først har en god dag er det alltid noen som kommenterer: er du ikke helt i form i dag, Trine? Du ser så sliten og matt ut..".

Kjempehyggelig!

Jeg blir helt paff av hva noen mennesker får seg til å si til gravide. Etter å ha lest det her blir jeg faktisk litt fandenivoldsk.

Jeg får kommentarer hver eneste dag på jobb. I begynnelsen var det litt gøy, men må blir jeg bare irritert og/eller lei meg. Det er spesielt ei dame som kommenterer "nå synes magen din veldig godt!", hver dag!! Akkurat som om hun blir overrasket at den vokser og at den ikke blir mindre jo lenger ut i graviditeten jeg kommer?! Hun kommenterer også hva jeg spiser til lunsj hver eneste dag. Matlysten svinger litt, så noen dager spiser jeg kanskje bare et eple. Da er det for lite. Men spiser jeg to brødskiver med peanøttsmør er det visstnok som å gumle nugatti og veldig usunt. Hun sitter til og med og leser innholdet i boksen høyt for meg, og alle andre. Selv sitter hun med slankeshaken sin... Men nå er det jammen slutt. Jeg skal begynne å svare. Kan ikke folk bare bry seg om seg selv og la oss gravide få ha en dårlig eller bra dag uten å få kommentarer på det.

Sånn som dette er det jo ikke lov å si :o Det er jo diskriminerende :o

Jeg tror mange kommer med rare spørsmål og utsagn for å starte en samtale. Veldig enig i at det kommer mange rare spørsmål.

Sist jeg var gravid i 7 mnd presterte en i klassen min å spørre om jeg virkelig var gravid for magen var så liten. Da jeg var innom sykehuset for sjekk rett før fødselen ble også den lille magen min ivrig kommentert. Det er litt rart i og med at jordmødre sikkert ser står normalvariasjon i mager. Alle skulle også kommentere at han kom til å bli kjempeliten pga magen min, men det ble han ikke. 3500 og 51 cm

Back
Topp