Dåp eller navnefest.

Fordi jeg ikke vil stå foran presten og lyge om at vi skal oppdra barnet i den kristne tro. Og jeg vil ikke døpe kun pga tradisjon. Navnefest i regi av hef har jeg ikke noe forhold til, er ikke medlem av hef heller, så det var ikke noe alternativ i grunnen.
Vi har en "navnefest" utenom noe forbund her fordi vi heller vil ikke stå å lyge foran presten. Vi har heller ingen forhold eller er medlem av noe humanistisk forbund. Vi tar kun en feiring hjemme med mat, kaffe og kake kun for å feire bebisen:)

Navnefest i regi av hef blir det denne gangen. Førstemann er døpt pga mannens familie synes det var så tragisk om hun ikke skulle bli døpt. Vel, der var første og siste gang jeg sto i kirka å løy en prest oppi ansiktet om at jeg skulle oppdra barnet i kristen tro ... Synes det er ganske respektløst egentlig. Derfor blir det navnefest denne gangen.

Her blir det dåp..
Både mannen og jeg er døpt, og tilhører statskirken..(heter vel ikke det lengre)
Vi er konfirmert i kirken, og kommer til å gifte oss i kirken:)

Vi velger å døpe, så kan barna heller ta ett valg om de vil melde seg ut eller ikke når de blir gamle nok:)

Familiene våre ønsker dåp pga det er tradisjonen men vi ønsker ikke bruke kirken pga tradisjon når vi ikke er troende. Heller ikle giftet oss i kirken.
Så vi har navnefest og tradisjonen fest etterpå :)

Samme her, gjorde det med de 2 første også.

Mannen min ville ikke stå forann prest og alle å lyve om at han kom til å oppdra de i kristen tro.

Det var første gang familiene våre møttes ordentlig, og alle hadde en fin dag.

En del sure miner fra enkelte som mente vi burde gjøre det av tradisjon og at barna vil bli sure om de vil konfirmere seg. Men om de vil døpes da skal jeg støtte dem i det.
Skjønner ikke hvorfor folk skal bry seg og henge seg opp i valget og alltid dra inn hva viss de skal komfimeres :s
Folk har meninger om så mye som
Ikke angår dem

Har ikke planlagt noen markering, hadde det ikke med de første to heller. Men en slags navnefest i egen regi for å samle familie som bor i ulike deler av landet hadde i grunn vært veldig hyggelig, hmmm..

Vi skal ha dåp, syns det er veldig koselig å samle familien rundt velkomsten av et nytt familiemedlem

Syns det er trist uten noen form for markering som samler familien fra begge sider. Har selv en nær slektning som ikke er gift og har to barn som hverken hadde dåp eller navnefest. De bor et stykke unna både hans og vår slekt, så på over 10 år de har vært i lag, så har slektene aldri vært samlet - og de færreste har møtt barna irl.

Back
Topp