For lite næring i melka?

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Da lillefrøkna vår var 2 uker stoppet hun å legge på seg..! Siden hun framsto som blid og fornøyd så sa flere hs at ikke alle hadde fløte i puppen og at jeg nok hadde lite næring i melka. Ikke noe jeg kunne gjøre med det bortsett fra å gi mme..

Likevel ser jeg bl.a. Inne på termingruppa mi at flere barn har dårlig vektoppgang, og at hs likevel ikke tenker at melka et lite næringsfull?

Spørsmålet mitt er egentlig om flere har kunnskap og meninger omkring slike problemstillinger? Er mine hs lite opplyste?!

Nå skal det sies at vi måtte over på mme pga lite melk etterhvert da

Tror nok det at alle helesesøstre er forskjellige som folk flest.

Amme forkjemperne sier at det er ingen som har lite næring i melka, jeg vet ikke hva jeg skal tro da jeg har ammet tre barn. 2 av barna la på seg mellom 300-400gr i uken, den tredje stoppet helt opp å la på seg 75 gr på en måned. Prøvde da alle tips i boken for å prøve å få vektoppgangen opp. Holdt på i 5 måneder med dette, men barnet stod helt rolig i vekt også lengde. Barnet var aldri fornøyd og etter 7 måneder ga jeg flaske til hvert eneste måltid og etter 3 uker på flaske så gikk babyen opp 1,2 kilo, smilte og startet å være aktiv på gulvet :o
Jeg vil si at jeg da hadde lite næring i melken min, min hs sa aldri dette. Men etter jeg tok avgjørelsen å sluttet med pupp, så sa min hs at det kan jo virke slik at noen har mindre næring.
Så jeg vet ikke om din hs er oppdatert eller burde bli mer oppdatert, men jeg synes det er bra de gir også slike råd da det er veldig sårt å veie og ingen vektoppgang gang på gang.

Det er få. Svært få. Veldig, veldig få. Som ikke har nok næring i melka
De fleste hs tenker ikke på det fordi det aldri har skjedd noen av de mange tusen mødrene de har hatt noe med å gjøre.

Det er mange som tror eller frykter at de har lite næring i melka, men det er nesten aldri sant. Sjekk ammehjelpen, de har en artikkel på det.

Men sånn ellers så vil du på de fleste problemstillinger få nesten like mange svar som antall hs du spørrer. De er ikke enige de som jobber på samme helsestasjon engang.

Tror nok det at alle helesesøstre er forskjellige som folk flest.

Men dette er et tema jeg mener de bør ha KUNNSKAP om, ikke sitte å SYNSE om

Amme forkjemperne sier at det er ingen som har lite næring i melka, jeg vet ikke hva jeg skal tro da jeg har ammet tre barn. 2 av barna la på seg mellom 300-400gr i uken, den tredje stoppet helt opp å la på seg 75 gr på en måned. Prøvde da alle tips i boken for å prøve å få vektoppgangen opp. Holdt på i 5 måneder med dette, men barnet stod helt rolig i vekt også lengde. Barnet var aldri fornøyd og etter 7 måneder ga jeg flaske til hvert eneste måltid og etter 3 uker på flaske så gikk babyen opp 1,2 kilo, smilte og startet å være aktiv på gulvet :o
Jeg vil si at jeg da hadde lite næring i melken min, min hs sa aldri dette. Men etter jeg tok avgjørelsen å sluttet med pupp, så sa min hs at det kan jo virke slik at noen har mindre næring.
Så jeg vet ikke om din hs er oppdatert eller burde bli mer oppdatert, men jeg synes det er bra de gir også slike råd da det er veldig sårt å veie og ingen vektoppgang gang på gang.

Ja det høres jo litt sånn ut i ditt tilfelle ja! Og jeg er enig i at det også bør taes opp som et aktuelt problem.. Men hs våre føler jeg nesten er sponset av nestle, for de råder VELDIG kjapt til mme! En mellomting hadde kanskje vært greit ;)

Det er få. Svært få. Veldig, veldig få. Som ikke har nok næring i melka
De fleste hs tenker ikke på det fordi det aldri har skjedd noen av de mange tusen mødrene de har hatt noe med å gjøre.

Det er mange som tror eller frykter at de har lite næring i melka, men det er nesten aldri sant. Sjekk ammehjelpen, de har en artikkel på det.

Men sånn ellers så vil du på de fleste problemstillinger få nesten like mange svar som antall hs du spørrer. De er ikke enige de som jobber på samme helsestasjon engang.

Ja det er disse faktaene jeg har lest, og derfor synes jeg jo det er litt rart at hs her var så sikker på at det var lite næring i melka uten å tenke på andre muligheter.

Jeg fikk aldri støtte eller råd til å øke melkemengden da det ble problem heller... De hadde fokus på
At jeg skulle være fornøyd med det jeg hadde klart å gi til da av mm (og det er jo vel å bra det..men..
Altså litt motsatt ammepress der.. Fryktelig slitsom da jeg ønsket å amme ;)

Helt enig. Helsesøstre vet altfor lite om amming. Min er ganske kjapp med å anbefale flaske.

Det er veldig få som får påvist lite næring i melk. Dette går jo an å sjekkes, men som oftest er det en annen grunn.

Spiser og drikker du riktig og nok?

Helt enig. Helsesøstre vet altfor lite om amming. Min er ganske kjapp med å anbefale flaske.

Det er veldig få som får påvist lite næring i melk. Dette går jo an å sjekkes, men som oftest er det en annen grunn.

Spiser og drikker du riktig og nok?

Nå er dette 4 mnd siden var ett problem. Fikk for lite melk så ble delamming til frøkna nektet puppen! Så pumpet jeg siste rest til hun begynte å nekte mm på flaske også :p rare ungen .. Hehe
Så har vært Flaskemamma noen mnd nå;)

Årsaken til at ammehjelpen finnes, og er så VIKTIG som den er, en gjeng FRIVILLIGE, er at det offentlige ikke har tatt denne jobben. Helsesøstre vet altfor, altfor altfor lite om amming. Helsesøstre burde tatt det kurset ammehjelperene tar (de betaler for det selv!!) som en grunnleggende del av sin utdanning!

Jeg klarer heller ikke å slutte å fundere selv etter 4 måneder. Hvorfor fikk jeg ikke nok melk, hadde jeg næringsrik melk, eller var det rett og slett en lite sugevillig baby? Føler at hs jeg har var altfor rask med å anbefale flaske. Enig med Sara at hs bør kurses bedre, de bør henvise til ammepol om ikke annet. Jeg ønska jo å amme. Men ingen hjelp å få der i gården.

Noen mener det burde vært et eget percentilskjema som viser normalen for kun brystetnærte barn.

Barn som får for lite mat vil påvirkes på andre måter enn bare lav vektoppgang.

Amming er veldig sammensatt, det trenger ikke være noe galt med melken.

Det at mme er en lettvint lett tilgjengelig løsning i Norge gjør jo terskelen lavere til å gi det isteden. Alle barn av de som sluttet å amme og ga mme istedet hadde jo ikke sultet ihjel om mme (eller annen mat) ikke var tilgjengelig, det ville vært et lite fåtall. Og en enda mindre andel av de på grunn av at melka ikke var næringsrik, fordi det finnes mange årsaker som til sammen gir barnet for lite næring. De årsakene som man ikke kan gjøre noe med omtales som "svært sjeldne": https://ammehjelpen.no/artikkel/153/Årsaker-til-lite-melk-sjeldne

Jeg ble møtt med "hæ ammer du annenhver time eller oftere?" Og "ligger han/hun til brystet lengre enn 20 min? Virkelig en time?" Og "det er ikke noe vits i å legge til før tredje dagen etter ks!" Hadde jeg hørt på de hadde jeg aldri hatt nok melk til ungene mine.

Her stresset hs meg litt i starten fordi han hadde flatet litt ut på kurven sin. Anbefalte meg å gi mme etter amming. Men gutten ville jo ikke ha det, han var jo mett. Så jeg fortsatte slik jeg hadde gjort, og ammet annenhver time døgnet rundt og lot han ligge på brystet lenge for at han skulle få i seg bunnmelka. Plutselig hadde han lagt fint på seg allikavel, uten mme. Kunne ødelagt mye om jeg hadde hørt på hs.

Merka jo når han sluttet og die og vi gikk over til mme og fast føde at han gjorde et realt hopp på vektkurven, men han hadde ikke lidd noen nød før den tid. Tenker som lutz nevner, at det kanskje burde vært eget skjema for brysternærte barn?

Noen mener det burde vært et eget percentilskjema som viser normalen for kun brystetnærte barn.

Barn som får for lite mat vil påvirkes på andre måter enn bare lav vektoppgang.

Amming er veldig sammensatt, det trenger ikke være noe galt med melken.

Det at mme er en lettvint lett tilgjengelig løsning i Norge gjør jo terskelen lavere til å gi det isteden. Alle barn av de som sluttet å amme og ga mme istedet hadde jo ikke sultet ihjel om mme (eller annen mat) ikke var tilgjengelig, det ville vært et lite fåtall. Og en enda mindre andel av de på grunn av at melka ikke var næringsrik, fordi det finnes mange årsaker som til sammen gir barnet for lite næring. De årsakene som man ikke kan gjøre noe med omtales som "svært sjeldne": https://ammehjelpen.no/artikkel/153/Årsaker-til-lite-melk-sjeldne

Jeg ble møtt med "hæ ammer du annenhver time eller oftere?" Og "ligger han/hun til brystet lengre enn 20 min? Virkelig en time?" Og "det er ikke noe vits i å legge til før tredje dagen etter ks!" Hadde jeg hørt på de hadde jeg aldri hatt nok melk til ungene mine.
I starten kunne vi sitte 2,5 t før ho var fornøyd i maks 30 min.. Derfor kom tillegget kjapt på banen. Men hadde jeg som du bare brukt en time så hadde jeg nok holdt ut litt til. Skjønner ikke hva årsaken kan være da, for melk hadde/har jeg..

I starten kunne vi sitte 2,5 t før ho var fornøyd i maks 30 min.. Derfor kom tillegget kjapt på banen. Men hadde jeg som du bare brukt en time så hadde jeg nok holdt ut litt til. Skjønner ikke hva årsaken kan være da, for melk hadde/har jeg..
Drakk og svelget melk gjevnt i 2,5 timer?

Kanskje ho duppa litt ja. Det er vel ganske normalt i starten likevel. Men det tok tid:/
Ja det tar sin tid med nyfødte. De sovner gjerne. Bare tenkte om du hadde så mye melk at det ble mye svelging. Det var det ikke her, mest sutting.

Ja det tar sin tid med nyfødte. De sovner gjerne. Bare tenkte om du hadde så mye melk at det ble mye svelging. Det var det ikke her, mest sutting.
Ja sånn ja. Syns ikke jeg husker at ho svelga masse, da ville ho nok gått bedre opp i vekt.,

Back
Topp