Jeg vil slutte med amming (6mnd)

PixiePP

Betatt av forumet
Hvis jeg kan, så fortsetter jeg med natt/kveldsamming,men på dagtid ønsker jeg å slutte.
Problemet er at med mindre vi kjører bil eller triller vogn, så sovner ikke mini uten pupp. Så det er mye for kosen sin del, tipper jeg.
Smokken biter han bare på, samme med flaske, tar bare en sup innimellom.
Noen som har tips og råd?

Har gradvis trappet ned amming her mens vi har introdusert fast føde. Ammer nå kun kveld,natt og
Morgen. Han er 7mnd. Mini har aldri hatt som vane å sovne ved puppen,
men når det er sagt, for å få han til å sovne på dagen uten vogn eller bil er slitsomt. Har inntrykk av at mange tyr til vogn e.l på dagtid. De første mnd kunne han sovne inne på dagtid, men da var det som regel kosing, soving på bryst e.l. Det å få han til å sovne inne nå tar fort en time men lenge siden vi har prøvd for det er et ork uten like. Vi legger han i vogna og går ut. Som regel har han sovnet innen vi kommer til postkassa (150m), andre ganger går vi litt frem og tilbake. Så setter vi han enten på verandaen eller utenfor døra - litt avhengige hva vi driver med. Sover han ute sover han mye lengre også!:)

Om han ikke er vant til å sovne i vogna er uansett nå et bra tidspunkt på ettersom det han vanligvis forbinder med pupp (sove inne på dagtid) også forsvinner. Verdt å prøve hvertfall :)

Hvorfor ikke bare trille i vogn? Ikke sikkert han sovner uten det selv om du slutter å amme. Da må du jo gi flaske, men ikke sikkert han sovner ved den og må trilles allikevel. Eller om han må flaskes i søvn er vel ikke noe mer lettvint?

Dette går seg til av seg selv etterhvert, så amme så lenge du klarer, det er best for både deg og mini, og han vil ikke fortsette sånn for alltid. ;)
La pappaen prøve å legge ham til lurene sine, gjerne kose med ham på brystet først.
Der lukter det ikke fersk melk, og han kan roe seg ned lettere enn hos deg.

Det er jo veldig fint å bruke vogn, da han må sove i det i bhg senere, og det er lettere for pappaen når han skal ha perm.
(Forutsatt at han skal ha perm mens babyen fortsatt sover på dagen.)

Det endrer seg som regel når dere begynner med fast føde, og det kan lønne seg å prøve flere typer smokk, samt gi biteleker for tyggingen. :)

Vi triller ettåringen i søvn hver dag, han sovner ikke ellers. Er ikke så uvanlig. Storesøster var på samme måte, men da hun var rundt 1,5 år begynte hun å sovne av seg selv. :)

Grunnen til at jeg vil slutte er for å gjøre bhg-overgang litt enklere, og slik at han kan passes av andre noen timer uten at jeg må tenke på at han sulter ihjel (eller skriker seg i hjel).
Han får grøt 2 ganger om dagen, og fruktmos/smoothie mellom. Likevel gråter han helt til han får pupp når han er trøtt, da sovner han stort sett på 5 minutter.
Er ikke bestandig det er så praktisk å ut å trille for hver dupp heller.
Jeg tenker at han må lære seg å sovne selv ila de neste mndene, barnehageansatte kan vel ikke trille i søvn alle ungene på avdelingen

Tenkte å kutte ut ett og ett måltid med mm, men det er ikke så greit når han ikke finner roen før han får pupp i munn, aka melkeproduksjonen opprettholdes. Med mindre jeg da hives oss ut og triller når han får denne "cravingen"..hmm..

Barnehageansatte kan fint trille i søvn:) Nærheten og næringen fra morsmelk kan være ekstra viktig ved barnehagestart. Så lenge han spiser grøt så blir han mett. Det blir naturlig litt mindre når han begynner å være borte fra deg på dagen, så da ordner det seg selv :)

Grunnen til at jeg vil slutte er for å gjøre bhg-overgang litt enklere, og slik at han kan passes av andre noen timer uten at jeg må tenke på at han sulter ihjel (eller skriker seg i hjel).
Han får grøt 2 ganger om dagen, og fruktmos/smoothie mellom. Likevel gråter han helt til han får pupp når han er trøtt, da sovner han stort sett på 5 minutter.
Er ikke bestandig det er så praktisk å ut å trille for hver dupp heller.
Jeg tenker at han må lære seg å sovne selv ila de neste mndene, barnehageansatte kan vel ikke trille i søvn alle ungene på avdelingen

Tenkte å kutte ut ett og ett måltid med mm, men det er ikke så greit når han ikke finner roen før han får pupp i munn, aka melkeproduksjonen opprettholdes. Med mindre jeg da hives oss ut og triller når han får denne "cravingen"..hmm..
Men ha må få melk fortsatt, enten mm eller mme. Tar han flaske?

Men ha må få melk fortsatt, enten mm eller mme. Tar han flaske?

Nei,han er ikke spesielt glad i flaska. Har ikke prøvd med mme, men med vann og saft tar han bare noen super innimellom biting på tuten. Han får tilbydt kopp eller flaske til hvert måltid.

Nei,han er ikke spesielt glad i flaska. Har ikke prøvd med mme, men med vann og saft tar han bare noen super innimellom biting på tuten. Han får tilbydt kopp eller flaske til hvert måltid.
Ok. Men bare husk at hvis du kutter ut mm så må han få mme frem til ca 1 år. Hvordan du gir melken spiller ingen rolle, men det er viktig at han får mm/mme i hvert fall. :)

Litt dumt å kutte amming da. Mulig han tar flasken med mme etterhvert, men hvis ikke så får han jo ikke i seg nok melk. Og om du kan amme så ser jeg helt ærlig ikke poenget med å "lage seg mer arbeid" ved å måtte gi mme istedenfor. Trille i søvn må nok til i bhg uansett hva slags melk han får, hjemme også hvis du ikke ammer lengre. Er jo så lettvint å bare kunne bruke puppen som en "superpower-redskap" ;)

Men tilbake til spm ditt: hvis du slutter å amme på dagen, så gir du minimum 600ml mme (ved siden av gradvis økende mengde fast føde fram mot 12 mnd) og så går du over på trilling i vogn ved soving.

Back
Topp