Aktivitetsmerke usunn mat

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Dette-forslaget-vekker-oppsikt-i-Storbritannia-724158_1.snd

"Britiske Royal Society For Public Health (RSPH) lanserer nå en ny idé som de mener vil få opp bevisstheten til folk: De vil merke mat med treningsikoner.

- Vi må tenke nytt for å få bukt med fedmeepedemien. Merker vi maten med hvor mye man må gå eller løpe for å forbrenne den, kan dette gjøre at flere tar sunnere valg eller blir mer aktiv. Mange undervurderer hvor mye kalorier det er i en del mat, sier administrerende direktør i RSPH, Shirley Cramer."

Hva synes dere?
Hadde det fått deg til å droppe sjokoladen på handleturen hvis det sto tydelig hvor lenge du måtte jogge for å forbrenne den?

Jeg tror for å være helt ærlig at de eneste det har effekt på er de som har spiseforstyrrelser eller har anlegg for det.

Det er jo merking på mange matvarer i dag om hvor mange kcal det er per persjon, men jeg tror de fleste overser dette, og at det samme vil skje med denne merkingen. Folk som vil ha sjokolade kjøper den nok uansett :)

Jeg tror for å være helt ærlig at de eneste det har effekt på er de som har spiseforstyrrelser eller har anlegg for det.

Det er jo merking på mange matvarer i dag om hvor mange kcal det er per persjon, men jeg tror de fleste overser dette, og at det samme vil skje med denne merkingen. Folk som vil ha sjokolade kjøper den nok uansett :)
Er ikke problemet at kcal er noe veldig mange ikke har nok kunnskap om og forhold til? Om sjokoladen har 250 kcal i seg, og dette står med ørliten skrift på baksiden av emballasjen så vil det gjerne ikke være så tydelig for en god del av oss hva dette faktisk innebærer.

Ganske enig med iskremen her...

Feks.. Jeg vet det er mye kalorier i iskrem men fikk utrolig lyst på allikevel og hadde nok ikke brydd meg om antall min som måtte jogges for å forbrenne den isen :-P

Er ikke problemet at kcal er noe veldig mange ikke har nok kunnskap om og forhold til? Om sjokoladen har 250 kcal i seg, og dette står med ørliten skrift på baksiden av emballasjen så vil det gjerne ikke være så tydelig for en god del av oss hva dette faktisk innebærer.

Det har du rett i, men jeg tenker det kunne løses ved opplyse folk på andre måter enn denne. Tenker at skole, leger og helsepersonell har en jobb å gjøre der.

Poenget mitt er at det er mange som vil henge seg opp i at de må ut å løpe x-antall minutter for alt usunt de putter i seg. Det kan fort resultere i en spiseforstyrrelse. Har man et normalt, balansert kosthold og er i litt aktivitet hver dag, skal man kunne unne seg noe godt uten dårlig samvittighet. :)

Jeg synes det er en god idé jeg. Kalorier er et så svevende begrep i dagliglivet, men får man det sammenlignet med f.eks. jogging så kan det bli lettere å forstå det. Lettere å velge en snack med mindre kalorier i.

Om det funker eller ei, jeg syns det er flott at de prøver å finne ut måter å få folk til å leve sunnere. :) En vet ikke om det funker før en har prøvd. ;)

Syns ikke det er så dumt, jeg. Jeg synes slike fakta er interessante, da jeg er blitt mye mer bevisst på hva jeg dytter innpå. For 30 kg siden var det lett å tenke at "en sjokolade fra eller til gjør ikke noe", men det gjør faktisk noe for dagsbehovet.
Dessuten er den unge generasjonen som vokser opp i dag litt flinkere til å tenke hva de dytter i seg, hvertfall mange av de jeg møter i vgs, og jeg tror de ville synes det var finfine opplysninger også.

I forhold til Storbritannia er de jo nødt til å ta grep. Når 3 av 5 5 åringer er overvektige (eller noe sånt - var på nrk for litt siden), skjønner jeg at de begynner å bli litt desperate!

Jeg tror alt som gir mer kunnskap er bra, for lite kunnskap er en stor årsak til overvekt.

Det har du rett i, men jeg tenker det kunne løses ved opplyse folk på andre måter enn denne. Tenker at skole, leger og helsepersonell har en jobb å gjøre der.

Poenget mitt er at det er mange som vil henge seg opp i at de må ut å løpe x-antall minutter for alt usunt de putter i seg. Det kan fort resultere i en spiseforstyrrelse. Har man et normalt, balansert kosthold og er i litt aktivitet hver dag, skal man kunne unne seg noe godt uten dårlig samvittighet. :)
Har man et normalt, balansert kosthold og er i litt aktivitet hver dag, er det ikke problem å unne seg noe godt uten dårlig samvittighet. Når over halvparten av den norske befolkningen er overvektige tyder ikke dette på at kosthold og aktivitet er riktig fordelt i disse personenes liv, og dermed kanskje ikke kunnskapen?

Jeg er helt enig i at det må gjøres en mye større opplysnings- og utdanningsjobb i skolen, men da når man barna. De som nå er voksne og ikke har fått denne kunnskapen og bevisstheten rundt problemet trenger kanskje hjelp på andre måter. Som f.eks. denne typen opplysning.

Sitter med smågodtposen min og har ikke dårlig samvittighet :P Men kanskje det hadde funket? Jeg ammer og så sjukt hol. Vekten går foreløpig nedover til tross for alt jeg trøkker i meg

Jeg tror alt som gir mer kunnskap er bra, for lite kunnskap er en stor årsak til overvekt.
Enig! Jeg skulle gjerne visst mer om kosthold og dagsbehov da jeg var 18-19 og flyttet for meg selv! :)

Back
Topp