Tett baby - noen med erfaring?

IdaChristinel

Glad i forumet
Hei!

Har en frøken som er litt tett og usikker på hvor normalt/unormalt dette er? Noen med erfaringer?

Lille frøkna mi har siden fødselen vært tett i nesa, men de siste tre ukene synes jeg hun har blitt endel tettere, og har noe slim i halsen og tung i pusten (noen ganger piper det når hun puster og jeg hører hun er surklete). Hun har også hostet og nyst mye siden fødsel. Har spurt helsesøster som sier det er normalt at babyen kan være litt tett. Men jeg tenker, hva defineres som veldig tett? Allmenntilstanden virker egentlig grei, hun har hatt noen dager jeg har stusset over at den kanskje har vært litt annerledes enn hva jeg er vandt med (sovet mye, ikke spist like mye som ellers og vært utrøstelig), men for det meste normal.

Hun har ikke hatt noe feber og ellers alle tester på sykehuset før vi dro fra føden (som er 7 uker siden) var supre (om det skulle hatt noen å si). Var på 6 ukers kontroll, og legen nevnte ikke noe, men hun ene helsesøsteren registrerte at hun var tett når jeg ammet henne.

Jeg blir bare litt beskymret da jeg ikke vet hva jeg skal se etter og om det er normalt.. Synes dette med pipete pust og surkling osv er veldig ubehagelig. Dette er mitt første barn.

Var tett på sykehuset også, men de la babyen på siden sånn at eventuelt fostervann skulle komme ut. Da vi spurte barnelegen før utskriving fikk vi beskjed om at "litt slim i halsen er helt vanlig". Og så dro vi hjem.

Her ble baby tett når tårene kom ved ca 4-5 ukers alder, og har vært det siden. Men sammen med tårene kom også snørr, så jeg har bare tenkt at det er en vanlig ting som skjer som følge av at slimhinnene og sånn har begynt å fungere som det skal. At det går seg til på en måte.
Drypper litt morsmelk i neseborene når det er tettere enn vanlig, og det funker fint her :)

Vi endte på sykehuset med RS, begynte med forkjølelse og tett nese. Vær obs på slimet, det var det som tettet halsen hennes helt her. Fikk ikke puste ordentlig før jeg fikk det ut (en episode, ikke hele tiden). Ble lagt inn 5 dager. Hun ble veldig syk. Var 6 uker. Matlysten er det første som går. Hadde tatt kontakt med lege i morra.

Min har vært tett og laget surklelyder/pipelyder siden han ble født, helt normalt sa de på sykehuset. De sa at de var ikke tette, men høres bare sånn ut

Var tett på sykehuset også, men de la babyen på siden sånn at eventuelt fostervann skulle komme ut. Da vi spurte barnelegen før utskriving fikk vi beskjed om at "litt slim i halsen er helt vanlig". Og så dro vi hjem.

Her ble baby tett når tårene kom ved ca 4-5 ukers alder, og har vært det siden. Men sammen med tårene kom også snørr, så jeg har bare tenkt at det er en vanlig ting som skjer som følge av at slimhinnene og sånn har begynt å fungere som det skal. At det går seg til på en måte.
Drypper litt morsmelk i neseborene når det er tettere enn vanlig, og det funker fint her :)

Åja, ja det kan jo hende at det er slimhinnene som går seg til :) Godt å høre at det ikke er så uvanlig :) Har ikke forsøkt med morsmelk selv, men har saltvanns dråper som jeg bruker når hun blir veldig tett.

Vi endte på sykehuset med RS, begynte med forkjølelse og tett nese. Vær obs på slimet, det var det som tettet halsen hennes helt her. Fikk ikke puste ordentlig før jeg fikk det ut (en episode, ikke hele tiden). Ble lagt inn 5 dager. Hun ble veldig syk. Var 6 uker. Matlysten er det første som går. Hadde tatt kontakt med lege i morra.

Usj da! Skal være obs, men håper og regner med at det ikke er RS viruset. Foreløpig så virker det som om hun har matlyst. Akkurat gått over fra å amme til å kun pumpe og gi litt MME da hun trolig ikke fikk i seg mat når jeg ammet (sovnet, "oret ikke"), så hun får ca 140ml hver tredje time og tømmer nesten alltid flaska.

Slimet som datteren din hadde, var det at du så det fordi hun "spyttet" slim, eller var det at du hørte det pga surkling? Skal uansett følge med på det :)

Usj da! Skal være obs, men håper og regner med at det ikke er RS viruset. Foreløpig så virker det som om hun har matlyst. Akkurat gått over fra å amme til å kun pumpe og gi litt MME da hun trolig ikke fikk i seg mat når jeg ammet (sovnet, "oret ikke"), så hun får ca 140ml hver tredje time og tømmer nesten alltid flaska.

Slimet som datteren din hadde, var det at du så det fordi hun "spyttet" slim, eller var det at du hørte det pga surkling? Skal uansett følge med på det :)
Hun hadde slimhoste og så boblet det ut av munnen.

Min var også tett og surklet samt buser de første ukene. Hun svelget mye fostervann. Fikk en barnelege til å sjekke/lytte på henne rundt 4-5 uke. Var ingenting i lungene. Hun er 8 uker nå og helt borte :)

Det har jeg ikke tenkt på.... Hun ble tett i nesen her med det samme tårene kom. Har ikke sett noen sammenheng før du nevnte det nå...

Min var også tett og surklet samt buser de første ukene. Hun svelget mye fostervann. Fikk en barnelege til å sjekke/lytte på henne rundt 4-5 uke. Var ingenting i lungene. Hun er 8 uker nå og helt borte :)

Så godt å høre at dette er normalt og at det kanskje forsvinner som det gjorde hos deg :) Var jo på 6 ukers kontrollen og da ble hun jo blant annet lyttet på (vet ikke om legen lyttet etter det da men), og han nevnte ingenting.

Så godt å høre at dette er normalt og at det kanskje forsvinner som det gjorde hos deg :) Var jo på 6 ukers kontrollen og da ble hun jo blant annet lyttet på (vet ikke om legen lyttet etter det da men), og han nevnte ingenting.

Da tror jeg du kan ta det med ro om legen har lyttet :) Men er du bekymret så ta kontakt med hs. De har jo barneleger der :) Ikke noe morro å gå å uroe seg for dissa små.

Nanna Mathilde ble veldig forkjøla etter ho fylte 6 uker. Veldig tett, surklete, hostet mye og litt tykt spytt som ho ikke fikk svelget som da kom ut. Den ene dagen ble vi redde og ringte legevakt siden da slet ho med spyttet og hosten. Det kom en del ut da. Men tok en sjekk på legevakten siden jeg ble redd for rs. Lege lyttet og fant ikke noe.. ett par dager senere så,lyttet også legen på hs siden vi var på 6 ukers. Fant ikke no. Men måtte ta kjapt kontakt med legevakt igjen om det ble værre...

Saltvannsdråper og nesesuger( otribaby) har vi brukt her når han har vært litt tett. Er litt tett hele tiden, men ikke snørrete. Det har også hjulpet å heve hodeenden på senga med noen bøker.

Har vært hos legen i dag da de ville se på henne, og legen mente det kun var vanlig luftveisinfeksjon og at jeg skal prøve med dråper og se det ann et par dager. Blir hun verre eller at drt ikke er bieb endring ville de se på henne igjen. Satser og håper på at vi slipper det:) Hun fikk brått endel brekninger igjen (slet med det før, men lenge siden nå), så skulle følge litt med på at det også ikle blir verre.

Følg med på allmenntilstand og da spesielt sløvhet. Ellers er lyden av pusten og inndragninger (at brystkassen går inn under ribbebena) en indikasjon på at de sliter. Barn under 3 mnd får som hovedregel ikke feber, så de kan være syke uten at det merkes slik. Får de imidlertid feber er det nesten automatisk innleggelse, særlig om den er rundt 39. Der er fælt med tette babyer for det er vanskelig å vurdere hva som er for tett. Inndragninger får de ved tett nese også, så det er ikke alltid et sikkert tegn. Det er slimet i lungene som er problemet, så om du merker det ville eg kontaktet lege. Har vært 2 turer på sykehuset med mini før han var 6 uker. Først RS-virus og så feber. Har vært tett siden siste turen med feber, men det er kun nesen så vi behandler hjemme med saltvann og nesesuger. Men blir du usikker så kontakt lege/legevakten, det er bedre med en telefon for mye enn for lite. ;-)

Back
Topp