Keisesnitt hos hund...? Husky...?

Bkno3787182

Andre møte med forumet
Hei!! Tispa mi på 1 år og 8 mnd har blitt drektig.
Jeg spurte om jeg skulle fjerne valpene med abortsprøyte eller hva jeg skulle gjøre, for jeg var redd jeg måtte ta keisesnitt eller at huskyen min skal dø under fødselen om valpene ikke kommer ut.. Jeg er ikke erfaren med det for har aldri hatt valpekull før!! hun sa det vanligvis gikk bra med hundene når de fikk valper!! Spesielt huskyen, men vet ikke hva dere mener, har noen opplevd noen med husky måtte ta keisesnitt? Eller selv opplevd? Eller er det sjeldent en husky må ta keisesnitt? Hva trur dere.. Trenger svar fort.. Er så beskymret.. Leser mye på nettet og blir redd når det står om keisesnitt.. Men må bare ha ærlige svar og hva andre har opplevd eller hørt..

Husky hadde jeg nok ikke bekymret meg for.
Kjøp bøker og les deg opp om valpefødsel, snakk med veterinær. Husk at veterinær også kan være tilgjengelig på tlf og at du kan avtale med dem at du får komme inn på klinikken dersom noe virker galt. Dersom du kjenner noen som har oppdrett eller kjenner noen som kjenner noen, så snakk med dem om de kan være med under fødsel da de vil ha erfaring.
Det er svært sjelden noe går galt med så store hunder, da skal det være snakk om vannvalper eller livmor som går hull på eller lignende. På så store hunder kan man få ut valpene ved å ta fatt i dem og snu dem og omtrent dra dem ut.

Men dersom du er veldig bekymret så er det ikke noe galt i å ta abortsprøyte heller, det kan være vanskelig å få solgt til gode og sikre hjem og noen sitter med valper lenge. Sprøytene idag er mye mer sikker enn de var for 10-15 år siden.

Masse lykke til uansett hva valg du tar :)

Tusen takk for svar!! Jeg har sett på youtube og overalt på nettet når det gjelder valpefødsel! Har lært meg en del. Kjenner valpene sparker i magen, men vet ikke om det er valpene jeg? Kan vel være tarmluft også?

Husky hadde jeg nok ikke bekymret meg for.
Kjøp bøker og les deg opp om valpefødsel, snakk med veterinær. Husk at veterinær også kan være tilgjengelig på tlf og at du kan avtale med dem at du får komme inn på klinikken dersom noe virker galt. Dersom du kjenner noen som har oppdrett eller kjenner noen som kjenner noen, så snakk med dem om de kan være med under fødsel da de vil ha erfaring.
Det er svært sjelden noe går galt med så store hunder, da skal det være snakk om vannvalper eller livmor som går hull på eller lignende. På så store hunder kan man få ut valpene ved å ta fatt i dem og snu dem og omtrent dra dem ut.

Men dersom du er veldig bekymret så er det ikke noe galt i å ta abortsprøyte heller, det kan være vanskelig å få solgt til gode og sikre hjem og noen sitter med valper lenge. Sprøytene idag er mye mer sikker enn de var for 10-15 år siden.

Masse lykke til uansett hva valg du tar :)

Jeg tror ikke det skal være noen problem å få solgt valpene dersom de blir helt hvite alle sammen :)

Noen her som vet hva som kan skje om ei drektig tispe slåss med en hann? Hannen er tam, og det er også tispen, men når hun da føler på inntrengere kan det bli litt uhyggelig mellom de to!
De begynte å krangle i dag, trur ikke han fikk bitt henne eller noe, hørte bare et leven og jeg kasta alt fra meg å løp ut for å dra de fra hverandre, tispen ga seg ALDRI!! Men det varte ikke så lenge, jeg fikk de fra hverandre. Men kan valper gå i oppløsning hvis tispa er aggresiv mot andre eller krangler? Hva skjer om de begynte å slåss litt? Da jeg løp ut gleffsa de til hverandre, men ser ikke noe skader på hundene..!!! Håper på svar, raskt !!!!

Hvorfor i all verden skal foster uansett rase gå i "oppløsning" ved krangel/slåsskamp?

Nei jeg vet ikke.. Er ikke sikker på hva folk mener at fostere kan gå i oppløsning heller... Har bare lest noe om det..

Hvor langt er evt tispen på vei? :)

En stor hunderase hadde jeg ikke bekymret meg så mye for (hva rase er far?). Det er vanligere med keisersnitt hos små raser hvor fosterene blir for store. Men såklart det kan jo skje.
Få lest deg opp på hva tegn som kommer i forkant av fødsel, mener de feks øker 1 grad i temperatur før fødsel (håper jeg husker rett art her.. :) )
Hva må være klart til fødsel må du finne ut av. Valpekasse er veldig kjekt å ha :)
Jeg tror ikke fostrene har tatt skade av knuffing mellom to hunder :) men tispen vil trolig føle for å sette grenser rundt seg opp mot fødsel og etterpå, så kan være lurt å ha hundene separert om du ikke er tilstede :)
Er det noen oppdrettere av hund i nærheten? Det kan du prøve å finne ut av og få verdifull erfaring fra de :) kanskje de også kan være tilgjengelig om du er usikker.
Lurt også å alliere seg med veterinær slik at du vet hvem du skal ringe om du føler deg usikker på hundens og valpenens helse :)

Husky valper kan være vanskelig å få solgt, men for all del vær nøye med hvem du selger de til! :) er alt for mange huskyer /husky blandinger som blir omplassert fordi at kjøpere ikke har satt seg nok inn i hva en slik hund faktisk krever av både fysisk og mental trening :)

Lykke til!! :)

Hvor langt er evt tispen på vei? :)

En stor hunderase hadde jeg ikke bekymret meg så mye for (hva rase er far?). Det er vanligere med keisersnitt hos små raser hvor fosterene blir for store. Men såklart det kan jo skje.
Få lest deg opp på hva tegn som kommer i forkant av fødsel, mener de feks øker 1 grad i temperatur før fødsel (håper jeg husker rett art her.. :) )
Hva må være klart til fødsel må du finne ut av. Valpekasse er veldig kjekt å ha :)
Jeg tror ikke fostrene har tatt skade av knuffing mellom to hunder :) men tispen vil trolig føle for å sette grenser rundt seg opp mot fødsel og etterpå, så kan være lurt å ha hundene separert om du ikke er tilstede :)
Er det noen oppdrettere av hund i nærheten? Det kan du prøve å finne ut av og få verdifull erfaring fra de :) kanskje de også kan være tilgjengelig om du er usikker.
Lurt også å alliere seg med veterinær slik at du vet hvem du skal ringe om du føler deg usikker på hundens og valpenens helse :)

Husky valper kan være vanskelig å få solgt, men for all del vær nøye med hvem du selger de til! :) er alt for mange huskyer /husky blandinger som blir omplassert fordi at kjøpere ikke har satt seg nok inn i hva en slik hund faktisk krever av både fysisk og mental trening :)

Lykke til!! :)

Faren er Svensk Hvit elghund.
Valpene blirr sannsynligvis helt hvote dersom faren sin rase er standar hvit med sterke gener, men huskyen har også sterke gener, moren er også helt hvit så jeg håper alle valpene blir helt hvite. Har fått veldig mye telefoner, kommentarer og meldinger om valpekullet jeg skal ha :) så jeg trur ikke det skal være et problem :)
Huskyen min krever ikke så alt for mye mer enn hva hunder gjør, det kan variere fra husky til husky, men hun elsker å være ute, men blir ikke ubrukelig eller noe, mem det varierer fra hund til hund av typen husky, for alle er så forskjellige

Kullet er vel rundt 7-8 uker. Jeg kjenner det sparker i magen, men det kan også være noe annet?

Har ringt vetrinær osv. Får satse på at dette skal gå bra, bare veldig redd om noe går galt men får bare krysse fingrene :)

Faren er Svensk Hvit elghund.
Valpene blirr sannsynligvis helt hvote dersom faren sin rase er standar hvit med sterke gener, men huskyen har også sterke gener, moren er også helt hvit så jeg håper alle valpene blir helt hvite. Har fått veldig mye telefoner, kommentarer og meldinger om valpekullet jeg skal ha :) så jeg trur ikke det skal være et problem :)
Huskyen min krever ikke så alt for mye mer enn hva hunder gjør, det kan variere fra husky til husky, men hun elsker å være ute, men blir ikke ubrukelig eller noe, mem det varierer fra hund til hund av typen husky, for alle er så forskjellige

Kullet er vel rundt 7-8 uker. Jeg kjenner det sparker i magen, men det kan også være noe annet?

Har ringt vetrinær osv. Får satse på at dette skal gå bra, bare veldig redd om noe går galt men får bare krysse fingrene :)

Høres ut som at du har gjort det du skal gjøre :)

Spennende blanding når det først er blitt til. :) men ikke la utseende styre. Hvit eller ikke har ikke så mye å si.
Her har du 50 % som er avlet frem som trekkhund for vanskelige forhold og 50% som er avlet for jakt på elg - elghunder er relativt sta!
Mangel på stimuli kan lage 2 typer hunder: apatiske eller destruktive. Så er viktig å finne eiere som gir hundene nok tid og stimuli i hverdagen til å balansere hunden på et godt vis :)
Men jeg vet om flere som kunne kost seg med slik blanding, dessverre skal ingen av dem ha hund nå da.. :) :P
Sier lykke til igjen jeg! :) er både kjekt og utfordrene å ha valpekull :)

Hvis de er 7-8 uker gamle kan du kjenne dem bevege seg. Det er alt for sent å sette abortsprøyte på henne nå, hunder går drektige i 9 uker.
Jeg hadde ikke ville latt en så ung tispe bære fram et kull selv, men nå må du bare gjøre det beste utav situasjonen.

Veldig mange plasser har lokale hundegrupper på facebook. Spør der om noen oppdrettere kan bistå med hjelp og svar på spørsmål. Lei bøker om drektighet og valping eller les på nettet slik at du er forberedt med tid og utstyr.

Hei!! Tispa mi på 1 år og 8 mnd har blitt drektig.
Jeg spurte om jeg skulle fjerne valpene med abortsprøyte eller hva jeg skulle gjøre, for jeg var redd jeg måtte ta keisesnitt eller at huskyen min skal dø under fødselen om valpene ikke kommer ut.. Jeg er ikke erfaren med det for har aldri hatt valpekull før!! hun sa det vanligvis gikk bra med hundene når de fikk valper!! Spesielt huskyen, men vet ikke hva dere mener, har noen opplevd noen med husky måtte ta keisesnitt? Eller selv opplevd? Eller er det sjeldent en husky må ta keisesnitt? Hva trur dere.. Trenger svar fort.. Er så beskymret.. Leser mye på nettet og blir redd når det står om keisesnitt.. Men må bare ha ærlige svar og hva andre har opplevd eller hørt..
Ser hun er rundt 8 uker på vei, så da er det uansett for seint å sette sprøyte, men en så ung hund ville jeg i utgangspunktet ikke hatt valper på. Følg godt med når valpene er født at hun gjør jobben sin "skikkelig". Men det vil nok helt sikkert gå bra med både Mor og barn :) og ta kontakt med dyrlege ved behov!

Du har nok ingenting å bekymre deg for, naturen går sin gang. Mulig tispa kommer til å la seg påvirke mentaltdersom hun er ung, men det går nok fint. Har mye kontakt med både husky- og malamute-oppdrettere og har per dags dato ikke hørt om at det har gått galt :) Om det blir så du velger å beholde valpene og ønsker noen å prate med så er det bare å ta kontakt på PM. Har lite peiling på drektighet og fødsel, men det som kommer etterpå av sosialisering, miljøtrening, og alt som hører med DET kan jeg.

Kanskje skaffe litt info og ikke bare lure på hva enkelte ting folk har sagt betyr? Feks hvor lenge hunden er drektig. 8 uker på vei så blir valpene snart født, sier seg selv at abortsprøyte er for sent. Også at nesten ferdige valper ikke går "i oppløsning", vet heller ikke hva det utrykket betyr og har aldri hørt det, men tenker meg at det kan bety sa veldig tidlig?

En sånn rase hadde jeg ikke bekymret meg for. Skal ikke være noe problem med normal fødsel. Verre med engelsk bulldog som er super breie over skuldrene. Jeg har selv fått valper på pomeranian tispa mi, den rasen kan slite litt med vanlig fødsel pga liten str. Men gikk supert! Dro til veterinær når det startet da jeg ikke ville ta imot valpene selv. Han dro dem ut en etter en :) vakkert å se en fødsel! Veterinærer er på vakt dag og natt så du kan få hjelp om du er redd ;)
Sist jeg sjekket var det sunt for tisper å få et kull minimum iløpet av livet mtp kreft etc :)
Har også hørt at noen valper går i "oppløsning". De kan se et visst antall valper på UL. Men ikke sikkert like mange blir født. Kan skje ganske sent i drektigheten.

Hvis du kjenner valpene sparke har hun ikke lenge igjen. Vet du når hun ble parret? Gjennomsnitt drektifhetstid hos hun er 63 dager. Jeg ville begynt å ta tempen på henne (vanlig termometer i rompa). Ta tempen flere ganger daglig fremover. 12-48 timer før fødsel går tempen ned, når den går opp igjen er fødselen nærme. Siden du ikke har hatt valpekull tidligere ville jeg tatt røntgen av tispa ca en til to uker før fødsel. Da får du vite antall valper og vet litt mer om når fødselen er over eller om du må reise til veterinæren for å sjekke nøyere om fødselen stopper opp. Du leser sikkert mye om hva slags utstyr som er lurt å ha i hus. Og gi tispa mest mulig ro den siste tiden nå. La henne venne seg til rommet du skal ha valpene på og hold andre hunder unna. Det samme gjelder de tre første ukene etter fødsel. Ingen andre hunder i nærheten av valpene. Spør om du lurer på noe!

En sånn rase hadde jeg ikke bekymret meg for. Skal ikke være noe problem med normal fødsel. Verre med engelsk bulldog som er super breie over skuldrene. Jeg har selv fått valper på pomeranian tispa mi, den rasen kan slite litt med vanlig fødsel pga liten str. Men gikk supert! Dro til veterinær når det startet da jeg ikke ville ta imot valpene selv. Han dro dem ut en etter en :) vakkert å se en fødsel! Veterinærer er på vakt dag og natt så du kan få hjelp om du er redd ;)
Sist jeg sjekket var det sunt for tisper å få et kull minimum iløpet av livet mtp kreft etc :)
Har også hørt at noen valper går i "oppløsning". De kan se et visst antall valper på UL. Men ikke sikkert like mange blir født. Kan skje ganske sent i drektigheten.
Valper kan absorberes i livmoren, men det er tidlig i drektigheten og ikke de siste ukene. De siste ukene kan man heller risikerte at noen av valpene er dødfødte, men det får man ikke gjort noe med.

Valping går som regel veldig bra :-) sjelden de må utføre keisersnitt. Tispa mi fikk valper for 2 år siden. Ordna det meste selv :-D

Valper kan absorberes i livmoren, men det er tidlig i drektigheten og ikke de siste ukene. De siste ukene kan man heller risikerte at noen av valpene er dødfødte, men det får man ikke gjort noe med.

Kan det være stor sjans for at noen et dødsfødte?
Noen her som har hatt kull på hunden sin av en alder av 1,8 år - ca 2 år. Altså på sin 2 løpetid?
Jeg kjenner liv og sparking i magen..

Det gikk veldig bra med hunden. Jeg trudde hun skulle ha valper om to dager før hun fødte,
Men hun fødte uten å gi fra seg noen signaler, det var første valpekullet hennes og det gikk veldig bra.
Hun tok godt vare på valpene og alle overlevde. Friske, sunne og fine valper. Fått mange interesser for de, og nå er de 3 uker og spiser seg gode og mette :) helt hvite og søte.

Back
Topp