Introduksjon av fast føde

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Jenta vår er 4 mnd nå, og siden hun bare får mme så bør vi starte med fast føde. Men siden jeg ikke husker NOE fra sist, så lurer jeg på om noen har noen tanker om hvordan man best introduserer fast føde?

tenker å begynne med grøt.. men bør vi "etablere" et helt grøtmåltid før vi tilbyr andre ting? Å hva er det "neste" etter grøt?

Med storebror skulle vi begynne med middag da de var 6 mnd, er det slik fortsatt?
Hva med fruktmos?

Utrolig hva man glemmer på 6.5 år :P haha

Vi begynte med smaksprøve både på grøt, frukt og grønnsaksmos ved 4mnd :)
Ga bare 1-2 små skjeer hver dag.. Etter noen dager med en smak, gikk vi over til noe nytt :)

Troooooor vi begynte med velling, så smaksprøver med grøt og fruktmos, bare en liten t-skje eller to.

Vi begynte med grøt og rene smaksporsjoner av moste erter, gulrøtter, eggeplommer, avokado osv. Etterhvert som hun ble vant med tingene begynte jeg å blande to og to ting, før vi var oppi middag (ca 6 mnd) og en full grøtporsjon (ca 6 mnd). Vi tok dette veldig gradvis.

Troooooor vi begynte med velling, så smaksprøver med grøt og fruktmos, bare en liten t-skje eller to.
Hvor lenge før du økte fra smaksprøve til du ga til babyen ikke villa ha mer?

Hvor lenge før du økte fra smaksprøve til du ga til babyen ikke villa ha mer?

Hvem husker det da? Er 6.5 år siden her også.
Tror kanskje vi økte med en skje annenhver tredjehver dag kanskje til full porsjon

Begynne med 1 ts og øke med en ts annenhver dag har jeg hørt. For å tilvenne magen.
Mtp jern så er jernberiket grøt anbefalt. Mtp b12 anbefales eggeplomme (gjerne rå).
Du kan gjerne introdusere feks fruktmos før de er oppe i ett måltid av grøt, gjerne la barnet selv styre det å ville smake på noe. I begynnelsen kan det være like greit å bare la det sutte på frukt du spiser.

Begynte med grønnsaker, deretter frukt/bær og næringsrike matvarer. Grøt kom lenge etter.

Back
Topp