Har dere tenkt på....

Cesk88

Forumet er livet
Sensommerbarna 2016
.... Hvor avhengig samfunnet i dag er av Internett??? Da tenker jeg ikke kun på i hjemmet, men butikker, Apotek, bank, helsevesenet osv.

Har slått meg noen ganger ja.

Fint eksempel er der jeg jobbet, hjemmesykepleien. Ganske stor sone..
PCene har tulla noen ganger og noen ganger printeren. Sliter ganske godt da for alt av informasjon.. navn, adresser, telefonnumre, sykdomshistorie,hva vi skal gjøre hos bruker, osv står på PCen. Så ryker disse er jo max krise på jobb. Har opplevd at printer streiker og vi måtte skrive ned alt for hånd som var nødvendig.. Tar unødvendig tid og ressurser.

Men gjelder jo alt. Butikker, bank, alt. Vi er altfor avhengige!

Har slått meg noen ganger ja.

Fint eksempel er der jeg jobbet, hjemmesykepleien. Ganske stor sone..
PCene har tulla noen ganger og noen ganger printeren. Sliter ganske godt da for alt av informasjon.. navn, adresser, telefonnumre, sykdomshistorie,hva vi skal gjøre hos bruker, osv står på PCen. Så ryker disse er jo max krise på jobb. Har opplevd at printer streiker og vi måtte skrive ned alt for hånd som var nødvendig.. Tar unødvendig tid og ressurser.

Men gjelder jo alt. Butikker, bank, alt. Vi er altfor avhengige!
Tenker mye på nettopp de bedriftene som bestemmer seg for å kun ha alt på data. Hvis hele systemet svikter går jo alt rett vest :o

Ja, det har jeg tenkt på. Men bedrifter har jo ofte systemer og er ikke nødvendigvis avhengig av internett, men servere, og andre interne programmer.

Tenker mye på nettopp de bedriftene som bestemmer seg for å kun ha alt på data. Hvis hele systemet svikter går jo alt rett vest :o
Vi har jo mye arkivert men det er dårlig oppdatert, null system og 20 mennesker som stresser for å få tak i 'sine' brukeres informasjon fra arkivskapet på engang? Ohlordi, krise!

Tenk bare på om banknettet stryker, hvor mange har nok kontanter til å klare seg og se for butikkene... Må legge inn vare for vare automatisk og må regne ut sum for hånd, osv?

Vi har jo mye arkivert men det er dårlig oppdatert, null system og 20 mennesker som stresser for å få tak i 'sine' brukeres informasjon fra arkivskapet på engang? Ohlordi, krise!

Tenk bare på om banknettet stryker, hvor mange har nok kontanter til å klare seg og se for butikkene... Må legge inn vare for vare automatisk og må regne ut sum for hånd, osv?
Ja er ikke små konsekvenser om nettverket ryker en plass :P

Huff ja. Syns det er litt skummelt egentlig:p

Jobbet som support for Carlsbergbryggeriet en periode, og i Sverige har hovedbryggeriet kun roboter i hallen. Om nettet er nede så taper de syyykt mye penger i timen:o Og det er vel også andre type bedrifter som har det slik. Skjønner ikke at de tør å belage seg på det.

Jobbet på spreng for å få det opp og gå igjen kan man si

Japp og det kan være litt skummelt, med tanke på hvordan fremtiden kan bli da når vi tar så store fremskritt innen teknologi nå.

Joda. Skal du ta over verden i dag, trenger du ikke være sterk eller ha mye våpen..
Bare ha gode hackekunnskaper. ..

Jo takk dette ble godt merket idag
1459877414652.jpg

Var på jobb idag og ikke lenge etter at jeg startet Kl 13.00 så er datasystemet nede, tok en liten stund til vi fant ut at det var i hele sverige, akutte tilfeller ble henvist til akutten og ellers hadde vi kun reseptfritt idag, var slik til vi stengte kl 18.00.
Legene har jo heller ikke fått skrevet ut resept så dette merker vi vel imorgen også, men håper ehälsomyndighetene har fått ordnet opp i sitt data system da :)

Joda. Skal du ta over verden i dag, trenger du ikke være sterk eller ha mye våpen..
Bare ha gode hackekunnskaper. ..
Laga de ikke en film (dokumentar?) om akkurat det? Der "verden" gikk under fordi noen hakket strømselskapene?
Husker noe om hvor de var låst inne i en heis...

Laga de ikke en film (dokumentar?) om akkurat det? Der "verden" gikk under fordi noen hakket strømselskapene?
Husker noe om hvor de var låst inne i en heis...

Aner ikke. Men skremmende hvor enkelt det er...

Da bestemmer de seg som regel for å ha gjevnlig oppdatering av lagring i sky :)

Back
Topp