Hva er en konstruktiv diskusjon?

Cesk88

Forumet er livet
Sensommerbarna 2016
Noen tema er mer delt i meninger enn andre. Alle på forumet har vel lest eller deltatt i en "heftig" diskusjon her inne en eller annen gang.
En ting er reglene vi har å forholde oss til, men hva mener dere personlig er greit og IKKE greit når man er uenige her inne?

Først og fremst er jo kunsten å holde seg til saken; begynner det å bli personlig er det ikke lenger konstruktivt. Å respektere den eller de man diskuterer med er også viktig, og å være åpen for gode poeng hos "motstanderen" :-)

Spydigheter, poengløse fornærmelser og sure oppgulp er ikke greit.

Først og fremst er jo kunsten å holde seg til saken; begynner det å bli personlig er det ikke lenger konstruktivt. Å respektere den eller de man diskuterer med er også viktig, og å være åpen for gode poeng hos "motstanderen" :-)

Var en fin definisjon :)

Å holde seg til saken , ikke la det bli personøig for det er o grunn bare ufint.

å diskutere to sider av en sak uten å gå til personlig angrep

som eks en tråd om skrikekur , der jeg skrev min sønn hadde såpass søvnproblemer etter utredning at han måtte settes på sovemedisin, da et medlem skrev" jeg dopa ned/proppa ungen min full av sovemedisin" :-P

Sliter med det selv innimellom, men burde vel kunne holde seg ril tema og ikke sette ting unødig på spissen for å hisse opp.

Først og fremst er jo kunsten å holde seg til saken; begynner det å bli personlig er det ikke lenger konstruktivt. Å respektere den eller de man diskuterer med er også viktig, og å være åpen for gode poeng hos "motstanderen" :)

Jepp. Viktig å være åpen for og akseptere den andres mening eller argumenter, og å komme med gode argumenter for sitt eget synspunkt. Og det jeg tror er viktig å innse er at man ofte ikke klarer å overbevise motstanderen hvis man først er veldig uenig, da må man i så fall ha noen veldig solide argumenter basert på tydelig og lettlest forskning man kan dele. Noen ganger kan man diskutere ting bare for å diskutere, filosofere, dele tanker.

En annen ting er jo når folk ikke klarer å lese det du skriver, men tolker andre ting ut av det eller vrir rundt på det så de ender opp med noe helt annet enn det man prøver å være supertydelig på å formulere, gjerne flere ganger på ulike måter. De samme skal gjerne være ganske sarkastiske har jeg funnet ut, og vil ilegge meg en annen mening enn den jeg har.

å diskutere to sider av en sak uten å gå til personlig angrep

som eks en tråd om skrikekur , der jeg skrev min sønn hadde såpass søvnproblemer etter utredning at han måtte settes på sovemedisin, da et medlem skrev" jeg dopa ned/proppa ungen min full av sovemedisin" :-P
Ja slike ting kan jeg si at jeg ikke synes er OK. Mine barn går på medisiner for å hjelpe dem med å sove ettersom de mangler et hormon i kroppen. Hadde reagert kraftig om jeg fikk den kommentaren da.

Jeg reagerer også veldig på kommentarer hvor "alle blir slått under en kam" om du skjønner.

Synes man kan holde ting på et saklig nivå. Deler mennesker erfaringer de har blir det feil i mine øyne å angripe de erfaringene. Man vet tross alt aldri hele historien. :)

Når man klarer å legge frem sin side av saken på en slik måte at man bidrar med saklige synspunkter og en ny måte å se noe på som muligens kan få den andre siden til å innse at selv om man ikke er enige, så er ikke det andre nødvendigvis feil. Faktisk muligens et bedre alternativ enn man selv sitter med.
Og det må gjøres på en slik måte at den andre parten ikke føler seg angrepet eller sett ned på.

Det skal bygge opp en diskusjon, istedet for å bryte den ned.

Personangrep er ikke greit, og jeg mener man skal ta det andre sier på en positiv måte i stedenfor å anta det verste (som mange gjør her inne). Mye av diskusjonene kommer på grunn av misforståelser.

Personangrep er ikke greit, og jeg mener man skal ta det andre sier på en positiv måte i stedenfor å anta det verste (som mange gjør her inne). Mye av diskusjonene kommer på grunn av misforståelser.

Helt enig. Får fnatt av disse diskusjonene der en tolker alt i verste mening.

Person angrep er ikke greit... Eg er en person der folk lett kan misforstå hva eg mener men det er pga eg er dårlig på å formulere meg rett også har eg skrive vansker i tillegg

Person angrep er ikke greit... Eg er en person der folk lett kan misforstå hva eg mener men det er pga eg er dårlig på å formulere meg rett også har eg skrive vansker i tillegg
Har merket at mange finner det vanskelig å helt forstå det mange skriver. Da bruker jeg en regel: om du er usikker på hva som menes, spør om du har forstått det riktig :)

Jepp. Viktig å være åpen for og akseptere den andres mening eller argumenter, og å komme med gode argumenter for sitt eget synspunkt. Og det jeg tror er viktig å innse er at man ofte ikke klarer å overbevise motstanderen hvis man først er veldig uenig, da må man i så fall ha noen veldig solide argumenter basert på tydelig og lettlest forskning man kan dele. Noen ganger kan man diskutere ting bare for å diskutere, filosofere, dele tanker.

En annen ting er jo når folk ikke klarer å lese det du skriver, men tolker andre ting ut av det eller vrir rundt på det så de ender opp med noe helt annet enn det man prøver å være supertydelig på å formulere, gjerne flere ganger på ulike måter. De samme skal gjerne være ganske sarkastiske har jeg funnet ut, og vil ilegge meg en annen mening enn den jeg har.
Enig i dette. Ein diskusjon handlar ikkje om å tvinge andre til å meine det samme som seg sjølv, men heller å komme med så gode argument at ein sår tvil i den andre sin overbevisning:) Og ofte handlar det om å vera enig i at ein er uenige;)

Enig med deg :)

Back
Topp