KK Bergen og igangsetting i forhold til overtid!

Novemberskatten

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
Noen som har født på KK etter 2007 og som vet hvordan de praktiserer i forhold til termin og igangsettelse? Må man gå lenge over tiden? Når har man overtidskontroll?

Jeg gikk 14 dager over tiden med første, kom på overtidskontroll og ble satt i gang pga stresset baby og lite fostervann :-/ Med nr to ble jeg satt i gang 3 uker før tiden pga alvorlig svangerskapsforgiftning :-/ Og med nr 3 ble jeg satt i gang dagen etter termin pga redsel for forrige fødsel, de måtte stoppe prosessen med tabletter pga mye på føden så de tok vannet til slutt! Traff på han legen som tok avgjørelsen på første fødsel og han sa så fint at han kunne ikke tvinge meg til å gå over tiden visst jeg ikke ønsket dette.

Jeg har derfor ingen fødsler bak meg hvor "ting har starta" av seg selv og lurer derfor på hvordan de gjør dette. Regner vel i grunn med at jeg kommer til å gå over tiden denne gangen også, med mindre jeg går frem og får en samme ordning som med nr tre. En fødsel hvor ting starter av seg selv er så klart det beste, men jeg føler meg som en førstegangsfødende på akkurat det området og pga det så blir jeg rett og slett redd! Panikken tar meg litt FOR mye desverre :-/

Med småen som er snart 3 år hadde jeg kontroll på termindagen, 6 dager etter termin og skulle ha 10 dager etter termin. Jeg ble satt i gang 6 dager over termin på grunn av stor forskjell på mens termin og ul termin :) Du gjør det du føler deg tryggest på, her må du bare gjøre det som gjør at du får ro rundt resten av svangerskapet :) hvis du har mulighet til å bli satt i gang på termin, så er jo barnet fult utviklet - så det er ikke noe feil med det :)

Med småen som er snart 3 år hadde jeg kontroll på termindagen, 6 dager etter termin og skulle ha 10 dager etter termin. Jeg ble satt i gang 6 dager over termin på grunn av stor forskjell på mens termin og ul termin :) Du gjør det du føler deg tryggest på, her må du bare gjøre det som gjør at du får ro rundt resten av svangerskapet :) hvis du har mulighet til å bli satt i gang på termin, så er jo barnet fult utviklet - så det er ikke noe feil med det :)

Takk for bekreftelse på det jeg selv føler også :-) Godt å vite at det ikke bare er jeg som tenker sånn men at andre tenker at jeg må følge meg selv på en måte. Nå er jeg helt ok på at ting skal starte av seg selv og jeg håper jo det gjør det men jeg vet selv hvilken fantastisk følelse jeg fikk forrige gang når de bare tok vannet :-) Tror jeg hadde blitt veldig stresset her hjemme om ting hadde startet her og at det da kanskje hadde blitt verre på mange måter. Men for all del, er jo bare 5+1 i dag og det er jo ørten uker igjen før man i det hele tatt kan begynne å tenke på fødsel å sånn :-) Det går seg nok til :-) Føler at enkelte ting blir man bare enig med seg selv om. Mange som ikke vil bli frivillig satt i gang men jeg har jo ikke opplevd noe annet. Samtidig så er dette siste gangen og det hadde vært fint å fått opplevd det naturlig denne gangen :-/

Jeg ble satt i gang i 2012 en uke etter termin, men pga starten på svangerskapsforgiftning. Skulle selvfølgelig ønske ting kunne gått av seg selv men var glad de satt i gang da de gjorde! Men jeg håper jeg slipper igangsetting denne gangen, ble en heftig fødsel men stresset barn og endte to døgn på barneklinikken! Men samme tid som jeg fødte gikk andre tilfeller galt på KK i Bergen da de ikke satt i gang tidlig nok eller beordret keisersnitt! Det var aldri tvil å sette meg i gang og det er jeg ekstremt glad for! :)

Jeg ble satt i gang i 2012 en uke etter termin, men pga starten på svangerskapsforgiftning. Skulle selvfølgelig ønske ting kunne gått av seg selv men var glad de satt i gang da de gjorde! Men jeg håper jeg slipper igangsetting denne gangen, ble en heftig fødsel men stresset barn og endte to døgn på barneklinikken! Men samme tid som jeg fødte gikk andre tilfeller galt på KK i Bergen da de ikke satt i gang tidlig nok eller beordret keisersnitt! Det var aldri tvil å sette meg i gang og det er jeg ekstremt glad for! :)

Svangerskapsforgiftning er grunnen til at jeg ble satt i gang med nr to. Jeg hadde hatt mye høyere blodtrykk i sånn to mnd før jeg ble innlagt fordi jeg var så dårlig. Jordmor og legen min sa det ble høyt på slutt og gjorde derfor ikke noe med det, i ettertid skulle de jo gjort det, det skjønner jeg også nå :-/ Kom inn på kvelden en mandag på det jeg trodde ville vise seg at alt var ok men ble heller beordret til å sitte helt i ro mens en noe stresset jordmor løp etter en annen lege for å forhøre seg. Skummelt å sitte der å ikke vite hva som egentlig foregikk, hadde jo aldri hatt svf og trodde helt ærlig ikke det skulle skje meg. Hadde 1+ i protein når jeg leverte inn urin på kvelden og morningen etterpå var den 3+. Fikk også vite den dagen av legen at jeg skulle ha epidural og da jeg ble satt i gang med ballong søndagen uken etter, så fikk jeg beskjed om at jeg hadde til onsdag med å få han ut visst ikke så ble det keisersnitt. Jeg er kjempe fornøyd med oppfølgingen på obs posten, de sjekket innom meg om natten også. Vannet gikk heldigvis kvart på ni om kvelden tirsdagen så jeg slapp ks men nok en gang, i ettertid kunne jeg ønsket at jeg selv, lege og jordmor hadde reagert på bt før jeg ble så dårlig. Jeg var nemlig på kontroll lille julaften på kk og da tok jordmor opp dette med bt men siden jeg hadde hatt det så lenge så gjorde ikke hun heller noe. Pga svf ble han forløst med tang, jeg fikk ikke presse fordi overtrykk på blodtrykket var på 180. De sa i ettertid at jeg og småen var på nære nippet til å ikke greie oss :-/
Ble ingen svf med siste, men igjen frykten som gjorde at jeg fikk tett oppfølging på kk og fikk lov å bli satt i gang. Jeg mistenker selv at jeg får ekstrem svangerskapskvalme med jente svangerskap og svf med guttene så jeg skal ha kontroll på bt selv denne gangen og være ekstra på vakt. Per dags dato har jeg ingen følelse på hva det blir!

Helsedirektoratet har retningslinjer som du har krav på at sykehusene følger. Mange anbefaler at man overstiger disse, og det er ulik praksis fra sted til sted. Dette også fordi det koster dem mer om man blir satt i gang. Men du har altså krav på det helsedirektoratet anbefaler. Alt står på nettsidene deres. Du kan selv ringe sykehuset og avtale overtidskontroll som gjør at du rekker å bli satt i gang innen anbefalt tid. Sjekket dette med helsedirektoratet ogUllevål da jeg gikk over med førstemann. Han kom heldigvis av seg selv, 5 dager over termin.

Helsedirektoratet har retningslinjer som du har krav på at sykehusene følger. Mange anbefaler at man overstiger disse, og det er ulik praksis fra sted til sted. Dette også fordi det koster dem mer om man blir satt i gang. Men du har altså krav på det helsedirektoratet anbefaler. Alt står på nettsidene deres. Du kan selv ringe sykehuset og avtale overtidskontroll som gjør at du rekker å bli satt i gang innen anbefalt tid. Sjekket dette med helsedirektoratet ogUllevål da jeg gikk over med førstemann. Han kom heldigvis av seg selv, 5 dager over termin.

Det skal jeg sjekke ut. Tror noen har sagt at det er overtidskontroll 7 dager over termin og blir satt i gang senest 10 dager over. Får se litt hva jeg finner.

Det skal jeg sjekke ut. Tror noen har sagt at det er overtidskontroll 7 dager over termin og blir satt i gang senest 10 dager over. Får se litt hva jeg finner.

Det høres kjent ut ja...lenge sida jeg sjekka det. Men som sagt, ulik praksis rundt om på dette pga mye meninger om hva som er farlig å gå over og ikke +pris på det hele. Men det er bare å slå i bordet. Retningslinjene gjelder over alt...

Det høres kjent ut ja...lenge sida jeg sjekka det. Men som sagt, ulik praksis rundt om på dette pga mye meninger om hva som er farlig å gå over og ikke +pris på det hele. Men det er bare å slå i bordet. Retningslinjene gjelder over alt...

Ja jeg vet at det er kommet nye retningslinjer på dette på de forskjellige sykehusene. Noen steder setter de jo i gang på overtidskontroll men som du sier, det koster å bli satt i gang men det krever og mer av jordmødrene på obs posten fordi de må passe på flere innlagte. Er jo alltid noen som er innlagt utenom de som skal bli satt i gang. Har også hørt at blant annet man ikke skal gå overtid når man har bmi som er høy men der tror jeg ikke kk praktiserer noe særlig.

Ja jeg vet at det er kommet nye retningslinjer på dette på de forskjellige sykehusene. Noen steder setter de jo i gang på overtidskontroll men som du sier, det koster å bli satt i gang men det krever og mer av jordmødrene på obs posten fordi de må passe på flere innlagte. Er jo alltid noen som er innlagt utenom de som skal bli satt i gang. Har også hørt at blant annet man ikke skal gå overtid når man har bmi som er høy men der tror jeg ikke kk praktiserer noe særlig.

Generelt har Norge latt gravide gå mye lengre på overtid enn mange andre land. Det finnes nok mange ulike faktorer som spiller inn på hva som er bra. Jeg har født en gutt i uke 41+0 og ei jente 37+4. De var nesten akkurat like store og jenta virka mindre prematur enn gutten. Pussig hvordan det er tydelig at alle svangerskap naturlig har ulik lengde for når barnet er ferdig. Samtidig er de jo uansett ikke å regne som premature etter 37+2, og jeg begynte å stresse fælt med dette da jeg bare var 5 dager over. Man hører jo historier om at det ikke har gått bra...

De sier så forskjellig, fødte der i 2009 og gikk to uker over, fødte 2010 og gikk heldigvis bare 3 dager over, fødte nå i mai 2015 men de tok vannet meg 39+0 så han kom 9 dager før, vil nok tro det samme skjer denne gang også

En bekjent av meg er på overtid nå og sier At maks grensen nå er 12 dager over

12 dager ja.. Det er med andre ord ikke endret så mye da fra da jeg ble satt i gang 14 dager på overtid for 9 år siden! Får se om jeg lar de få lov til å be meg om å gå 12 dager overtiden.. :-/

Har også hørt at blant annet man ikke skal gå overtid når man har bmi som er høy men der tror jeg ikke kk praktiserer noe særlig.

Nå tilhører ikke jeg KK, men Levanger sykehus. Jeg har høy bmi, men ble ikke satt i gang. Gikk 7 dager over termin, skulle hatt overtidskontroll dagen etter. Den rakk jeg ikke ;)

Back
Topp