Blodfortynnende

Jeg brukte hormonspiral mellom sv.skapene mine, fikk beskjed om at det var et av de veldig få prevensjonsmidlene jeg kunne bruke. Det er jo gjerne hormonene i prevensjonene som øker blodpropp-tendensen, men hormonspiralen virker bare veldig lokalt, så den går det fint ann å bruke :) Fikk jeg høre i alle fall.
Bruker sånne sexy strømper jeg også :laughing002 Og hvis det er en veldig lang flytur (3 timer +) så tar jeg blodfortynnende.
Ellers bør man også holde seg unna tobakk (gjelder selvfølgelig i sv.skap uansett, men også ellers) og være flink til å gå turer/ikke bare sitte i ro :)

Lykke til med sv.skapet!
Jeg fikk beskjed om ikke å bruke hormonspiral. Og da jeg spurte om lengre reiser m fly fikk jeg beskjed om at jeg ikke trenger blodfortynnende :/ Ønsker deg også lykke til :)
 
Jeg går på blodfortynnende å skal gjøre det til uke 12.. Men tar de ikke i sprøyter men i pilleform.. Har protein s-mangel..
 
Jeg fikk blodfortynnende før jeg hadde tendenser til overstimmulering. Fikk det fordi pappa har hatt flere DVT og han har holdt på å dø to ganger på grunn av det. Han har også heterozygot. Jeg er ikke overvektig og "bare" 24 år men fått fragmin likevel. Bruker også kompresjonsstrømper når jeg flyr;) og fått streng beskjed om å holde meg borte fra p-piller, være obs på trekking av tenner/operasjon etc.
Ja, jeg har fått samme beskjed ang operasjoner. Vi oppdaga mutasjonen da min mamma fikk blodpropp under en operasjon. Har visst det i mange år og har fulgt rådene for å forhindre egen blodpropp etter at jeg også fikk påvist det. Liker ikke at rutinene er så ulike på sykehusene kjenner jeg! Føler meg ikke helt trygg på at det er riktig at jeg ikke skal ha blodfortynnende denne gangen i og med at jeg har bikka 35 år. Satser på at flytur går bra (er oppe og beveger meg en del underveis) og så blir det en ny snakk med legen! Takk for svar :)
 
Jeg har også Leiden, men siden jeg har heterozygot type går jeg ikke på fortynnende. Har dere alle homozygot? Glad jeg slipper medisin, men jeg må være ekstra påpasselig likevel. Hva unngår dere sånn ellers for å forhindre blodpropp? For min del så styrer jeg unna p-piller og hormonspiral (har brukt kobberspiral/minipiller), spiser litt mindre brokkoli enn før og bruker sånne sexy flystrømper for pensjonister på fly ;) Har to ukompliserte svangerskap bak meg, og satser på at denne også går bra!

Brokkoli? Spiser masse brokkoli :p

Jeg er homozygote. Men syns kanskje det er rart at du ikke skal ta blodfortynnende selv om du er heterozygote. Det er jo forhøyet sjanse for blodpropp! Men jeg er jo ikke lege...be legen din kontakte en ekspert på området?:)

Ingen p-piller eller andre hormonpteparater her heller
 
Litt merkelig at du skal holde deg unna hormonpreparater feks, men graviditet er greit liksom.. :O
 
Litt merkelig at du skal holde deg unna hormonpreparater feks, men graviditet er greit liksom.. :O
Brokkoli? Spiser masse brokkoli :p

Jeg er homozygote. Men syns kanskje det er rart at du ikke skal ta blodfortynnende selv om du er heterozygote. Det er jo forhøyet sjanse for blodpropp! Men jeg er jo ikke lege...be legen din kontakte en ekspert på området?:)

Ingen p-piller eller andre hormonpteparater her heller
Ja, ikke sant! Og den faaarlige brokkolien ;) Vil tro en graviditet tar litt mer på enn den. Brokkoli er blodfortykkende forresten. Jeg spiser litt for jeg er så glad i det. Men mindre enn før.
 
Brokkoli? Spiser masse brokkoli :p

Jeg er homozygote. Men syns kanskje det er rart at du ikke skal ta blodfortynnende selv om du er heterozygote. Det er jo forhøyet sjanse for blodpropp! Men jeg er jo ikke lege...be legen din kontakte en ekspert på området?:)

Ingen p-piller eller andre hormonpteparater her heller

Ja, ikke sant! Og den faaarlige brokkolien ;) Vil tro en graviditet tar litt mer på enn den. Brokkoli er blodfortykkende forresten. Jeg spiser litt for jeg er så glad i det. Men mindre enn før.

Jeg er heterozygot og må gå på blodfortynnende pga tidligere blodpropp. Hvis en ikke har hatt det så trenger en ikke blodfortynnende, fikk jeg beskjed om. Disse retningslinjene ligger også på nett. Hvis feks søsken har hatt blodpropp, så kan det være at en må ta blodfortynnende om en er heterozygot.

Jeg trodde brokkoli var blodfortynnende?
Kan visst ikke ta omega 3 kapsler i og med at det er blodfortynnende.
 
Jeg er heterozygot og må gå på blodfortynnende pga tidligere blodpropp. Hvis en ikke har hatt det så trenger en ikke blodfortynnende, fikk jeg beskjed om. Disse retningslinjene ligger også på nett. Hvis feks søsken har hatt blodpropp, så kan det være at en må ta blodfortynnende om en er heterozygot.

Jeg trodde brokkoli var blodfortynnende?
Kan visst ikke ta omega 3 kapsler i og med at det er blodfortynnende.
Full forvirring! :/ Jeg har fått beskjed om å styre unna brokkoli for mange år siden. Omega3 kapsler har jeg aldri hørt at er noe problem heller. Godt å snakke mer flere som har det, for det har jeg faktisk aldri gjort utenom familien da.
 
Full forvirring! :/ Jeg har fått beskjed om å styre unna brokkoli for mange år siden. Omega3 kapsler har jeg aldri hørt at er noe problem heller. Godt å snakke mer flere som har det, for det har jeg faktisk aldri gjort utenom familien da.

Skal ikke si sikkert altså :-/ fikk også beskjed om å være forsiktig med brokkoli da jeg gikk på blodfortynnende sist.. skal høre med legen om brokkkoli og omega 3 om tre uker ;-)
 
Skal ikke si sikkert altså :-/ fikk også beskjed om å være forsiktig med brokkoli da jeg gikk på blodfortynnende sist.. skal høre med legen om brokkkoli og omega 3 om tre uker ;-)
Ja, jeg føler virkelig for å snakke med legen min igjen også nå. Hadde en annen lege i en annen by da jeg fikk påvist Leidenmutasjon, og kanskje er det ting som gjaldt før som ikke gjør det lengre og nye ting som er viktig nå. Min lege kan heller ikke noe om det, men han er flink til å sjekke ut med andre når han lurer på noe selv og det er jo litt betryggende i alle fall :)
 
Jeg måtte ikke ha blodfortynnende etter fødsel. Det var kun nødvendig ved stort blodtap og det hadde jeg ikke :)
Nei! Merkelig at det er SÅ ulik praksis. Skal ta det opp med min lege.
Jøss! Gynekologen sa til meg at etter en fødsel var det mye større risiko for å få blodpropp. Grunnen var visst at hormonene var helt i ubalanse og det kunne gjøre blodet tykkere. Derfor var det veldig viktig å ta blodfortynnende i seks uker. Helt merkelig hvor mye forskjellig som blir sagt:s
 
Jeg er heterozygot og må gå på blodfortynnende pga tidligere blodpropp. Hvis en ikke har hatt det så trenger en ikke blodfortynnende, fikk jeg beskjed om. Disse retningslinjene ligger også på nett. Hvis feks søsken har hatt blodpropp, så kan det være at en må ta blodfortynnende om en er heterozygot.

Jeg trodde brokkoli var blodfortynnende?
Kan visst ikke ta omega 3 kapsler i og med at det er blodfortynnende.
Jeg trodde også at brokkoli var blodfortynnende, men er usikker.

Full forvirring! :/ Jeg har fått beskjed om å styre unna brokkoli for mange år siden. Omega3 kapsler har jeg aldri hørt at er noe problem heller. Godt å snakke mer flere som har det, for det har jeg faktisk aldri gjort utenom familien da.
Veldig godt med flere synspunkter! Det e så mange leger som er uvitne! Har ikke tall på hvor mange ganger leger/tannleger har spurt om hva leiden er... Glad jeg har en fastlege som er relativt flink på det:) skal heldigvis der neste uke så skal høre om både brokkoli og omega3.
Pappa har derimot oppdaget at grillmat har stor innvirkning på INR'en... Det blir fort farlig tynt om sommeren, og det er den tiden det er verst å holde det stabilt på. Han tar blodfortynnende daglig.
 
Jeg trodde også at brokkoli var blodfortynnende, men er usikker.


Veldig godt med flere synspunkter! Det e så mange leger som er uvitne! Har ikke tall på hvor mange ganger leger/tannleger har spurt om hva leiden er... Glad jeg har en fastlege som er relativt flink på det:) skal heldigvis der neste uke så skal høre om både brokkoli og omega3.
Pappa har derimot oppdaget at grillmat har stor innvirkning på INR'en... Det blir fort farlig tynt om sommeren, og det er den tiden det er verst å holde det stabilt på.




Jeg er nok feilinformert... Ser på nhi at pasienter som går på blodfortynnende bør styre unna brokkoli. Det betyr mao at brokkoli er blodfortynnende og at jeg derfor bør spise mye av det! :-o
 
Jeg trodde også at brokkoli var blodfortynnende, men er usikker.


Veldig godt med flere synspunkter! Det e så mange leger som er uvitne! Har ikke tall på hvor mange ganger leger/tannleger har spurt om hva leiden er... Glad jeg har en fastlege som er relativt flink på det:) skal heldigvis der neste uke så skal høre om både brokkoli og omega3.
Pappa har derimot oppdaget at grillmat har stor innvirkning på INR'en... Det blir fort farlig tynt om sommeren, og det er den tiden det er verst å holde det stabilt på. Han tar blodfortynnende daglig.

Jeg er nok feilinformert... Ser på nhi at pasienter som går på blodfortynnende bør styre unna brokkoli. Det betyr mao at brokkoli er blodfortynnende og at jeg derfor bør spise mye av det! :-o
 
Marevan som er en blodfortynnende medisin, virker ved å blokkere effekten av vitamin K. Brokkoli inneholder vitamin K, og påvirker dermed blodets evne til å koagulere. Høyt inntak av brokkoli mens en tar marevan, kan dermed påvirke effekten av marevan. Altså står en på marevan og en plutselig spiser unormalt masse brokkoli, så kan dette føre til at blodet leverer seg lettere. Marevandosen justeres ut fra INR verdien, som da kan svinge veldig ut fra hvilket inntak en har av f.eks. brokkoli. Hvis en spiser mye hver dag, har ikke dette så mye å si, for INR verdien vil da gjerne være stabil da høyt inntak av brokkoli er normalt for vedkommende. Men svinger en veldig med inntaket av brokkoli, så kan INR verdien svinge veldig - alt fra lav til veldig høy. Derfor anbefales det å ha jevn tilførsel av slike matvarer (spinat og rosenkål er også eksempler på slike matvarer). Det har ikke så mye å si hvis en ikke står på marevan, som hvis en står på marevan (evt. andre medikamenter som inneholder warfarin). Men vi snakker uansett om stort inntak av disse matvarene. Ellers kan en spise det som normalt alle sammen.
 
Jeg går på blodfortynnende tabletter. Jeg har mistet 5 ganger tidligere som gjorde at jeg fikk diagnosen ufrivillig barnløs. Ved bruk av blodfortynnende klarte jeg å bære frem en liten gutt! Så da prøver vi det denne gangen også :) Gyn mente at jeg fikk en form for blodpropp i perioden da fosteret skal forsyne seg selv gjennom morkaken, og dermed gikk det gale hver gang. So far, so good!<3
 
Jeg går på blodfortynnende (Albyl-E). Har mistet 3 ganger tidligere, og legen trodde det kunne hjelpe meg i forbindelse med å minske sjansen for å miste nok en gang.
 
Jeg går på blodfortynnende (Albyl-E). Har mistet 3 ganger tidligere, og legen trodde det kunne hjelpe meg i forbindelse med å minske sjansen for å miste nok en gang.
Det hjalp meg <3 Lykke til!
 
Back
Topp