Når er en baby undervektig? Er det når vekten alene er under 2,5 percentilen eller når vekt/lengde er under 2,5 percentilen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hvordan ser du at det er under 2,5? Forstår ikke helt jegNår er en baby undervektig? Er det når vekten alene er under 2,5 percentilen eller når vekt/lengde er under 2,5 percentilen?
På grafen ser man hvilken percentil vekten og vekt/lengde ligger på. Hvis du trykker på dottene inni appen får du opp percentilen siste målingen har. Så er det om og gjøre og ha noenlunde jevn kurve. Du kan også se percentilen på siden av tabellen.Hvordan ser du at det er under 2,5? Forstår ikke helt jeg
På grafen ser man hvilken percentil vekten og vekt/lengde ligger på. Hvis du trykker på dottene inni appen får du opp percentilen siste målingen har. Så er det om og gjøre og ha noenlunde jevn kurve. Du kan også se percentilen på siden av tabellen.
Jepp.. Under 2,5% er undervektig i følge pfizer og nasjonale retningslinjer for helsestasjoner. Men jeg klarer ikke finne ut om det er vekten i seg selv eller vekt i forhold til lengde. Så god er jeg ikke på google og jeg mangler jo tross alt en grunnleggende kompetanse herOg da tenker du på den % altså? At 50 % i midten, og 2,5 % = undervektig?
Frøkna her lå på 2 en stund ser jeg, og hs sa aldri noe om at hun var undervektig?! Det var på vekt i forhold til lengdeJepp.. Under 2,5% er undervektig i følge pfizer og nasjonale retningslinjer for helsestasjoner. Men jeg klarer ikke finne ut om det er vekten i seg selv eller vekt i forhold til lengde. Så god er jeg ikke på google og jeg mangler jo tross alt en grunnleggende kompetanse her![]()
Nei, jeg tror kanskje det er vekten alene som sier noe om barnet er undervektig eller ei og ikke vekt/lengde.. Men helt sikker er jeg ikke. Men hvis hs din ikke kommenterte det heller jeg mot min første teoriFrøkna her lå på 2 en stund ser jeg, og hs sa aldri noe om at hun var undervektig?! Det var på vekt i forhold til lengde
Min på 3 1/2 år ligger på 2,5 percentilen på både høyde og vekt. Men gjennomsnittlig på vekt i forhold til høyde. HS og leger omtaler han som liten av vekst, men understreker at han ikke er undervektig. Hadde han vært gjennomsnittlig på vekt i forhold til alder. Så hadde han vært overvektig i forhold til høyde.Nei, jeg tror kanskje det er vekten alene som sier noe om barnet er undervektig eller ei og ikke vekt/lengde.. Men helt sikker er jeg ikke. Men hvis hs din ikke kommenterte det heller jeg mot min første teoriPå vekt/lengde ligger min nedenfor skjemaets nederst strek, altså utenfor skjemaet, mens vekten alene er på 20% (who) eller 36% (cdc).
Om det kun går på vekt (må være i forhold til alder da) har jeg en kraftig overvektig 5åring.... Men med en høyde tilsvarende en 9 åring ligger han rett under 50prosentilen på vekt mot høyde, altså helt perfekt. Han er passelig tynn.Nei, jeg tror kanskje det er vekten alene som sier noe om barnet er undervektig eller ei og ikke vekt/lengde.. Men helt sikker er jeg ikke. Men hvis hs din ikke kommenterte det heller jeg mot min første teoriPå vekt/lengde ligger min nedenfor skjemaets nederst strek, altså utenfor skjemaet, mens vekten alene er på 20% (who) eller 36% (cdc).
Ja, men dette er snakk om en 2,5 mnd gammel baby. Og jeg er litt usikker på om de beregner høyde/vekt på så små.Det er alltid i samsvar med vekt/høydevist ikke blir det fort alvorlig feil for veldig mange barn.
Men dette er en baby jeg har. Barn blir noe annetOm det kun går på vekt (må være i forhold til alder da) har jeg en kraftig overvektig 5åring.... Men med en høyde tilsvarende en 9 åring ligger han rett under 50prosentilen på vekt mot høyde, altså helt perfekt. Han er passelig tynn.
Det må fremdeles samsvareJa, men dette er snakk om en 2,5 mnd gammel baby. Og jeg er litt usikker på om de beregner høyde/vekt på så små.![]()
Det er jeg nemlig ikke helt sikker på, siden de færreste vet lengden ved 2 mnd, og mange babyer blir ikke målt fra rumpa og ned ved fødsel heller. Men hvis så er tilfelle har jeg et alvorlig undervektig barn og det er jo veldig lite heldigDet må fremdeles samsvarenoen 2 måneder gamle babyer er gjerne 5 kg og noen 8 kg, så det kommer jo an på fødselsvekt og lengde.
De ser vel mer på vektoppgang enn selve vekten når er så små og? Min mellomste ligger godt under nederste kurve på både vekt og lengde, men vekt i forhold til lengde så er hun passelig. Hun veide 4 kg da hun var 6 mndr mener jeg og huske og 7 kg da hun var ett år, men har aldri blitt kalt undervektig.
Sent from my iPhone using BV Forum
Det er jeg nemlig ikke helt sikker på, siden de færreste vet lengden ved 2 mnd, og mange babyer blir ikke målt fra rumpa og ned ved fødsel heller. Men hvis så er tilfelle har jeg et alvorlig undervektig barn og det er jo veldig lite heldig![]()
Ja, var det jeg tenkte.. Har en som er på 20 percentil på vekt og 0,1 percentil (altså nedenfor nederste percentil) på høyde/vekt. Ikke en lubben baby akkurat.Det kalles undervekt om man er nedenfor 2,5 eller 3 percentil på VEKT. Men det som er viktig er å se VEKT I FORHOLD TIL LENGDE! Det sier mye merOg viktig å se på tilveksten...