Dere med barn som sover på natten.

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
I

Ingenbruker

Guest
Hva er hemmeligheten? Hehe...

Jeg er heldig om jeg får 2 timer sammenhengende på natten :( men på dagtid sover hun gjerne 3/4 timer i strekk før hun er våken 1 time eller 2... Hvor mye sover barna deres på dagen?

Mitt barn sover hele natta, fordi helsesøster sier at vi skal gjøre følgende;
Amme
Rape (i minimum 30 min)
Sove
Vekke når det har gått to timer siden starten på forrige amming.

Resultatet her er at ungen er utslitt når klokka blir elleve på kvelden, så da sover hun et par timer (skal amme hver tredje time på natta), våkner for mat når jeg vekker henne rundt klokka to på natta, sovner ved puppen og sover til klokka ti på formiddagen hvis jeg ikke vekker henne for mat.

I natt var jeg så sliten at jeg glemte å sette alarm etter amming klokka to, så da sov vi begge til klokka ti!
Det turte jeg ikke å fortelle helsesøster da vi var innom for veiing i dag :P

Nattklær - miniform - av med alt av lys - amme - rape - babynestet - stryke over panna til hun sover tungt.
Når hun våkner for mat er det samme prosedyre. Må vi skifte bleie, gjør vi det uten lys (har døra til badet åpent slik at lyset i gangen gir litt lys). Er hun urolig i nestet tar vi henne opp og prøver å få opp en rap og legger henne ned igjen. Evt prøver å gi henne smokk i armkroken før vi legger henne i nestet igjen.
Det går 4-4,5t mellom amming på natta.
På dagen er det samme. Kan godt sove 3-4t mellom ammingene, men har også perioder hvor hun er mye våken og bare dupper litt.

Tror ikke det er noen hemmelighet dessverre. Kan godt fortelle hva som fungerer for oss. :rolleyes:
Her sover den lille prinsessen alt fra 4-7 timer fra vi legger oss. Det vanligste er rundt 5-5 1/2 time. Vi har gitt opp å la henne sove i egen seng på natta. Så hun sover inntil en av oss. Hun er en av de babyene som blir veldig søvnig av å bli ammet, og gjerne nesten sovner på puppen. Så jeg ammer henne til hun nesten sover, for deretter å "snike/smyge" henne ned i senga ved siden av meg. Dette tar gjerne litt tid, for hun bør helst være mett for å sove mer enn to timer. Hvis hun blir lys våken, lar jeg henne ligge og stryker henne over ryggen eller håret, da roer hun seg ofte så mye at hun faller i søvn. Noen ganger tar jeg henne opp på puppen igjen, før nytt forsøk på søvn. For prinsessa vår tror jeg stikkordene er at hun må være mett, og kjenne fysisk at vi er nær, og hun ikke er alene.

Amme amme amme, pysj, amme amme rape kose, skifte bleie, amme amme... Evighetsprosjekt:P når hun først sovner sover hun 3-4 timer første gangen. Tror godt med mat på kvelden og ro er oppskriften. Søvn avler søvn sies det, og jeg er med på den. Når hun sover lite på dagen sover hun mindre på natten.

Hun pleier å sove ca 4-6 timer på dagen fordelt over x-antall dupper.

Amme
Rape (i minimum 30 min)
Sove

Resultatet her er at ungen er utslitt når klokka blir elleve på kvelden, så da sover hun et par timer (skal amme hver tredje time på natta), våkner for mat når jeg vekker henne rundt klokka to på natta, sovner ved puppen og sover til klokka ti på formiddagen hvis jeg ikke vekker henne for mat.

:p

I starten da vi kom hjem fra sykehuset gikk lille jenta vår ned veldig mye i vekt. Så vi hadde på alarm og amming hver tredje time. Etterhvert fikk vi beskjed om at vi kunne øke til hver fjerde time. Nå har vi kuttet ut alarm og jeg ammer når hun våkner av seg selv. Hun er fornøyd og legger fint på seg, så dette fungerer godt for oss.
Har dere fått oppgitt noen spesiell grunn til at dere må følge dette opplegget på natta? Høres jo veldig slitsomt ut for både mor og barn. :wtf:

Amme amme amme, pysj, amme amme rape kose, skifte bleie, amme amme... Evighetsprosjekt:P når hun først sovner sover hun 3-4 timer første gangen. Tror godt med mat på kvelden og ro er oppskriften. Søvn avler søvn sies det, og jeg er med på den. Når hun sover lite på dagen sover hun mindre på natten.

Hun pleier å sove ca 4-6 timer på dagen fordelt over x-antall dupper.

Kanskje der vi har bommet kraftig. Vi har peøvd å holde henne våken på kvelden så hun skal sove på natta :( hun sover nå så i kveld skal jeg la henne styre dette helt selv også får vi se hvordan det går :p

Kanskje der vi har bommet kraftig. Vi har peøvd å holde henne våken på kvelden så hun skal sove på natta :( hun sover nå så i kveld skal jeg la henne styre dette helt selv også får vi se hvordan det går :p
Ah, ja det tror jeg du har rett i:-) Da har hun nok blitt overtrøtt tenker jeg. Håper det hjelper så dere får sovet litt på natten og:-)

Ah, ja det tror jeg du har rett i:-) Da har hun nok blitt overtrøtt tenker jeg. Håper det hjelper så dere får sovet litt på natten og:-)

Herregud, er som jeg har tenkt hele tiden, blir litt førstegangs når det er snart 8 år siden sist :p hehe...

I starten da vi kom hjem fra sykehuset gikk lille jenta vår ned veldig mye i vekt. Så vi hadde på alarm og amming hver tredje time. Etterhvert fikk vi beskjed om at vi kunne øke til hver fjerde time. Nå har vi kuttet ut alarm og jeg ammer når hun våkner av seg selv. Hun er fornøyd og legger fint på seg, så dette fungerer godt for oss.
Har dere fått oppgitt noen spesiell grunn til at dere må følge dette opplegget på natta? Høres jo veldig slitsomt ut for både mor og barn. :wtf:
For lite vektøkning.
Forrige uke var vi 10 g fra det de anser å være minimum gjennomsnittlig vektøkning, så da må vi bare følge opp. Med fullamming annenhver time på dagen og hver tredje time på natta, og vi må gi mme i tillegg to ganger om dagen.

Lurer på hva de ber oss gjøre hvis det plutselig blir for rask vektøkning i forhold til maksimum gjennomsnittlig vektøkning :P

Det er bare slik at barn er forskjellige. Man må bare overleve dessverre.

Sent from my iPhone using BV Forum

For lite vektøkning.
Forrige uke var vi 10 g fra det de anser å være minimum gjennomsnittlig vektøkning, så da må vi bare følge opp. Med fullamming annenhver time på dagen og hver tredje time på natta, og vi må gi mme i tillegg to ganger om dagen.

Lurer på hva de ber oss gjøre hvis det plutselig blir for rask vektøkning i forhold til maksimum gjennomsnittlig vektøkning :p

Skjønner, dere får bare være flinke.
Vi startet der vi også, heldigvis ga opplegget resultater, og nå har det meste gått seg til.
Dere har sikkert fått beskjed fra helsestasjon, men jeg nevner det likevel: I forhold til amming og vektøkning er det viktig at barnet får ligge lenge på hvert bryst, slik at de får i seg den tykkere melken med mer fett, som kommer etter en god stund.
Lykke til videre, og husk at det blir bedre :)

Skjønner, dere får bare være flinke.
Vi startet der vi også, heldigvis ga opplegget resultater, og nå har det meste gått seg til.
Dere har sikkert fått beskjed fra helsestasjon, men jeg nevner det likevel: I forhold til amming og vektøkning er det viktig at barnet får ligge lenge på hvert bryst, slik at de får i seg den tykkere melken med mer fett, som kommer etter en god stund.
Lykke til videre, og husk at det blir bedre :)
Vi lar henne tømme et bryst og så bruke det som smokk (siden vi ikke får gi smokk på grunn av lav vektøkning), sånn at vi vet at det hun eventuelt får i seg er sånn real melk ;)
Og så pumper jeg det andre, sånn at vi har en back-up i tilfelle jeg får for lite melk senere på dagen.
Men mengden melk jeg får ut er mer enn nok i følge helsesøster, så jeg skjønner ikke heeeelt hvorfor vi skal gi mme i tillegg. Fordelen er at jeg rekker å pumpe nok til at jeg kanskje kan ta et glass vin i påsken :P

Det er ingen hemmelighet, jeg gjør akkurat samme nå som med Theo...og han sov ikke natta'n gjennom før han var over 2 år gammel. Indi følger heldigvis ikke i brorens fotspor, hun er en skikkelig sovebaby, sover 5-6 timer hver natt og mye på dagen:)

Hvis det er mer enn en time siden lille har spist her, så får han litt ekstra mat ;) spiser da gjerne 50-90 ml. Da har vi først evt badet, tatt på pysj, "lekt" en del i baby gymmen med han. Så legger jeg han i sengen sin å må kanskje gi smokken 3-5 ganger også sovner han tar alt fra 5-30 min. Men da sover han fra 22.00-09.00 å sånn!
Han er 5 uker i morgen ♡

Amme
Rape (i minimum 30 min)
Sove

I natt var jeg så sliten at jeg glemte å sette alarm etter amming klokka to, så da sov vi begge til klokka ti!
Det turte jeg ikke å fortelle helsesøster da vi var innom for veiing i dag :p
Hun sover jo ikke gjennom hele natten når hun er våken flere ganger for mat :P

Hvis det er mer enn en time siden lille har spist her, så får han litt ekstra mat ;) spiser da gjerne 50-90 ml. Da har vi først evt badet, tatt på pysj, "lekt" en del i baby gymmen med han. Så legger jeg han i sengen sin å må kanskje gi smokken 3-5 ganger også sovner han tar alt fra 5-30 min. Men da sover han fra 22.00-09.00 å sånn!
Han er 5 uker i morgen ♡

Så heldig dere er, høres ut som gode rutiner ;)

Desverre er jeg overbevist om at det er ammingen som er problemet her :( at melken rett og slett er "dårlig" eller lite næringsrik. Etter skikkelig dårlig vektoppgang første ukene ble måtte vi gi mme på kvelden, da sov hu nestem hele natta (våknet 1 gang mellom 22.00 og 09.00 ca) når vektoppgangen stabiliserte seg kutta vi det og nå er det opp annenhver time på natta, noe som gjør at jeg er heldig om jeg får så mye Som en time sammenhengende :( utrolig slitsomt. Tror ikke hun har gått opp noe særlig heller desverre. Så lurer rett og slett på om mme på kveldstid kan bli løsningen.

Back
Topp